
Spodek
1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Złotnictwo
Taca pełniła pierwotnie funkcję podstawki pod drobne przybory toaletowe, dlatego cała dekoracja skupia się wokół brzegu. Dominuje w niej ornament popularny w sztuce drugiej ćwierci XVIII wieku, tak zwany rocaille – fantazyjna forma, którą dawniej w Polsce nazywano kogucim grzebieniem. Pośród tych dekoracji uważny widz dostrzeże znaki (punce), które zawierają informacje o twórcy przedmiotu, miejscu i czasie jego powstania, a nawet późniejszej historii. Są tu trzy znaki – a raczej znaczki – wybite przy pomocy stempli. Pierwszy zawiera litery ICS, które są monogramem Johanna Christopha Stenglina – niemieckiego złotnika działającego w Augsburgu w latach 1737–1775. Drugi przedstawia szyszkę pinii – dość uproszczoną – znak tego miasta, a dodana poniżej litera F określa czas powstania na lata 1743–1745. Augsburg w średniowieczu był znany z produkcji sukna. W XV wieku jednak tamtejsi bankierzy i kupcy nabyli udziały w kopalniach srebra, po czym miasto stopniowo wyrosło na czołowy ośrodek złotniczy w Europie. Złoto ani srebro w czystej postaci są zbyt miękkie, by wykonywać z nich wyroby, więc dla uzyskania odpowiedniej twardości mieszano je z innymi metalami. To jednak stwarzało możliwości oszustw, którym władze miejskie zapobiegały, wprowadzając znakowanie stanowiące gwarancję, że użyty stop w proporcjach jest zgodny z lokalnym prawem. Na odwrocie tacy widoczny jest ślad działalności probierza – tak zwany wężyk probierczy – zygzakowato ryta linia długości paru centymetrów pozostała po pobraniu dłutkiem niewielkiej próbki metalu dla oznaczenia ilości srebra w stopie. Pośród ornamentów tacy można odnaleźć jeszcze jeden znaczek, przedstawiający główkę sowy, który pojawił się prawie dwieście lat później. Stosowany w Polsce po 1920 roku dowodzi, że ówczesny właściciel popadł w kłopoty finansowe i ten luksusowy przedmiot trafił do lombardu. Po kolejnym półwieczu znalazł swe ostateczne miejsce w zbiorach muzeum.
Barbara Czajkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
złocenie, odlew, trybowanie, puncowanie
Tworzywo / materiał
srebro
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Cesarska Manufaktura Porcelany
1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
Mundt, Dirick
Muzeum Narodowe w Lublinie
Timm, Johann Friedrich
około 1750 — 1770
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.