
Sierp
1901 — 1945
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kultura materialna Pomorza Zachodniego
Łupu, cupu! łupu, cupu! /Cepami w stodole; /Poczerniało, posmutniało /Nasze czyste pole. Cepy wspomniane w wierszu Marii Konopnickiej „Młocka” to tradycyjne narzędzia rolnicze służące do młócenia zboża, które polegało na ręcznym wybijaniu ziarna z kłosów. Znane są ludziom od wieków. Były powszechnie używane na terenie prawie całej Europy, a także w niektórych rejonach Azji. Młocka cepami odbywała się w okresie zimowym, zajmowali się nią pracujący najczęściej po dwóch mężczyźni. Wymagała ona nie tylko siły fizycznej, ale również umiejętności uderzania w określonym rytmie, co pozwalało na osiągnięcie optymalnych efektów pracy. W znanym polskim frazeologizmie mowa jest o prostej budowie cepa, która, biorąc pod uwagę wielość form omawianego narzędzia, nie jest rzeczą wcale tak oczywistą. W „Kulturze ludowej Słowian” etnograf, Kazimierz Moszyński wyróżnia trzy podstawowe typy cepów: kijowate – złożone z jednego drążka, dwudzielne – złożone z połączonych skórzaną więzią dwóch drążków, czyli tzw. dzierżaka i bijaka, oraz kijowato–dwudzielne – złożone z jednego drążka, ale w odpowiednim miejscu tak obrobionego, że miejsce to mogło funkcjonować podobnie jak więź. Wśród cepów dwudzielnych, w zależności od wiązania łączącego drążki, wyróżnia się dodatkowo szereg odmian. Jedną z nich są cepy kapicowe (kapturowe). Przykładem takiego cepa jest znajdujący się w zbiorach Działu Etnografii Pomorza Muzeum Narodowego w Szczecinie egzemplarz z przełomu XIX/XX wieku. Ma charakterystyczną część wiązania tworzącą rodzaj kaptura, swobodnie obracającego się na główce dzierżaka (tzw. kapica). Bijak ma kształt prostopadłościanu, co jest typowe dla Pomorza Zachodniego (w Polsce bijaki miały przekrój okrągły).
Agnieszka Słowińska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
narzędzie rolnicze
Technika
stolarska
Tworzywo / materiał
skóra, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1901 — 1945
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1901 — 1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1175 — 1200
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.