treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: kowale

Obiekty

33
biżuteria, bransoleta - Ujęcie z tyłu góry. Otwarta, miedziana, owalna bransoleta ozdobiona grubymi, zaokrąglonymi, biegnącymi dookolnie prążkami; cienkimi, ukośnymi nacięciami oraz półkolami przypominającymi wachlarze wyłaniające się z motywu plecionki.

Bransoleta kobieca

nieznany

około 1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

narzędzie rolnicze - Ujęcie z przodu. Sierp o kutym z żelaza, łukowatym ostrzu. Rączka drewniana, walcowata, zakończona rzeźbą główki z brodą w formie nacinanego liniami walca.

Sierp

nieznany

między 1970 — 1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

łłok pieczętny - ujęcie pieczęci; W otoku napis a w centrum pieczęci herb z elementami narzędzi. Dzięki ukazanym na tłoku pieczęci przedmiotom wiadomo, że w tym mieście działali wytwórcy zamków do broni skałkowej, kłódek, kluczy oraz różnych rodzajów młotków. Rzemieślników tych można określić współczesnym mianem ślusarzy. Kowale tzw. grubej roboty, zajmujący się podkuwaniem koni.

Tłok pieczętny

Cech kowali drobnej i grubej roboty ze Złocieńca

koniec XVII wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

krzyż pasyjny - Ujęcie z przodu; Drewniany, czerwony krzyż pasyjny, usytuowany na białej, dwustopniowej, kwadratowej podstawie ozdobionej ciemnym malowanym wzorem półkolistych form i liści, której krawędzie pokryto czerwoną farbą. Bogato dekorowany białymi i fioletowymi wzorami kwiatowymi i obłymi liniami, dodatkowo boki ramion krzyża zostały ozdobione plastycznym falistym motywem w kolorze srebrnym, którego krawędzie podkreślono czerwoną farbą. W jego centralnej części umieszczono wykonaną z formy głowę cierpiącego Chrystusa w koronie cierniowej, nad nią zaś postać gołębia i napisane na prostokątnej plakietce czarnym tuszem litery I.N.R.I. Całość wypełniono rozlicznymi atrybutami i symbolami męki pańskiej, takimi jak: serce, tunika, kielich, kogut, zielona drabina, zielone włócznie (?), szczypce i młotek. Narożniki między skrzyżowanymi ramionami krucyfiksu udekorowano czterema koralowymi różami oraz czterema potrójnymi promieniami w kolorze pomarańczowym.

Krzyż pasyjny

nieznany

1978

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Nożyce do strzyżenia owiec - ujęcie ze skosu z tyłu; Nożyce do strzyżenia owiec wykute z jednego kawałka metalu. Proste ramiona z jednej strony zakończone trójkątnymi ostrzami, z drugiej połączone taśmowatym, owalnym kabłąkiem.

Nożyce do strzyżenia owiec

nieznany

1851 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Klucz hakowy i klucz piórowy na dwuogniwowym łańcuchu - ujęcie z góry; Zestaw kluczy połączonych dwoma owalnymi, żelaznymi ogniwami składa się z większego klucza hakowego i mniejszego piórowego. Klucz hakowy wykonano z żelaznego pręta. Jeden koniec rozklepano na płask i następnie zwinięto w esowate uszko, umożliwiające zawieszenie na kółku. Drugi koniec najpierw zagięto pod kątem nieomal prostym, a samą końcówkę jeszcze raz zagięto ponownie pod kątem prostym w tej samej płaszczyźnie. Zachowany w całości, z niewielkimi ubytkami korozyjnymi, zakonserwowany. Mniejszy klucz o lasce utworzonej ze zwiniętej w rurkę blachy żelaznej, na jednym końcu ma koliste uszko, a na drugim rozklepane pióro zaopatrzone w dwa wycięcia.

Klucz hakowy i klucz piórowy na dwuogniwowym łańcuchu

nieznany

1176 — 1200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

zamek i klucz do drzwi - Ujęcie z przodu całego kompletu. Drewniany, rzeźbiony zamek do drzwi i kluczem

Zamek do drzwi z kluczem

nieznany

około 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pieśnia - Ujęcie z przodu. Wykonany techniką kowalską żelazny przebijak służący do wyrąbywania przerębli. Część pracująca długa, prosta o przekroju prostokątnym, ostro zakończona.  W górnej części przechodzi w szeroki poziomy pas, którego końce są zawinięte i skute ze sobą tworząc tuleję. W tulei za pomocą trzech śrub mocowana drewniana rączka zakończona gałką, u nasady której przywiązana jest pętla ze sznura konopnego.

Pieśnia

nieznany

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Krzyż żelazny kowalskiej roboty, stanowiący zwieńczenie drewnianego krzyża przydrożnego. Ramiona krzyża wykonane z podwójnych prętów, zakończonych na kształt listka koniczyny. Między ramionami krzyża – promienie. Ramiona z obu stron obwiedzione kołem, którego krawędź zdobią gwiazdki. U dołu krzyża półksiężyc, u góry – kogutek.

Krzyż z kogutem i półksiężycem

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie zakole rzeki z kamiennym mostem, na który wjeżdża widziany od tyłu jeżdziec w towarzystwie pieszego. Po lewej ciemna kępa drzew, za nimi w głębi monumentalna budowla. Po prawej rozległy pajzaż z szeroko rozlaną rzeką, na niej w głębi drugi mostek. Na prawym brzegu rzeki obronna budowla z wieżą, w głębi urwisko a na nim zamek. Pejzaż wzbogacony jest pojedynczymi postaciami łowiących ryby (?) ukazanymi na drodze, wzdłuż rzeki. Niebo jasne, pokryte chmurami, miejscami rozświetle, w odcieniach różu i żółcieni.

Pejzaż nadrzeczny z architekturą

nieznany

1690 — 1710

Muzeum Narodowe w Lublinie

Ujęcie z przodu. Drewniana lalka teatralna, z rękoma ruchomymi w ramionach oraz w łokciach.

Lalka teatralna Fula Mùso (kobieta z ludu Fulbe)

nieznany

między 1951 — 1984

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu; Figura - postać kobiety w pozycji stojącej. Głowa mała, podłużna, ręce, piersi, brzuch lekko wydobyte z bryły figury. Nogi bez stóp, przechodzą od razu w okrągły cokolik.

Postać kobiety

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z prawego boku; Figura - postać przodka. Figura antropomorficzna, sylwetka smukła, wydłużona. Ręce krótkie, dłonie ułożone nad pępkiem. Twarz schematyczna w stylu dogońskim. Szerokie biodra. Związana z kultem przodków.

Postać przodka

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Figurka - postać mężczyzny. Zarysowana tylko sylwetka, ugięte kolana, Ręce zgięte w łokciach. Stanowi wyposażenie grobu.

Postać mężczyzny

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie lewego boku. Figurka przedstawiająca kobietę siedzącą na podkulonych nogach. Głowa duża, reszta postaci wydobyta płytkimi nacięciami. Forma zgeometryzowana.

Postać kobiety

Doumbo, Peniere

początek XXI wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie z boku a lewej strony. Kolorowy ptak zrobiony z drewna z ruchomą żuchwą poruszaną za pomocą sznurka. Długi, pomalowany w kolorowe paski dziób. Na głowie umieszczony drugi, mniejszy ptak w żółtym kolorze z czerwonym czubem.

Lalka teatralna Kono (ptak)

nieznany

między 1951 — 1989

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Figura antropomorficzna przedstawiająca postać z rękoma wyciągniętymi do góry. Ręce nieproporcjonalnie długie.

Postać przodka

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

figura - postać przodka - Ujęcie z przodu. Drewniana rzeźba kobiety o zgeometryzowanej formie zdobiona licznymi grupami nacięć. Sylwetka spłaszczona po bokach.

Figura - postać przodka

nieznany

około 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sierp - Ujęcie z przodu w poziomie. Sierp o kutym z żelaza, łukowatym ostrzu z drewnianą rączką w formie rzeźbionej stojącej postaci z biustem i brodą z rękoma na udach.

Sierp

nieznany

między 1970 — 1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ciosła - Ujęcie z góry przodu ciosła. Ciosła z okrągłą tulejkę do osadzania na trzonku. Tulejka jest lekko przewężona w części środkowej. Ostrze ciosły jest łukowate, stosunkowo krótkie, symetryczne. Po obydwóch stronach ostrza widoczne są ślady skuwania co najmniej dwóch odrębnych części materiału. Powierzchnia zabytku jest mocno skorodowana z licznymi ubytkami, zwłaszcza przy tulejce.

Ciosła

nieznany

476 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

biżuteria, bransoleta - Ujęcie z przodu z góry rozpiętej bransolety. Dwuczęściowa, mosiężna, kulista bransoleta składająca się z dwóch wkładanych, półkulistych elementów. Zewnętrzna powierzchnia ozdobiona punktowym wzorem w postaci pionowych i ukośnych linii, kół oraz półkoli. Brak wzoru na bocznym grzebiecie.

Bransoleta kobieca

nieznany

między 1940 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

drukowana mapa 318 Grupenhagen II - Ujęcie z przodu; Mapę 318 Grupenhagen II opracowano w 1889, wydano w 1891, a dodrukowano w 1911 roku. Obejmuje obszar w pobliżu miejscowości Grupenhagen, Kreis Schlawe, Reg. Bez. Köslin, Prov. Pommern, dziś Krupy, pow. sławieński, woj. zachodniopomorskie, Polska. Jest jedynym zachowanym egzemplarzem arkusza przedwojennej mapy topograficznej oznaczonego godłem 318, zawierającym dane o lokalizacji obiektów i ich nazw w zasobie archiwalnym Flurnamen Sammlung. Na drukowanej mapie ręcznie naniesiono warstwę z numeracją obiektów fizjograficznych odnoszących się do miejscowości: Barzwitz, dziś Barzowice; Schöneberg, dziś Bylica; Dörsenthin, dziś Dzierżęcin; Scheddin, dziś Wszedzień; Masselwitz, dziś Masłowice; Alt Kuddezow, dziś Chudaczewo; Drosedow, dziś Drozdowo; Zillmitz, dziś Sulimice; Karzin, dziś Karsino; Kannin, dziś Kanin; Neu Kuddezow, dziś Chudaczewko; Neu, Alt Kugelwitz, dziś Kowalewice, Kowalewiczki; Renkenhagen, dziś Borzyszkowo; Alt Krakow, dziś Stary Kraków; Meitzow, dziś Mazów; Grupenhagen; Alt, Neu Järshagen, dziś Stary, Nowy Jarosław.

318 Grupenhagen | 318 Krupy

Messtischblatt

Holsten, Robert

1921 — 1936

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Rzeźba wykonana w jednym kawałku drewna lipowego . Opracowana tylko od strony frontalnej. Wolnostojąca na prostokątnym postumencie jest , bryłą zwartą, słabo rozczłonkowaną, statyczną. Postacie umieszczone wertykalnie: w trzech rzędach sami mężczyźni ubrani w garnitury, trzymający w rękach biało - czerwone i czerwoną chorągiewki. Powyżej kobiety ( widoczne w zasadzie same głowy) trzymają transparent z napisem:

Rzeźba "Niech żyje 1, 2, 3 maj"

Skrętowicz, Zygmunt

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

biżuteria, pierścionek - Ujęcie z przodu. Pierścionek wykonany z brązu ozdobiony dwoma grawerowanymi stożkami.

Pierścionek

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

biżuteria, naszyjnik - Ujęcie z przodu. Zamknięty, kobaltowy naszyjnik. Na bawełnianym sznurku znajdują się nałożone szklane, kobaltowe paciorki oraz wykonany z brązu wisiorek w kształcie wydłużonego stożka przypominającego dzwon. Wisiorek ozdobiono wzorami geometrycznymi.

Naszyjnik

nieznany

między 1920 — 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 33 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd