treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: święci

Liczba wyników: 168

Obiekty

123
Ikona dwustronna, z kowczegiem. Na awersie ukazana jest scena Wniebowstąpienia, podzielona na dwie strefy. W górnej, ponda obłokami w mandorli siedzi na łuku tęczy Chrystus. Ręce ma wyciągnięte w geście błogosławieństwa archijerejskiego, jego głowę otacza nimb, po bokach którego widnieje monogram. Ubrany jest w złocisty chiton ze stichosem i himation. Mandorlę podtrzymuje czterech aniołów, dwóch z nich gra na trąbach i ma nimby z monogramami. W dolnej strefie, w skalistym górskim pejzażu stoi Maryja, dwóch aniołów i apostołowie. Maryja umiejscowiona jest centralnie, z lewą dłonią wyciągniętą ku Chrystusowi. Ubrana jest w błękitną suknię i czerwono-złocisty maforion. Po bokach towarzyszą jej aniołowie, jeden w złocistym, drugi w zielonym himationie. Spoglądając na poruszonych apostołów wskazują dłońmi na Chrystusa. Po bokach zgrupowani są wpatrzeni w Chrystusa apostołowie z imionami wpisanymi w nimby. Po lewej w górnym rzędzie znajdują się:
Marek, Bartłomiej, Mateusz
w dolnym rzędzie: Filip, Jakub, Piotr
po prawej w górnym rzędzie: Szymon, Tomasz, Jakub
w dolnym rzędzie: Jan, Juda Jakubowy, Andrzej
Ponad wszystkim, w polu ikony widnieje ozdobny napis cyrylicki - Wniebowstąpienie Pana.

Na rewersie ikony przedstawieni są trzej święc związani z tajemnicą śmierci i zmartwychwstania, uczestnicy ukrzyżowania oglądający tu chwałę wniebowstąpienia: św. Jan, który stał pod krzyżem, Józef (z Arymatei), który zadbał o pochówek Chrystusa i Longin - żołnierz, który przebił bok Chrystusa. Przedstawieni są na gładkim tle, zwróceni lekko w lewo, ich głowy otoczone są nimbami.
Św. Jan ukazany jest jako młodzieniec bez zarostu, ma lekko uniesioną głowę, dłonie ułożone w geście modlitwy. Ubrany jest w błękitny chiton i złocisto-czerwony himation.
Św. Józef - nieco starszy, z brodą, opiera pochyloną głowę na prawej dłoni, drugą dłoń kieruje w lewo. Ubrany jest w czerw

Wniebowstąpienie / Święci Jan, Józef i Longin

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Ikona

Sobór Świętych

Ikona

Nieznane/ nieznane

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico obrazu

Męczeństwo św Kryspina i Kryspiniana

Bossche Aert van den

1494

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

E/6353/ML - Figura drewniana, zakomponowana na postumencie, polichromowana. Postać klęcząca przedstawia św. Onufrego. Twarz płaska, trójkątna, głęboko osadzone oczy, czarne źrenice. Szerokie łuki brwiowe łączą się z wydatnym prostym nosem. Wystające kości jarzmowe. Małe usta otacza bujny zarost: broda i wąsy łączące się z bujnymi włosami, otaczającymi całą postać – na podobieństwo płaszcza. Ręce zgięte w łokciach, uniesione ku górze, łączą się końcami palców w geście modlitwy. W nieproporcjonalnie dużych dłoniach biały różaniec zakończony dużym krzyżem. Nogi masywne z dużymi płaskimi stopami. Prawą dłonią podtrzymuje sękaty kostur. W partii pasa przepasany powrozem z węzłami.

Święty Onufry

Kuźmiuk, Daniel

1894 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

św. Zozym i Sawwacjusz Sołowieccy

ikona

1850 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico obrazu

Św. Hieronim

nieznany malarz niderlandzki wg Maertena de Vosa

XVI/XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

E/16692/ML - Obraz na desce, dwupłaszczyznowy, oprawiony w profilowaną ramę, lakierowaną na czarno, z wewnętrznym obrzeżem pociągniętym złocistą farbą. Odwrocie obrazu z litej sosnowej. Na niej naklejonych jest 20 trójgraniastych (o boku 17 mm) listewek dł. 47 cm, które stanowią lico obrazu. Dwie płaszczyzny listewek stanowią tło dla obrazów, oglądanych pod kątem 45°. 
Z jednej strony widoczny jest wizerunek Św. Magdaleny. Na ciemnym zatartym tle widoczna jest pochylona w prawo twarz, wsparta na ręce. Wokół jasnej twarzy, ciemne włosy, odsłonięty jasny dekolt i krawędzie sukni wokół dekoltu, z białym roślinnym ornamentem. Ten sam ornament powtarza się przy ręce. Poniżej ornamentu widoczne są ciemnozielone linie. Pozostałe partie obrazu słabo czytelne, ciemnobrązowe.
Z drugiej strony wizerunek Św. Piotra. Rozbielona twarz, wyraźne ciemne oczy, zarys brody, ślad czerwieni ust. Gdzieniegdzie pozostały ślady ciemnozielonej farby szat. W lewym dolnym rogu, czarną farbą namalowany jest klucz. W pozostałej części obraz wytarty, brązowy z czarnymi resztkami farby we wgłębieniach między listewkami.

Święta Magdalena i Święty Piotr

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/17554/ML - Rzeźba drewniana, pełna, z resztkami polichromii, przedstawiająca św. Józefa z Dzieciątkiem. Kompozycja frontalna. Postać stojąca, ubrana w długą szatę wykończoną ozdobną szatę wykończoną ozdobną koronką przy rękawach, drapowane w pionowe fałdy. Na ramionach  płaszcz, również wykończony koronką. Tył postaci modelowany gładko. Prawa ręka, wyciągnięta wzdłuż ciała, trzyma kwiat, który wystaje ponad ramię. Na lewej zgiętej ręce – Dzieciątko, które prawą ręką trzyma się szyi św. Józefa. Dzieciątko nagie, w pieluszkach. 
Twarz świętego skierowana w stronę Dzieciątka, pochylona w prawo. Pociągła. Nos posty. Usta lekko zaznaczone. Oczy lekko przymknięte. Bruzdy na czole i policzkach, misterne pukle brody i włosów. Na głowie rodzaj czapki, ściśle przylegającej. Postać świętego bez stóp. Liczne spękania i ubytki fragmentów.

Konserwacja: 1988 r.

Święty Józef z Dzieciątkiem

nieznany

1690 — 1710

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 123 obiektów

Kolekcje

44

Ścieżki edukacyjne1

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd