treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: przedstawienia świętych

Obiekty

41
Obraz z przedstawieniem Matki Bożej z Dzieciątkiem w typie częstochowskim. Całość obrazu utrzymana w kolorystyce brązu z ciemniejszymi partiami twarzy i dłoni postaci. Szaty postaci i aureole wokół twarzy zaznaczone żłobieniami, tworzą zarysy sukni, płaszczy, ich fałdowania zdobienia oraz zarysy ramion, rąk i nóg Jezusa. Madonna w bogatej, tłoczonej szacie z welonem na głowie. Na przetartej na złoto aureoli 5 małych złotych gwiazdek. Szata na piersi oraz welon tłoczone we wzory w kwiaty i linie łamane. Twarz i prawa dłoń Madonny namalowana słabo widocznie. Dzieciątko siedzi na lewym ręce Madonny, ubrane w długą suknie tłoczona w motywy kwiatowe. Prawą ręką wykonuje gest błogosławieństwa, w lewej trzyma księgę (?). Twarz i dłonie namalowane także słabo widocznie. 
Tło wokół postaci wykonane zdobieniem żłobienia grzebykowego,  promieniście rozchodzi się wokół postaci. Na nim 12 małych złotych gwiazdek.
U dołu obrazu, pod wizerunkiem, napis: POD TWOJĄ OBRONĘ UCIEKAMY SIĘ.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz na szkle. Tło czarne. W górnych rogach stylizowane tulipany, czerwone  cieniowane białą i brązową farbą. Kontury płatków czarne. Liście i gałązki białe. Na obrazie św. Józef trzymający w lewej ręce gałązkę kwiatów czerwonych z czarnymi listkami, na prawej ręce – siedząca postać Dzieciątka. Twarz i ręce świętego oraz ciało dziecka białe, kontury zaznaczone brązową farbą, brwi i oczy czarne, włosy brązowe, linia włosów zaznaczona czarnymi kreskami. Wokół głów złote aureole, kontury obwiedzione na biało. Dzieciątko w różowej przepasce biodrowej. Św. Józef w czerwonym płaszczu, o fałdach i draperiach zaznaczonych białą i jasnobrązową farbą. Suknia świętego ciemnobrązowa, draperie podkreślone na biało i czarno. Ramki obrazu z listewek ciemnobrązowych.

Święty Józef z Dzieciątkiem

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Deesis

Deesis

Ikona Deesis

nieznany

koniec XIX w.

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Obraz przedstawiający Matkę Boską Karmiącą, wykonany farbami olejnymi na odwrociu szkła w kolorach: niebieskim, zielonym, złotym i czerwonym. W górnych rogach dwa klęczące anioły. Bez ram. Składa się z 3 szkieł złożonych i sklejonych papierem.

Matka Boska Karmiąca

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

Deesis

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Deesis

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Deesis

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

E/9247/ML - Rzeźba drewniana, pełna, polichromowana, przedstawiająca św. Jana Nepomucena. Zakomponowana frontalnie. Twarz owalna, płaska, lekko zwrócona w prawą stronę. Karnacja podkreślona białą farbą. Policzki czerwone. Oczy obwiedzione czarnym konturem. Brwi  czarne, proste, nieregularne. Spod czarnego biretu widoczne brązowe włosy, ułożone w fantazyjne pukle. Wąsy sumiaste oraz mała bródka, czarne. Sutanna i komża ułożone w głębokie fałdy. Peleryna ciemnozielona podkreślona nieregularnymi  żłobieniami. W zgiętej prawej ręce krucyfiks. Prawa noga lekko wysunięta do przodu, zgięta w kolanie. Stopy niewidoczne. 

Konserwacja: 1985 r.

Święty Jan Nepomucen

Szkodziński, Tadeusz

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

Deesis

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Zmartwychwstanie, Zstąpienie do Otchłani

ikona

1800 — 1939

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Kielich mszalny, srebrny na szerokiej stopie.

Kielich mszalny

1862

Muzeum – Zamek w Łańcucie

E/16797/ML - Ikona ma formę zamkniętej kasety, wewnątrz której znajduje się deska lipowa i przymocowane do niej gwoździkami namalowane na blasze cynkowej wizerunki świętych. Mosiężna kaseta ma formę prostokąta o falistych bokach. Jej dolna część osadzona jest na metalowej kuli, wewnątrz której znajduje się kula drewniana z otworem do zamocowania drzewca. Kaseta ozdobiona jest trzema półkolistymi „skrzydłami”, zamykającymi całość w formę trójliścia. Jest to symboliczne nawiązanie do formy krzyża, można by więc uznać, że obiekt jest rodzajem krzyża procesyjnego. Kaseta złożona jest z dwóch części, z których każdą można potraktować oddzielnie jako pojedynczy okład ikony. Na jednej stronie przedstawiony został wizerunek MB Kazańskiej, drugą zdobi wyobrażenie Św. Mikołaja, a nad nim znajdują się dwie maleńkie postacie po lewej stronie Chrystus po prawej Matka Boża. Malowidła wykonane na blasze cynkowej są dość schematyczne. Malarsko opracowane zostały tylko twarze i dłonie świętych. W ten sposób przygotowywano wizerunki przeznaczone pod okład, czyli podokładnice. Rysem charakterystycznym dla podokładnic jest całkowicie sprzeczne z tradycją sztuki prawosławnej pominięcie napisów identyfikujących.1 Jasnobrązowe karnacje z zaróżowionymi policzkami, miękki, światłocieniowy modelunek przydają wizerunkom nieco sentymentalnego charakteru. Dopełnieniem wyobrażeń jest grawerunek na okładach, opracowanych znacznie dokładniej. Kaseta (okłady) i skrzydła są grawerowane, brzegi skrzydeł i nimbu Matki Bożej wykończone ażurem. Grawerunek wykonany jest dość precyzyjnie, a ornament zróżnicowany, tworzący niezwykle piękny rysunek postaci i zdobiący tło przedstawień. W dolnej części obu okładów umieszczono napisy jednoznacznie identyfikujące postaci świętych: „??????KI?. ?” (Kazańska Putiewodnica – Przewodniczka, Wskazująca Drogę) i „??. ???????” (Św. Mikołaj). Drzewce, na kt.

Matka Boża Kazańska. Święty Mikołaj

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz malowana na odwrociu szkła, przedstawiający Matkę Boską Bolesną z siedmioma mieczami symbolizującymi 7boleści – momentów w życiu Chrystusa, na które patrzyła MB. Oprawiony w drewnianą prostą ramkę (na cynki) koloru brązowego. Tło obrazu jasnozielone (seledynowe). Konturowanie czarne. Postać MB, w 3 postaci, w czerwonej sukni, na ramiona narzucony szafirowym płaszcz, opadający wzdłuż postaci. Na głowie szafirowa chusta, a wokół niej aureola brązowo-złocista i czerwona z białymi cętkami. Twarz biała z rumieńcami na policzkach, oczy i ich oprawa czarne, dłonie biało-różowe.  Włosy wystające spod chusty, brązowe. Miecze rozmieszczone asymetrycznie (3 i 4 po obu stronach), zbiegają się ostrzami na piersiach, w miejscu złożonych do modlitwy dłoni. Kolor brązowo-złocisty. W górnej części obrazu, nad głową MB, znajduje się symetryczny kwiaton, zwrócony wierzchołkiem do dołu, złożony z dwu gałązek o ciemnozielonych łodyżkach i listkach z czerwonymi kulistymi kwiatami w obramieniu szafirowym (po jednej gałązce) oraz czerwonymi pączkami na wierzchołku. Podstawę kwiatonu stanowią trzy czerwone płatki z białymi cętkami.

Matka Boska Bolesna

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico obrazu

Św. Hieronim

nieznany malarz niderlandzki wg Maertena de Vosa

XVI/XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

E/16802/ML - Św. Michał Archanioł ukazany jest jako uskrzydlony wojownik, w ujęciu całopostaciowym, frontalnie. Głowę ma lekko zwróconą w prawo, spogląda wprost. Twarz podłużna, okolona jasnymi długimi włosami. Na głowie ma hełm z pióropuszem. Ubrany jest w błękitną tunikę i srebrny pancerz ze złotymi naramiennikami, paskiem i pteryges (fartuchem z pasów) oraz czerwony płaszcz. Na nogach ma wysokie buty o metalicznym odcieniu. W prawej, wzniesionej dłoni trzyma skierowany ku górze miecz, w lewej tarczę, którą się osłania. Na pancerzu, na wysokości piersi widnieje hostia otoczona promienistą glorią, a na niej łaciński monogram Chrystusa z trzema gwoździami – narzędziami Męki Pańskiej: IHS. Na tarczy dewiza Archanioła: KTÓŻ JAK BÓG, napisana cyrylicą ??? ??O ???
Poniżej tarczy, po prawej znajduje się inskrypcja określająca świętego: ??? ??????.
Tło ciemnobłękitne.
Przedstawienie pochodzi z prowincjonalnego warsztatu, o czym świadczą liczne błędy w ukazaniu anatomii (zwłaszcza rąk i nóg). Farba kładziona była dość grubo, zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Zastosowanie liter cyrylickich i łacińskich wskazuje na malarza tworzącego zarówno dla potrzeb Kościoła, jak i Cerkwi lub na przeznaczenie do świątyni unickiej.

Konserwacja: 2007 r.

Święty Michał Archanioł

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

Pokrow Przeświętej Bogurodzicy

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Kazanie w kościele ewangelickim - ujęcie z przodu; Malowidło przedstawia wnętrze gotyckiego kościoła, ujęte osiowo, w widoku z nawy głównej. Na pierwszym planie, po lewej stronie grupa siedzących kobiet, a po prawej stronie mężczyzn, otaczających odwróconego tyłem do widza mężczyznę w dworskim stroju stojącego w centrum kompozycji. Nieco głębiej na jednym z filarów kościoła kaznodzieja na ambonie. W głębi dalszego planu prezbiterium kościoła z drewnianą stallą po lewej stronie, w której siedzą mężczyzna i kobieta, dalej prezbiterium z kratą lektoryjną i skrzydłowym ołtarzem, powyżej którego widać wysokie okna zamknięcia prezbiterium. Po bokach otwarte drzwi, z których po stronie lewej wchodzi do kościoła kilka postaci w dworskich strojach. Stroje figur pierwszego planu ciemne, z wyjątkiem sukni kobiety z warkoczem, pierwszej na lewo od stojącego tyłem mężczyzny w centrum, która ma kolor ciemnego różu i chłopca pośrodku w sukni koloru czerwonego. Mury kościoła w różnych odcieniach ugrów, sklepienie szaroniebieskie.

Kazanie w kościele ewangelickim

Nether, Thomas

1577

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico obrazu

Zaślubiny mistyczne Św. Katarzyny

Brizzi Francesco ?

1600 - 1623

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Chłopiec z ptaszkiem - portret

nieznany

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

R/4369/ML - Postać księdza. Usytuowany na osi, 3/4 w lewo. Sylwetka krępa, twarz okrągła, krótkie włosy, okulary (?). Ubrany w uroczysty strój złożony z kilkuwarstwowej kapy, pod nią nałożona na sutannę komża z ozdobnie wykończonym dołem. Przy zapięciu kapy przewleczony długi sznur zwisający swobodnie z przodu. Na nim zawieszone cztery kadzielnice (?), chwosty (?). Ręce  zgięte w łokciach, dłonie podtrzymują sznur. Rysunek prowadzony miękką, swobodną kreską.
sygn. i dat. p.d.: Józef Mehoffer Fribourg S. Nicolas 1918

Ksiądz

Mehoffer, Józef

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/270/ML - Ikona przedstawia wizerunek Maryi z Dzieciątkiem Jezus w ujęciu do ramion. Głowa Matki jest lekko przechylona. Maryja podtrzymuje lewą dłonią ramię Chrystusa, prawą przytula jego głowę do swego policzka. Ma okrągłą twarz i duże, brązowe oczy o intensywnym, smutnym, wpatrzonym w dal spojrzeniu. Wąski nos i zaciśnięte usta wskazują na wyzbycie się zmysłowości, zaś bruzda na czole i szyi – mądrość i obecność Ducha Świętego. Jej szaty są bardzo ozdobne i precyzyjnie oddane: czerwony maforion (od podbicia zielony), z gwiazdami na czole i ramieniu wykończony jest lamówką ze złotym ornamentem i pasem drogich kamieni. Suknia Maryi zebrana jest przy nadgarstku złotym mankietem, ozdobionym dwoma rzędami pereł i kamieniem. Spod maforionu widoczny jest błękitny kekryfolos (czepiec). Nad lewy ramieniem Maryi widnieje kartusz, naśladujący w uproszczony sposób motyw rocaille, z cyrylickim napisem Umilenije. Jej głowę otacza złoty nimb, u góry, po jego bokach, w podobnych kartuszach z wydzielonymi owalnym polami znajduje się monogram maryjny.
	Chrystus przytula się do Maryi, otaczając jej szyję lewym ramieniem, prawym dotykając maforionu. Podobnie jak Maryja, ma okrągłą twarz o wąskim nosie i ustach oraz szeroko otwartych, wpatrzonych w dal oczach, ma także zmarszczkę na czole i szyi. Włosy ma ułożone w równe pukle. Ubrany jest w błękitny, ozdabiany złotym wzorem chiton z czerwonym stichosem i czerwony himation. Jego głowę otacza nimb, obok widnieje jego monogram IC XC.
	Postacie Maryi i Dzieciątka oddane są niezwykle precyzyjnie, z użyciem głębokich, intensywnych barw, co daje wrażenie bogactwa i dostojeństwa, nie pozbawionych jednak słodyczy.
	Po bokach, na polu ikony znajduje się po dwóch świętych, opisanych cyrylicą. Po lewej stronie w obramieniu naśladującym kształt cerkiewnej bani, na niebieskim tle ukazano archanioła Rafała. Trzyma on kulę, na której widnieje trzykrotnie powtórzona l

Eleusa

szkoła wietkowska

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 41 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd