treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: żegluga

Liczba wyników: 33

Obiekty

28
program obchodów dni morza - Ujęcie z przodu; Afisz na prostokątnym arkuszu w układzie pionowym. Druk kolorem czerwonym i niebieskim na żółtawym papierze. W obu górnych narożnikach czerwone tarcze ze znakami organizatorów - po lewej ze stylizowana głową gryfa, po prawej z siecią i strzelbą oraz literami LPŻ. Poniżej wielkimi czerwonymi literami

Program obchodów dni morza

Szczecińskie Zakłady Graficzne (1949-1996)

1957-06-04

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret Johanna Gebharda Rabenera - ujęcie z przodu; Owalny obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku, w ujęciu en trois quarts, w wystudiowanej, choć pozornie swobodnej pozie. Prawą rękę grzbietem dłoni wspiera na biodrze, lewą podtrzymuje połę malowniczo udrapowanego płaszcza w kolorze ciemnego ugru w delikatne złociste wzory, z szaro-niebieskim podbiciem. Dopełnienie stroju stanowi zawiązana pod szyją chusta z modnej w 2. połowie XVII w. weneckiej koronki igłowej w wypukłe floralne wzory typu Point de Venise. Drapowany płaszcz, kosztowne koronki, a także długa, ciemna peruka allonge są oznaką dostojeństwa i godności. Miękki modelunek idealizuje rysy niemłodej już twarzy, łagodząc zmarszczki na czole i wokół ust. W przedstawieniu twarzy zwraca uwagę podjęta przez artystę próba psychologicznej charakterystyki portretowanego. Mężczyzna kieruje w stronę widza uważne, lekko zdystansowane spojrzenie. Mężczyzna ukazany został na ciemnym tle, z połyskującą po lewej stronie podwieszoną kotarą w oliwkowym kolorze i zarysem monumentalnej kolumny przy prawej krawędzi pola obrazowego.

Scena w porcie

weduta portowa ze sztafarzem

nieznany malarz flamandzki

1680 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kamizelka ratunkowa - Ujęcie z boku; Kamizelka wykonana z dwóch pływaków płóciennych, przednim i tylnym, wypełnionych trawą morską, o kształtach zbliżonych do prostokąta lub trapezu (64 x 40 cm) z nieco wklęsłymi górnymi bokami. Górne narożniki pływaków połączone ze sobą pustymi komorami umożliwiającymi swobodne zwisanie dwóch pozostałych komór-pływaków, tworząc jednocześnie otwór na środku na głowę o średnicy 18 cm. Przy dolnych narożnikach kamizelki przyszyte przelotki z taśmy parcianej. W obydwu parach przelotek, wzdłuż dłuższych boków umieszczono taśmy parciane o długości 9 cm, zakończone stoperami powstałymi ze złożenia i przeszycia końcówek taśm, które zapobiegają wysunięciu się taśm z przelotek. Na jednym z dłuższych boków, przy szwach naszyte dodatkowe kawałki tkaniny wzmacniające naderwane szwy. Słabo czytelny czarny nadruk na zewnętrznej stronie pływaka.

Kamizelka ratunkowa

J. W. T.

1890 — 1946

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kamizelka ratunkowa trawiasta - Ujęcie z przodu; Kamizelka wykonana z dwóch kawałków płótna beżowego koloru o kształtach zbliżonych do prostokąta ( 135x x 38 cm) złożona z ośmiu komór wypornościowych, cztery o wymiarach 17,5 x 38, cztery o wymiarach 10x38 z wyprofilowanym wycięciem na głowę, dodatkowo dwie komory puste o wymiarach 26x 8 cm umożliwiające swobodne zwisanie sąsiednich komór, na wysokości 19 centymetrów wszyte wzmocnienie z pasów parcianych, w połowie wysokości pływaków skrajnych przyszyte taśmy parciane o wymiarach długość 110 cm x szerokość 2cm, pływaki wypełnione trawą morską. Krawędzie płócien zszyte ze sobą. Całość nosi ślady eksploatacji z widocznymi tłustymi plamami.

Kamizelka ratunkowa trawiasta

nieznana

1890 — 1949

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Alegoria Prawa i Łaski - ujęcie z przodu; Marynistyczny pejzaż przedstawia morze i wejście do portu umiejscowione między skalistym przesmykiem, na szczytach którego po obu stronach wznoszą się dwie kamienne wieże. Na morzu przedstawiono handlowe okręty. Na pierwszym planie po prawej stronie  fragment piaszczystego brzegu ze scenami rodzajowymi. W pobliżu brzegu płyną trzy statki i niewielka łódź. Na pierwszym planie po lewej stronie widoczna jest galera dwumasztowa ze zwiniętymi żaglami typu łacińskiego i jednym rzędem wioseł. Na dziobie i rufie widoczne są nadbudówki dla oficerów. Nad częścią rufową rozpostarty jest na wytykach bogato zdobiony namiot. W pawęży rufowej czyli płaskim zakończeniu rufy widać umocowany ster zawiasowy. Załoga galery ubrana jest we wschodnie stroje i białe turbany. Flaga  na maszcie jest w kolorach pomarańczu, bieli i błękitu. W oddali na horyzoncie dostrzec można inne statki. W centrum obrazu ukazano galeon pod żaglami, a z jego prawej burty inny typ statku – karawelę z żaglami typu rejowego noszonymi na masztach. Z jej lewej burty, zza skał wyłania się  zwinięty, maszt drugiej galery tego samego typu. Przy brzegu widać łódź z obsadą, a w tle na horyzoncie rysują się sylwetki kolejnych statków. Niebo częściowo zakrywają deszczowe chmury. Światło padające na statki od horyzontu z lewej strony rzuca długie cienie w kierunku lądu. Obraz malowany jest lekko, energicznymi pociągnięciami pędzla.

Pejzaż morski z grupą statków

marina

Vaught, P. de

1600 — 1650

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sekstant Tamaya Jupiter - Ujęcie z przodu; Sekstant Tamaya z lunetką. Obudowa sekstantu to odlana metalowa rama w kształcie wycinka koła łączona wewnętrznie kratownicą w kolorze czarnym, w obrysie trójkąta o wymiarach 12x28x23,5 cm, na wierzchołku umocowane ruchome ramię- alidada o długości 23,5 cm. Alidada porusza się po wyskalowanym boku trójkąta, limbusie. W rozszerzeniu znajduje się okienko z kreską indeksową, której skala i krawędź wykonane są z mosiądzu. Do rozszerzenia przymocowana jest także śruba zakończona bębenkiem z podziałką minutową. Do bębenka przylega podziałka noniusza dająca możliwość dokonania odczytu kąta. Na końcu ramienia znajduje się śruba mikrometryczna i ślimakowa, wykonana ze stali, poruszająca się po wyprofilowanej i rowkowanej krawędzi limbusa. Śruby dociskane są do limbusa płaską, nie malowaną, stalową sprężyną. Do szybkiego przesunięcia alidady służy czarny uchwyt zaciskowy wyłączający sprężynę. Na krawędzi ramy zamocowano na stałe okrągłe lusterko małe o promieniu 5,7 cm. Za lustrem małym trzy przesłony o różnym stopniu przyciemniania. Przed lustrem dużym, prostokątnym o wymiarach 5,7x4,4 cm w czarnej metalowej ramie cztery przesłony o różnych stopniach przyciemniania. Skala na ramie od wartości -6 do +126 stopni. Po lewej zakończonej wielkością 126 znajduje się oznaczenie: No 65809 Japan. Na początku skali

Sekstant Tamaya Jupiter

Tamaya Technics Inc., Shinagawa (1675- )

1983-02-28

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Chronometr na zawieszeniu Cardana - ujęcie ze skosu z prawej; Chronometr w drewnianej skrzynce. Skrzynka drewniana z mahoniu, lakierowana, matowa. Wieczko skrzynki z szybą fazowaną; boki podstawy skrzynki zaopatrzone w mosiężne ucha w formie antab. Od frontu zamknięcie typu zapinka w formie okucia, na wieku płaskie, u podstawy zaopatrzone w trzpień. Powyżej okucia biała, plastikowa tabliczka znamionowa o wymiarach 4,3x2,7 cm, poniżej nalepka informacyjna. Na prawej bocznej ścianie widoczne mosiężne śruby do mocowania kardanu, na prawej ściance dwie śruby do mocowania mechanizmu blokady kociołka i kardanu. Krawędzie zamknięcia skrzynki z frezowaniem typu pióro-wpust, służące uszczelnieniu. Cyferblat chronometru biały z czarnymi oznaczeniami. Godziny w rzymskim zapisie liczbowym, obwiedzione podziałką minutową. Cyfry tarczy sekundowej i czasu pracy arabskie. Wskazówki, godzinowa w formie strzałki i prosta minutowa, wykonane z mosiądzu. Wskazówka sekundnikowa i czasu pracy z pomalowanego na czarno metalu. Podziałka wskaźnika godzin czasu pracy w formie niepełnego okręgu, umieszczony pod rzymską godziną XII.

Chronometr na zawieszeniu Cardana

Glashütter Uhrenbetrieb GmbH (1845- )

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Latarnia torowa - ujęcie z przodu; Czerwona latarnia gazowa, acetylenowa typu Lebe stosowana na znakach torowych pływających. Tabliczka znamionowa ze znakiem firmowym AGA system DALEN Gasaccumulator Stockholm. Korpus wykonany z blachy mosiężnej, pomalowany na kolor czerwony. Wbudowana soczewka Frensela wysokości 105 mm i średnicy 135 mm. Soczewka z kominem zamocowana do korpusu na zawiasie i blokowana śrubą. Komin średnicy 100 mm i wysokości 190 mm zakończony stożkiem. W dolnej części korpusu, w kostce o kształcie sześcianu otwór gwintowany służący do doprowadzenia gazu do palnika. Latarnia mocowana na trzy śruby do korpusu pławy, przez otwory znajdujące się w spodzie podstawy.

Latarnia torowa

AGA AB, Sztokholm (1904-2000)

1950 — 1959

Muzeum Narodowe w Szczecinie

chronometr morski Gost - Ujęcie ze skosu z prawej; Otwarta skrzynka drewniana kwadratowa w kolorze ciemnej wiśni, lakierowana na wysoki połysk. Na bokach uchwyty z mosiądzu do przenoszenia. Łączenia boczne skrzynki wzmocnione 12 mosiężnymi kątownikami. Skrzynka jest trójdzielna, zamykana na zamki zatrzaskowe. Wewnątrz na zawieszeniu Cardana osadzony jest chronometr, blokowany metalową blokadą na mosiężnej śrubie. Biały metalowy cyferblat z arabskimi, przetłoczonymi cyframi w kolorze czarnym. Część kociołka zamykana mosiężnym pierścieniem z szybą. W górnej części tarczy mała okrągła skala do odmierzania 56-godzinnego czasu pracy urządzenia z wartościami co 8 godzin.

Chronometr morski Gost

Pierwsza Moskiewska Fabryka Zegarków (1930- )

1958

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sekstant SNO-T w skrzynce z akcesoriami i atestami - Ujęcie z przodu; Sekstant z lunetką i przeziernikiem. Odlewana, metalowa rama z jednym bokiem trójkąta w kształcie wycinka koła łączona wewnętrznie kratownicą w kolorze metalizowanym o wymiarach 18,5x18,5x23 cm. Od spodu umocowane ruchome ramię, alidada o długości23 cm. Ramię alidady porusza się po wyskalowanym boku trójkąta, limbusie. Na końcu ramienia śruba ślimakowa w obudowie, do której na wysokości skali limbusa przytwierdzona jest tabliczka z kreską indeksową ułatwiającą ustawienie alidady z dokładnością do 1 stopnia. Przy zakończeniu obudowy znajduje się śruba zakończona bębenkiem z podziałką minutową, której odczyt umożliwia zamontowane nad nią dwupołożeniowe szkło powiększające w oprawie okularowej Śruba ślimakowa zazębia się z zębatką naciętą na krawędzi ramy. Na alidadzie znajduje się napis: N 9088 1977. Na krawędzi ramy zamocowane jest lustro małe o promieniu 5,8 cm, podzielone na część górną z szybką i część dolną z lusterkiem w oprawie metalowej w kolorze obudowy. Za lusterkiem małym trzy przesłony o różnym stopniu przyciemniania. Przed lustrem dużym, prostokątnym o wymiarach 5,7x4 cm w metalowej ramie koloru obudowy cztery przesłony o czterech stopniach przyciemniania. Naprzeciw lustra małego nośnik lunetki ze śrubą do jej przykręcenia. Skala na ramie posiada oznaczenia od -5 do +140 stopni, w części spodniej czarny, plastikowy uchwyt na dłoń i dwie nóżki służące za podstawę. Lunetka o długości 11,2 cm. przeziernik o długości 17,5 cm.

Sekstant SNO-T w skrzynce z akcesoriami i atestami

nieznana

około 1976

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 28 obiektów

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd