
Św. Jan Chrzciciel
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Ikony
Deesis z greckiego oznacza błaganie, prośbę, także modlitwę wstawienniczą. Pojęcie to od wczesnego chrześcijaństwa ukształtowało się w oparciu o teksty liturgiczne, jak chociażby eucharystyczna modlitwa dziękczynna, czy modlitwy błagalne, w których Kościół ucieka się do orędownictwa Bogurodzicy, Jana Chrzciciela, aniołów, apostołów, męczenników, świętych. Ich postacie, na równi z centralną postacią Chrystusa, przeszły do wizualnego Deesis już w VI – VII w. Z czasem rozwinęły się różne warianty obrazowe tego przedstawienia. Wieloaspektowe są także sposoby jego interpretacji. Po okresie ikonoklazmu w IX – XI w. wizerunki Deesis zaczęto umieszczać na belce architrawu w obrębie templonu stanowiącego w świątyni granicę pomiędzy strefą sacrum (sanktuarium) i profanum (nawa dla wiernych). Wraz z ukształtowaniem na Rusi wielostrefowej przegrody ołtarzowej Deesis stało się jednym z rzędów ikonostasu. W podstawowym wariancie przedstawienia występują trzy osoby: Chrystus – Pantokrator Wszechwładca i zwracający się do niego w modlitwie błagalnej najwięksi orędownicy człowieka: Boża Rodzicielka i św. Jan Chrzciciel, którzy równocześnie reprezentują cały rodzaj ludzki. Ich obecność ukazuje także tajemnicę Wcielenia Zbawiciela, dokonaną z udziałem Bogurodzicy i poświadczoną przez Jana – obecnego przy wylaniu Ducha Świętego na Syna Bożego podczas chrztu w Jordanie. Na równi z wariantem podstawowym rozwinęła się Wielka Deesis, centralnie umieszczony trymorphon (z trzema osobami) uzupełniony o Archaniołów, uosabiających cały niewidzialny świat anielski, tworzy pentamorphon (z pięcioma osobami) oraz dalsze postacie świętych uosabiających kościół ziemski. Układ postaci w takich ikonach zawsze jest hierarchiczny. Wizerunki Deesis spopularyzowały się także w prywatnym kulcie, co widać na przykładzie prezentowanej ikony.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967
Rodzaj obiektu
ikona
Technika
pozłotnictwo, tempera
Tworzywo / materiał
srebro, tempera, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.