![MNS/Graf/3886 scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu;
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].](/brepo/panel_repo/2024/02/14/wxyk9m/contain-360-1000-max-mns-graf-3886-dscf7684-m.webp)
De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża
scena biblijna
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba w stylu ludowym
Pochodzący z centralnej Polski Tadeusz Kowalski (1939–2011) w 1958 roku osiedlił się w Szczecinie. W 1986 roku przeszedł na rentę i od tego czasu zaczął rzeźbić. W 1994 rozpoczął pracę nad cyklem „Biblia dłutem czytana”, na którą ostatecznie złożyło się ponad 130 prac.
„Arka Noego” to ujmująco przedstawiona przez Kowalskiego jedna z najbardziej znanych historii biblijnych. Na płaskorzeźbie widzimy fragment Arki, na której znajdują się zwierzęta. Szybko zauważamy słonia, konia, lwa, ale zwierząt jest więcej. Dostrzegamy też opiekującego się nimi Noego i czuwającego nad Arką Stwórcę. Jak wszystkie prace Tadeusza Kowalskiego kompozycja jest dopracowana w każdym szczególe: w warstwie narracyjnej dzieła, jak i technice wykonania. Różne faktury zastosowane na powierzchni drewna działają na zmysły: gładka powierzchnia słońca to spokój, gęste żłobkowanie symbolizuje żywiołowość i dobrą kondycję pasażerów Arki, natomiast szerokie cięcia to ruch fal i chmur.
Wizualny efekt całości potęguje zastosowanie paru tonacji bejc uwypuklających wrażenie trójwymiarowości.
Iwona Karwowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 78 cm, szerokość: 50 cm
Rodzaj obiektu
płaskorzeźba
Technika
własna - rzeźbiarska
Tworzywo / materiał
wosk, bejca, drewno topolowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1799
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1600 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna