
09/08. W Daugavpils
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Malarstwo Tadeusza Eysymonta (1924–1991) stanowi ważny rozdział w historii sztuki Szczecina i Pomorza Zachodniego. Artysta był jednym z założycieli Grupy Sopockiej, którą tworzyło czternastu absolwentów Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Sopocie. W 1953 roku przybyli oni do Szczecina – a właściwie zostali skierowani przez ówczesną władzę centralną – w celu ożywienia lokalnego życia artystycznego na tak zwanych Ziemiach Odzyskanych. W 1954 Eysymont rozpoczął pracę w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych i zapisał się do szczecińskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków, którego niebawem został przewodniczącym.
Tadeusz Eysymont oprócz malarstwa zajmował się również sztuką użytkową i dekoracyjną. Projektował wystroje statków budowanych w szczecińskiej stoczni. Był autorem dekoracji na elewacji gmachu Zakładów Przemysłu Odzieżowego Dana, łączącej elementy mozaiki i płaskorzeźby (1978), a także wielkoformatowych kompozycji z blachy miedzianej dla Uniwersytetu Szczecińskiego czy hotelu Neptun (1984).
Od końca lat pięćdziesiątych w twórczości Tadeusza Eysmonta zaczynają dominować formy nieprzedstawiające. Powstaje wówczas seria Kompozycje, składająca się z obrazów oznaczonych numerami. Być może właśnie z tego okresu, lat 1958–1959 pochodzi prezentowana, niedatowana Kompozycja 2 – jedna z 17 prac tego artysty w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie. Prawie równolegle z Kompozycjami powstają kolejne cykle: Konstrukcje i Rytmy, a w 1962 roku rozpoczyna się seria Ślady. Artysta rozwija wówczas zainteresowanie nurtem informel, malarstwem materii, eksperymentuje z różnymi technikami i materiałami pozamalarskimi. Jego kompozycje charakteryzuje materialność faktury, włączanie w obraz przedmiotów z otoczenia – znalezionych kawałków tektury, szkła, kamyków, piasku, czy zapałek. Jego prace zazwyczaj utrzymane są w gamie tonacji ziemi i mają jedynie akcenty żywych barw.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 795 mm, szerokość: 395 mm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika mieszana
Tworzywo / materiał
płyta pilśniowa, metal, kamień, farba, masa plastyczna
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1958
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna