Kompozycja 2
prawdopodobnie 1958 — 1959
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Dyptyk „Światłoformy słońca” to praca Zdzisława Stanka, jednego z najciekawszych i najbardziej wyrazistych artystów śląskiej neoawangardy. Współpracował z grupą St-53 założoną w Katowicach (St: Strzemiński, studyjność, Stalinogród – ówczesna nazwa Katowic), jedną z pierwszych formacji awangardowych w Polsce, która działała w latach 1953–1958. Młodych poszukujących twórców, sprzeciwiających się obowiązującemu w sztuce dyktatowi realizmu socjalistycznego, zainspirowała „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego, którą przywiózł do Katowic Konrad Swinarski (znany przede wszystkim jako wybitny reżyser spektakli teatralnych), powielana domowymi sposobami przez 8 lat, zanim ostatecznie trafiła do druku. Dzięki tej lekturze zagadnienia światła, konstrukcji przestrzennych i czysto warsztatowe działania stały się kluczowymi problemami twórczości Zdzisława Stanka. Z dużą uwagą zgłębiał rozwój świadomości wzrokowej oraz rolę światła w obrazie, jak sam mówił, nieustannie odkrywał nowe sposoby widzenia.
Początkowo malował kubizujące pejzaże, martwe natury i postaci, nie przekraczając jeszcze granicy abstrakcji. Analizował własności brył i przekształcenia przestrzeni oraz ruchu światła w kompozycjach. Po roku 1956 zaczął tworzyć cykle, takie jak „Światłodrzewa” czy „Światłokwiaty”, które można przyrównać do nurtu informel, niekiedy surrealizmu. Abstrakcyjne kształty wydobywał smugami koloru i faktury. Doświadczenia fakturalne zbliżyły jego sztukę do malarstwa materii. Z czasem Stanek zaczął tworzyć reliefy, obiekty malarskie z użyciem drewna i gipsu, jak np. prace z cyklu „Obrazoformy” oraz formy rzeźbiarskie. Abstrakcyjne kompozycje Stanka, często zawierające wzory lub kształty biomorficzne, nawiązują do koncepcji Strzemińskiego, który twierdził, że obraz powinien być organiczny, tak jak natura.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 52.5 cm, szerokość: 106.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika mieszana
Tworzywo / materiał
tworzywo sztuczne
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Eysymont, Tadeusz
prawdopodobnie 1958 — 1959
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Berdyszak, Jan
1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jurkiewicz, Zdzisław
1965
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.