treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: przemoc

Liczba wyników: 31

Obiekty

20
Ujęcie lica. Obraz przedstawiający scenę rozgrywającą się we wnętrzu domu.

Pogrom | Wojna

obraz

Weiss, Wojciech

ca 1918

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Lamu przyszłości - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia na pierwszym planie duży budynek z licznymi loggiami i tarasami, na których znajdują się sylwetki ludzkie w różnych sytuacjach. Na szczycie fasady budynku napis: USAFIRI BUILDING; na jego dachu antena satelitarna. Za budynkiem widać ulice z samochodami oraz zielony skwer miejski, na którym stoi statua z globusem na szczycie. Z lewej strony port lotniczy z wieżą kontrolną, samolotami, budynkami z napisem International Departures oraz Terminal 3, pomiędzy którymi stoi fontanna. W centrum na drugim planie kolejne budynki lotniska – Cargo i inne. Z prawej strony obrazu w jego górnej połowie widać przystań jachtową i zacumowane dwa duże statki pasażerskie. W tle, po prawej zielone tereny rekreacyjne przy plaży z biało-czerwonymi parasolkami i palmami rosnącymi wzdłuż linii brzegowej. Po lewej, na wzniesieniu biały budynek z kopułą i wieżą przypominającą latarnię morską.

Lamu of the Future | Lamu przyszłości

Onyango, Richard

2009 — 2023

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek utrzymany w tonacji czarno-biało-szarej. Wszystkie elementy rysowane są w sposób uproszczony, ekspresyjny i z charakterystycznymi dla artystki zniekształceniami. Na pierwszym planie w centralnej części kompozycji, przedstawione zostały trzy postaci rysowane ciemnymi plamami barwnymi. Po środku umieszczona została sylwetka mężczyzny z brodą, z rękami złożonymi przed sobą, klęcząca na podwyższeniu. Po obu jej stronach stoją dwaj żołnierze w hełmach i oficerkach. Żołnierz stojący po lewej trzyma nożyce, którymi obcina brodę mężczyzny. Żołnierz, który stoi po prawej został przedstawiony tyłem do widza, na plecach nosi karabin, prawą rękę unosi ponad głowę mężczyzny kierując w jej stronę dłoń z wyciągniętym palcem wskazującym w geście strzelania. Wszystkie postaci zostały umieszczone na szarym, jednolitym tle, sięgającym do około połowy rysunku, do wysokości postaci. Górna połowa kompozycji jest kontrastowo jasna, na jednolitym tle przedstawione zostały groteskowe twarze rysowane ołówkiem w sposób bardzo schematyczny.

To mogło zdarzyć się także i teraz

rysunek

Wójcik, Jaśmina

2007 — 2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z przedstawieniem wnętrza kruchty kościoła z pionową smugą światła w centrum kompozycji i głową białego kota u podstawy filaru po lewej.

Bez tytułu

Golec Leszek, Czekalska Tatiana

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena rodzajowa - Wnętrze pokoju, mężczyzna z prawej grozi kobiecie i dziecku. Mężczyzna ubrany w szerokie spodnie, marynarkę, czapkę na głowie, ujęty jest frontalnie, w całej postaci, stoi na szeroko rozstawionych nogach ugiętych w kolanach. Lewą rękę zaciśniętą w pięść podnosi do góry, grozi stojącej naprzeciw kobiecie tulącej do siebie dziecko. Kobieta i dziecko ujęci w całej postaci, kobieta frontalnie, głowę zwróciła w stronę mężczyzny, twarz w prawym profilu. Ubrana jest w długą suknię z krótkimi rękawami, włosy uczesane w niski kok. Rękoma obejmuje dziecko. W tle, pośrodku stoi mały stolik, obok baniak. Na ścianie pośrodku portret ślubny kobiety i mężczyzny, z lewej mały obrazek.

Awantura domowa

scena rodzajowa

Stern, Jonasz

XX wiek, XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

wieszak ubraniowy - Ujęcie z przodu; Drewniany wieszak na ubrania, płaski. Hak metalowy. Na pionowej części haka drewniana opaska.

Wieszak ubraniowy

Lewinsky & Jacobi, Szczecin (1901-1933)

1907 — 1933

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek utrzymany w tonacji czarno-biało-szarej. Wszystkie elementy rysowane są w sposób uproszczony, wszystkie postaci zarysowane są konturowo, czarnym cienkopisem, w sposób ekspresyjny i z charakterystycznymi dla artystki zniekształceniami. Kompozycja przedstawia wnętrze kamienicy w przekroju, na każdej kondygnacji zostały ukazane symultanicznie odbywające się sceny. Widoczny jest parter oraz dwie kondygnacje – po lewej stronie kompozycji przedstawione zostały mieszkania, po prawej – klatka schodowa.
Na samym dole, po prawej stronie, przy schodach, widać sylwetkę żołnierza opierającego się na karabinie i trzymającego drugą rękę wyciągniętą w geście wskazywania. Przed nim widać przewrócony kosz z warzywami lub owocami, skrzynki postawione jedna na drugiej oraz pochylona postać człowieka, którego pozycja ciała sugeruje zamiar klęczenia lub zbierania. Powyżej, na pierwszej kondygnacji, po lewej stronie widać wnętrze pomieszczenia mieszkalnego, gdzie na postawionym centralnie łóżku leży przykryta postać. Ponad nią wisi trzylampowy żyrandol. Po łóżkiem kryją się dwie osoby, pomiędzy nimi leży worek. Po prawej stronie, u wezgłowia mebla, stoi prawdopodobnie żeńska postać przytulająca dziecko, po lewej stronie łóżka – stoi męska postać w czapce, także przytulająca dziecko. Ruch ten wykonuje lewą ręką, w prawej trzyma worek. Za drzwiami tego mieszkania, na schodach stoi kobieta trzymającą worek, a drugą ręką podtrzymująca malutkie dziecko. Skrajnie po prawej stronie rysunku, na półpiętrze schodów, przestawiona została sylwetka schodzącego człowieka, niosącego na plecach worek lub tobół. Powyżej, na poziomie drugiej, ostatniej kondygnacji, ukazana została postać żołnierza ciągnącego za rękę człowieka i mierzącego do niego z broni palnej. Drugi żołnierz stoi przed drzwiami i wykonuje ruch dobijania się do nich lub otwierania. Wewnątrz pomieszczenia, które znajduje się za drzwiami, po lewej stronie, na samej górze kompozycji widać kilka osób: jedną siedzącą na podłodze przy ścianie, z tobołkami obok i przed sobą, jedną siedząca pod stołem na którym leżą dwa worki, dwie stojące splecione ze sobą w uścisku, mające obok nóg worek orz kolejne dwie, które tulą się do siebie siedząc. W pomieszczeniu widać jeszcze dużą komodę z 3 szufladami oraz szafkę w formie sześcianu.

To mogło zdarzyć się także i teraz

rysunek

Wójcik, Jaśmina

2007 — 2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Rysunek utrzymany w tonacji czarno-biało-szarej. Wszystkie elementy rysowane są w sposób uproszczony, ekspresyjny i z charakterystycznymi dla artystki zniekształceniami. Kompozycja jest bardzo oszczędna i uproszczona, co powoduje, że uwaga widza zwraca się ku scenie rozgrywającej się w centralnej części. Jasne tło rysunku, o elementach wyodrębnionych jedynie zarysami, sugeruje, że pokazany jest fragment ulicy i biegnący wzdłuż niej mur budynków. Po środku widać bardzo ciemny fragment przejścia lub bramy, w jego wnętrzu przedstawione zostały dwie leżące postaci – kobieca, z obnażoną piersią oraz męska, leżąca na niej, z opuszczonymi spodniami oraz widocznymi pośladkami. Po prawej stronie, tuż obok przejścia i rozgrywającej się w nim sceny, na tle muru, widać postać, opartą plecami, o rękach rozłożonych w geście ukrywania się i przerażenia.

To mogło zdarzyć się także i teraz

rysunek

Wójcik, Jaśmina

2007 — 2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Rękopis reportażu podsumowującego trzytygodniową podróż do Polski, którą Marek Szwarc odbył w 1946 roku. Autor tekstu w czasie wyjazdu rozmawiał z wieloma Żydami ocalonymi z Zagłady oraz z Polakami. Szwarc był dotknięty brakiem Żydów w zniszczonej wojną Polsce. W czasie podróży wydawało mu się, że widzi twarze swoich zmarłych krewnych, znajomych i przyjaciół.

Z mojej podróży do Polski…

Szwarc, Marek

1946

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 20 obiektów

Kolekcje

11

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd