treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: chłopi

Liczba wyników: 205

Obiekty

142
kusza - Ujęcie ze skosu; Kusza średniowieczna z odgiętym łęczyskiem, drewnianym łożem z kościaną nakładką i prostą konstrukcją dźwigni spustowej. Łoże jest proste, zwęża się ku końcowi kolby. Od góry na łożu zamocowana jest kościana płytka z wgłębieniem na prowadnicę bełta przytwierdzona w najszerszej części gwoździem. Zwęża się ku otworowi na orzech, a przed nim znowu się rozszerza. Widoczna część spustu jest prosta, następnie wygina się pod kątem 90 stopni.  Łuczysko jest mocowane do frontu łoża wspomnianym oplotem. Jest wygięte na zewnątrz i pokryte korą drzewa brzozowego. Na lewym końcu łuku widoczne jest wgłębienie do mocowania cięciwy. Zachowana cięciwa jest urwana składa się ze splotu wielu cienkich nici. Pośrodku łuku przywiązane jest rzemieniem żelazne strzemię, zdobione po bokach nacięciami.

Kusza

nieznany

1390 — 1430

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Spodnie męskie wykonane z płótna konopnego koloru szarego. Marszczone u góry. Rozcięcie z boku.

Spodnie konopne "skośniaki"

nieznany

1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz przedstawiający Matkę Boską Karmiącą, wykonany farbami olejnymi na odwrociu szkła w kolorach: niebieskim, zielonym, złotym i czerwonym. W górnych rogach dwa klęczące anioły. Bez ram. Składa się z 3 szkieł złożonych i sklejonych papierem.

Matka Boska Karmiąca

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz przedstawia grupę rozmawiających na tle pejzażu, przy drodze. Po środku z lewej stojący bokiem otyły ksiądz w starszym wieku, z krótkimi siwymi włosami. Ubrany w brązowy płaszcz, pod nimi krótką, czarną sutannę, na głowie czarna piuska. W prawej ręce trzyma złożony, fioletowy parasol. Po prawej czwórka małych dzieci z opuszczonymi głowami. Troje stoi, dwaj chłopcy stoją plecami do siebie, przy nich najmłodsza dzieczynka, druga siedzi z przodu grupy. Pierwszy z lewej - chłopiec o jasnych włosach, ubrany w niebieskie spodnie na szelkach i czerwoną bluzkę. Tyłem do niego chłopiec w ciemnych spodniach na szelkach, białej, połatanej bluzce, w rękach trzyma kapelusz. Małe dziecko w brązowym stroju i niebieskiej czapce, siedząca dziewczynka, w czerwonej spódnicy, brązowej bluzce, białym fartuchu i białej chustce. 
W lewym, dolnym rogu droga z koleinami, przy niej wysokie drzewa. Po drugiej stronie w trawie zwalony pień. Na drugim planie łan zboża ze straszakiem na wróble, za nim pas zielonej trawy. W oddali po lewej stronie łagodne wzniesienie z grupą drzew, pośród których widnieją fragmenty zabudowań, po prawej piaszczysty pagórek, przed nim drzewo. Jasne niebo nad horyzontem wypełnione duzymi chmurami, pojedynczy ciemny obłok w prawym górnym rogu.

Rozmowa księdza z dziećmi

Kostrzewski, Franciszek

1856

Muzeum Narodowe w Lublinie

Szafa drewniana, dwudrzwiowa, w kolorze brązowym (kolor naturalnego drewna). Obiekt został z zewnątrz zabezpieczony lakierem. U dołu szafy widoczne dwie szuflady zamykane na klucz (brak kluczy; brak okucia zamka prawej szuflady). Wewnątrz, na tylnej ścianie, w jej górnej części umieszonych zostało siedem drewnianych wieszaków. W połowie wysokości zwieńczenia szafy widoczna pozioma listwa (ubytek listowy na prawej ścianie). Płyciny drzwi wykonane są z desek. Obiekt jest pozbawiony zdobień. Od spodu, w narożnikach szafy umieszczone zostały cztery podtrzymujące obiekt nogi wykonane z fragmentów deski i pomalowane żółto-brązową farbą olejną.W wnętrzu szafy, na tylnej ścianie oraz ścianach bocznych widoczne napisy oraz rysunki wykonane odręcznie ołówkiem. Na lewej ścianie widoczny napis: „Ta szafa była moi mieszkaniem ukrywalnym dn 21 II 43 r do dnia 25 IIII 43 r”, wizerunek nagiej kobiety stojącej bokiem i trzymającej ręce na kroczu (zasłaniającej się) oraz kobiety w kostiumie, której twarz jest ujęta z profilu, a jedna z nóg uniesiona do góry. Jej włosy są ułożone w fale. Pod nagą kobietą widniej podpis ,,(Głupia baba)’’. Nad kobietą w kostiumie napisano ,,(Francóska niewiasta)’’. Obok nagiej kobiety widoczna jest kolejna data: ,,20.1.43 r.’’.
Na tylnej ścianie widoczne są przedstawienia (od lewej strony): budynku mieszkalnego (domu jednorodzinnego),  wiatraka (pod nim), kobiety w spódnicy za kolano i kamizelce stojącej bokiem (obok, z prawej strony rysunku wiatraka), trzech postaci umieszczonych jedna pod drugą, niewielkiego samochodu (obok, z prawej strony postaci), drogowskazu (obok, z prawej strony samochodu), mężczyzny z długą brodą (Żyda; pod nim) ciągnącego za sobą konia oraz niedokończonej nagiej postaci przedstawionej tyłem (widoczne pośladki; pod rysunkiem konia).
Obok przedstawienia kobiety widoczny napis: ,,Hiszpańska dziewczyna’’. Pod spodem widoczny napis ,,Pffeferwehrtag | Przygody Tomcia | paluszki’’. Obok trzech postaci (ułożonych w linii jedna pod drugą) napis ,,(kąpiel)’’. Na drogowskazie napis ,,Do Palestyny 3814 km’’. Obok mężczyzny z brodą widoczny napis wersalikami „HIR, JUDE, DI, AŁH, JUDE’’.
Na prawej ścianie szafy widoczne przedstawienie zbliżenia cielesnego (dwóch nagich postaci połączonych ze sobą w uścisku), które zostało częściowo starte.
Wszystkie rysunki widoczne na ścianach bocznych zostały wykonane z boku zwrócone są górą do tylnej ściany obiektu. Rysunki widoczne na tylnej ścianie obiektu usytuowane są do góry nogami (odwrócone o 180° w stosunku do dna szafy).

Szafa

Szmyt, Mateusz

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Portret chłopca - ujęcie z przodu; Na arkuszu w układzie pionowym popiersie chłopca w ujęciu na wprost. Nieco na lewo od osi obrazu postać chłopca o owalnej twarzy, bardzo dużych migdałowych brązowych oczach patrzących na widza, wąskim, podłużnym nosie i wyraźnych, drobnych ustach. Czoło zakryte grzywką, długie włosy z przedziałkiem pośrodku zakrywają uszy. Odziany w szkicowo zaznaczony harcerski mundurek z błękitnym sznurem i zieloną chustą z czerwonymi naszyciami. Popiersie przecięte u dołu krawędzią okrągłego stołu, na którym leży taca w kształcie liścia z owocami w żółtych, różowych i granatowych barwach. W tle za głową chłopca nieregularna jasnozielona plama otoczona ciemniejszą plamą założoną ciemnymi smugami - obie rozdzielone konturem. Całość utrzymana w zieleniach z przewagą oliwkowej barwy papieru.

Portret chłopca

portret

Witkiewicz, Stanisław Ignacy

1934

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret ujęty do pasa. Postać zwrócona w 3/4. Kobieta ubrana w niebieski beret, kolorową bluskę widoczną spod niebieskiego żakietu z szafirowym kołnierzem. Twarz okrągła. Oczy wąskie, nos długi, usta wyraźnie zaznaczone. Tło stanowią czerwone, pomarańczowe i fioletowe kwiaty z zielonymi liśćmi.

Portret żony

Mehoffer, Józef

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 142 obiektów

Kolekcje

59

Ścieżki edukacyjne4

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd