
Przeprawa samochodu i motocyklu przez górską rzekę Dunajec
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Prace badawcze z 1999 r. pozwoliły przypisać obraz Marcowi Basaitiemu (ur. 1470, zm. 1530) – tworzącemu w Wenecji, ale pochodzącemu z rodziny greckiej lub albańskiej. Wiadomo, że był uczniem Alvise Cantariniego, prowadzącego pracownię w Murano.
Misterna praca zachwyca zarówno malarskim potraktowaniem Madonny z Dzieciątkiem i św. Janem na tle pejzażu, jak i oddaniem bogactwa zdobień i detali stroju św. Liberaliusza (Liberale). Maryja z Jezusem na kolanach siedzi z lewej strony, na tle skały, za którą rozciąga się górzysty pejzaż z zabudowaniami miasta. Dzieciątko pochyla się w stronę małego św. Jana, który podaje mu krzyż i banderolę z napisem Ecce Agnus Dei (Oto Baranek Boży). Są to symbole męczeńskiej śmierci Chrystusa i Odkupienia. Z prawej, wysunięty do przodu, stoi św. Liberaliusz w pełnej zbroi, wsparty na drzewcu chorągwi. Święty rycerz przyjmuje postawę strażnika, spogląda badawczo na widza. Jego statuaryczna postać budowana światłocieniem, zdecydowanie różni się sposobem modelowania od ujęcia Madonny z Dzieciątkiem, a zwłaszcza od postaci św. Jana (odstającej jakością od pozostałych). Przebiegający między postaciami podział stylistyczny jest nader widoczny i świadczy o mnogości wpływów artystycznych, jakim podlegał autor. Inspirował się Bellinim (rywalizując z nim), Giorgionem, Vivarinim, ale też korzystał z wzorów niemieckich: rycin Schongauera i Dürera. W obrazie wilanowskim najsilniej bodaj uwidacznia się giorgionowskie zamiłowanie do delikatnego światłocienia miękko modelującego postacie i zapełniania tła rozległym pejzażem. Obraz scala wzajemne podobieństwo twarzy wszystkich przedstawionych postaci, zupełnie jakby postaciom rysów użyczyła jedna rodzina, pozując do portretu zbiorowego. Autor przedstawia kształty i formy w sposób, który pozwala się domyślić pod nimi wyrysowanych brył geometrycznych; nasycony koloryt nieco dynamizuje statyczną w wyrazie scenę.
Typ przedstawienia jest charakterystyczny dla malarstwa weneckiego pierwszej połowy XVI w., którego jednym z kanonów było ukazanie Madonny z Dzieciątkiem, najczęściej na tle krajobrazu w otoczeniu świętych, nazywane sacra conversazione. W prywatnej kolekcji we Włoszech zachowała się wersja kompozycji wilanowskiej (wzbogacona a postać św. Józefa). Przypuszcza się, że oba malowidła powstały w latach 1518-1519, w dojrzałym okresie twórczości Basaitiego.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 61,5 cm, szerokość: 82,0; w ramie: 92,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek, 1. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.