treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: religia

Liczba wyników: 457

Obiekty

367
Drewniana figurka mężczyzny z brodą - Ujęcie z przodu. Drewniana figurka mężczyzny siedzącego na stołku. Kompozycja zgeometryzowana. Na twarzy zaznaczona broda. Głowa bez włosów.

Postać mężczyzny

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

figurka Bodhisattwa Awalokiteśwara Padmapani wraz z wypełnieniem - ujęcie z przodu; Z prawej strony mała, wykonana z brązu figurka przedstawiająca Bodhisattwę Awalokiteśwarę Padmapani wraz z wypełnieniem w postaci trzech zwitek papieru, rozłożone na płasko z przodu (dwie zapisane, jedna czysta), z lewej strony figury trzy patyczki (patyczek w trzech częściach? - najprawdopodobniej był to jeden patyczek na który zawinięto arkusze papieru), obok w miseczce materiał sypki na który składa się: zawartość roślinna (ryż, nasiona) oraz glina - przechowywane w osobnej kopercie, kartoniku i woreczku strunowym. Postać ludzka o skupionej, lekko uśmiechniętej twarzy, na głowie diadem. Stoi na lotosowym postumencie o 11 parach odwróconych płatków, którego górną część ozdobiono paciorkami. Ubrana jest w szaty królewskie: przewiązaną w talii tkaninę z paskiem od którego odchodzą łańcuszki z paciorków oraz biżuterię książęcą: trójramienny diadem, parę, dużych, okrągłych kolczyków, podwójny naszyjnik z paciorków z wisiorkami, bransolety na nadgarstkach i przedramionach. Do prawego ramienia przylega kwiat lotosu (typowy atrybut), natomiast po lewej stronie, symetrycznie, na tej samej wysokości, przylega przypominający kwiat lotosu niezidentyfikowany atrybut Awalokiteśwary. Obie dłonie ułożone są w geście argumentacji: kciuk i palec wskazujący złączone, tworzą krąg. Prawa uniesiona jest na wysokości klatki piersiowej, lewa opada wzdłuż ciała, zatrzymując się na wysokości biodra. Z ramion figurki zwisa przewieszona skóra antylopy.

Figurka Bodhisattwa Awalokiteśwara Padmapani wraz z wypełnieniem

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

łyżka chrzcielna - ujęcie z dołu; Łyżka wazowa, zwana łyżką chrzcielną. Czerpak o kształcie półkuli, zamknięty płytką wklęsłą z wysokim na 6 mm kołnierzem zaakcentowanym podwójną linią poziomego żłobienia. W bocznej części szeroki wylew, w obrębie którego kołnierz jest wypłaszczony lecz kontynuowane jest żłobienie. Wylew w dolnej części podkreślony wypukłością w formie małżowiny o kształcie leżącej litery C, ze zgrubieniami na końcówkach ozdobionych listkiem i symetrycznie do końcówek umieszczoną chrząstką. Pod kołnierzem ryty i wypełniony puncowaniem ornament składający się z motywów muszli i małżowin, od których wyprowadzony jest ku dołowi rysunek ozdobnych, postrzępionych i wygiętych linii o charakterze roślinno-rocaillowym, wykonany puncyną. Do bocznej części pod kołnierzem przylutowane są symetrycznie dwa półokrągłe pręty łączące się dalej ze sobą, a następnie ponownie rozchodzące by ująć srebrną tulejkę długości 3,3 cm, do której są przylutowane. Końcówki prętów zarówno od strony czerpaka, jak i tulejki są delikatnie wygięte na zewnątrz. Nieco rozszerzająca się, zakończona podwójnym pierścieniem tulejka stanowi oprawę drewnianej rękojeści łyżki, w dolnej części o przekroju okrągłym z pierścieniem na początku i w środku, a następnie poszerzonej i wyprofilowanej na kształt soczewki. Na zakończeniu rączki srebrna owalna zawieszka.

Łyżka chrzcielna

Timm Johann Friedrich 1728-1782

1748 — 1782

Muzeum Narodowe w Szczecinie

E/16797/ML - Ikona ma formę zamkniętej kasety, wewnątrz której znajduje się deska lipowa i przymocowane do niej gwoździkami namalowane na blasze cynkowej wizerunki świętych. Mosiężna kaseta ma formę prostokąta o falistych bokach. Jej dolna część osadzona jest na metalowej kuli, wewnątrz której znajduje się kula drewniana z otworem do zamocowania drzewca. Kaseta ozdobiona jest trzema półkolistymi „skrzydłami”, zamykającymi całość w formę trójliścia. Jest to symboliczne nawiązanie do formy krzyża, można by więc uznać, że obiekt jest rodzajem krzyża procesyjnego. Kaseta złożona jest z dwóch części, z których każdą można potraktować oddzielnie jako pojedynczy okład ikony. Na jednej stronie przedstawiony został wizerunek MB Kazańskiej, drugą zdobi wyobrażenie Św. Mikołaja, a nad nim znajdują się dwie maleńkie postacie po lewej stronie Chrystus po prawej Matka Boża. Malowidła wykonane na blasze cynkowej są dość schematyczne. Malarsko opracowane zostały tylko twarze i dłonie świętych. W ten sposób przygotowywano wizerunki przeznaczone pod okład, czyli podokładnice. Rysem charakterystycznym dla podokładnic jest całkowicie sprzeczne z tradycją sztuki prawosławnej pominięcie napisów identyfikujących.1 Jasnobrązowe karnacje z zaróżowionymi policzkami, miękki, światłocieniowy modelunek przydają wizerunkom nieco sentymentalnego charakteru. Dopełnieniem wyobrażeń jest grawerunek na okładach, opracowanych znacznie dokładniej. Kaseta (okłady) i skrzydła są grawerowane, brzegi skrzydeł i nimbu Matki Bożej wykończone ażurem. Grawerunek wykonany jest dość precyzyjnie, a ornament zróżnicowany, tworzący niezwykle piękny rysunek postaci i zdobiący tło przedstawień. W dolnej części obu okładów umieszczono napisy jednoznacznie identyfikujące postaci świętych: „??????KI?. ?” (Kazańska Putiewodnica – Przewodniczka, Wskazująca Drogę) i „??. ???????” (Św. Mikołaj). Drzewce, na kt.

Matka Boża Kazańska. Święty Mikołaj

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Drewniana figurka kobiety siedzącej na stołku - Ujęcie z przodu. Figurka łysej kobiety siedzącej na stołku. Obie piersi trzyma w dłoniach. Powierzchnia chropowata.

Postać kobiety

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Drewniana rzeźba postaci mężczyzny w pozycji siedzącej. Głowa duża z zaznaczonym długim cienkim nosem, strzałkowatym, długie ręce oparte na kolanach, krótkie nogi.

Postać mężczyzny

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Drewniana figurka mężczyzny z twarzą zwróconą w prawo - Ujęcie z przodu, z lekkim skręceniem w prawo; drewniana figurka człowieka. Z bryły wydobyta głowa oraz ręce płaskorzeźbione wzdłuż tułowia. Nogi przechodzą w długi cokolik. Twarz z szerokimi wąskimi ustami odwrócona w prawo.

Postać mężczyzny

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Postać mężczyzny w pozycji siedzącej. Głowa duża, okrągła, u dołu zakończona dużą, ozdobiona licznymi nacięciami brodą. Rysy starannie wykonane. Ręce wyodrębnione z tułowia, dłonie złożone na kolanach, nogi zgięte w kolanach. Widoczne stopy.

Postać mężczyzny

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Figurka przedstawiająca postać ludzką. Ręce i nogi w przysiadzie wąskie, połączone ze sobą w formę kwadratu. Głowa spiczasta z odstającymi szerokimi uszami. Tułów cienki, prosty.

Postać przodka

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie lewego boku. Figura przedstawiająca mężczyznę stojącego na nogach ugiętych w kolanach. Głowa duża, zaokrąglona, oczy duże, ze źrenicami, wyraźnie zaznaczona bródka.

Postać mężczyzny

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 367 obiektów

Kolekcje

83

Ścieżki edukacyjne7

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd