treść serwisu

Rzeźba w stylu ludowym Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół nieprofesjonalnej rzeźby w stylu ludowym powstałej w latach 60- 90. XX wieku. Prace trzech twórców ludowych osiadłych na Pomorzu Zachodnim po 1945 roku: Edwarda Kołacza (1909 – 1991), Zygmunta Skrętowicza (1902 – 1971) i Tadeusza Kowalskiego (1939 – 2011)]. Artyści ci, bazując na tradycyjnej rzeźbie ludowej stworzyli własne, oryginalne style rzeźbienia o dużych walorach estetycznych i technicznych (rzeźbienie w drewnie). Są wybitnymi przedstawicielami grupy artystów samorodnych, których prace, choć treściowo i formalnie oddalone są często od ludowego pierwowzoru, stanowią kontynuację sztuki ludowej.

Obiekty

0
Matka Boska Skępska - ujęcie ze skosu z przodu; Rzeźba przedstawiająca figurę Matki Boskiej znajdującej się w kościele Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, w klasztorze ojców Bernardynów w miejscowości Skępe (województwo kujawsko-pomorskie). Postać kobieca wykonana w jednym kawałku drewna stoi na postumencie o kształcie półkola. Oba elementy połączone są ze sobą w sposób niewidoczny, prawdopodobnie za pomocą bolca lub kleju. Na frontowym boku postumentu wycięty negatyw półksiężyca. Prawdopodobnie pierwotnie w tym miejscu umieszczony był siep półksiężyca. Rzeźba pełna, wolnostojąca, statyczna, pomalowana w całości srebrną farbą – poza czarnymi włosami. Na głowie postaci duża ażurowa korona, włosy luźno spływają na plecy. Dłonie o wydłużonych palcach modlitewnie złożone na piersiach są jedyną częścią ciała widoczną poza okrywającą całą postać szatą zdobioną motywem roślinnym.

Matka Boska Skępska

nieznany

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźba - 

Rzeźba - "Tryptyk oświęcimski"

Kołacz, Edward

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Płaskorzeźba

Płaskorzeźba "Czterej jeźdźcy Apokalipsy"

Tadeusz Kowalski

przełom XX i XXI wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Płaskorzeźba

Płaskorzeźba "Złożenie do grobu"

Tadeusz Kowalski

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

płaskorzeźba - Ujęcie z przodu. Noe i zwierzęta w Arce na falującym morzu, nad nimi w chmurach postać Pana Boga z gałązką w ręce.

Arka Noego

Tadeusz Kowalski

2003

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Rzeźba

Rzeźba "Pod wiatr"

Bogusław Iwanowski

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Rzeźba - postać Chrystusa Ukrzyżowanego wpasowana w konar brzozowy, nienaturalnie duża głowa.

Krucyfiks

Kołacz, Edward

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Rzeźba wykonana w jednym kawałku drewna lipowego. Bryła pełna, statyczna, mocno zwarta, brak proporcji ciała. Przedstawia kobietę podtrzymującą lewą ręką, oparte na dłoni olbrzymie czerwone serce, zajmujące całą powierzchnie klatki piersiowej. Ubrana jest w biało - niebieską szatę okrywającą również głowę. Twarz schematyczna o dużych, ciemnych oczach, czarnych włosach i mocno zaznaczonych brwiach. Spod szaty wystają koniuszki butów ( czarnych). Powierzchnie drewna gładzone i fakturowane. Polichromia farbami olejnymi. Atrybut postaci wskazuje, że rzeźba przedstawia Najświętsze Serce Najświętszej Maryi Panny, wizerunek będący symbolem matczynej miłości do każdego człowieka.

Rzeźba "Niebieska Madonna"

Stanisław Seta

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Rzeźba wykonana w jednym kawałku drewna lipowego . Opracowana tylko od strony frontalnej. Wolnostojąca na prostokątnym postumencie jest , bryłą zwartą, słabo rozczłonkowaną, statyczną. Postacie umieszczone wertykalnie: w trzech rzędach sami mężczyźni ubrani w garnitury, trzymający w rękach biało - czerwone i czerwoną chorągiewki. Powyżej kobiety ( widoczne w zasadzie same głowy) trzymają transparent z napisem:

Rzeźba "Niech żyje 1, 2, 3 maj"

Skrętowicz, Zygmunt

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Bukiet kwiatów wykonany w drewnie jako spłaszczona kompozycja rzeźbiarska opracowana jedynie po stronie frontalnej. Rozłożenie kompozycji symetryczne względem osi pionowej. Kwiaty przedstawione są w trzech układach wertykalnych.

Kompozycja kwiatowa

Skrętowicz, Zygmunt

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Rzeźba wykonana z półklocka lipowego. Bryła rzeźbiarsko opracowana tylko od strony frontalnej. Od tyłu wsparta na przymocowanym gwoździkami klinie. Przedstawia dwie pary pod drzewem. Dwie postacie - mężczyzny i kobiety siedzą , zwrócone do siebie plecami, na ławce. Obok każdej z nich stojąca postać partnera. Postacie statyczne i schematyczne, bez indywidualnych cech. Drzewo , częściowo ażurowe. Polichromia wielobarwna w jasnych, pastelowych kolorach wykonana farbami temperowymi.

Rzeźba

Skrętowicz, Zygmunt

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 11 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd