
Widok Krzeszowic
1788
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Konstanty Kietlicz-Rayski (1868–1924) studiował w Warszawie, w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona, a następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w pracowni Jana Matejki i Leona Wyczółkowskiego. W pierwszych dziesięcioleciach XX wieku należał do najbardziej aktywnych animatorów lubelskiego życia artystycznego. Był malarzem i etnografem – autorem licznych studiów typów ludowych Lubelszczyzny i Podhala, zajmował się działalnością publicystyczną, amatorsko grywał w teatrze. Twórczość Kietlicza zdominowały głównie akwarelowe i lawowane tuszem portrety oraz nastrojowe pejzaże i widoki malowniczych zakątków Lublina, z którym artysta po 1904 roku związał swoje życie. Kietlicz należał do orędowników sztuki zrozumiałej dla odbiorcy, wskazywał na konieczność upowszechniania jej w szerokich kręgach społecznych, postulując „urządzanie wystaw na placach publicznych bezpłatnie” („Kurier Lubelski” 1907, nr 144, s. 3). Swoje idee wcielił w życie, malując widok Kazimierza nad Wisłą w sieni lubelskiego Oddziału Warszawskiego Banku Handlowego przy ulicy Kapucyńskiej 3. Być może inicjatorem powstania malowidła i jego fundatorem był rozmiłowany w sztukach pięknych dyrektor banku i inicjator powstania lubelskiego muzeum Tadeusz Szymon Piotrowski. Kietlicz objął posadę nauczyciela w założonej przez Piotrowskiego Szkole Handlowej, udzielał również lekcji rysunku jego córce, Teresie, którą później poślubił. Zachowane jedynie w formie akwarelowego szkicu malowidło przedstawia panoramiczny widok okolic Kazimierza Dolnego nad Wisłą – miasteczka, które przez lata przyciągało licznych artystów zachwyconych urodą tutejszych plenerów. Kietlicz zawarł w nim widoczny w oddali, ponad zakolem Wisły, widok zamku w Janowcu oraz ukazane w bliższej perspektywie ruiny zamku w Kazimierzu, które charakteryzuje syntetyczne ujęcie i swoboda malarskiego gestu. Dekoracyjny linearyzm konarów i sposób ujęcia koron sosen przywodzi na myśl rozwiązania, którymi posługiwał się mistrz Kietlicza – Wyczółkowski. Dzięki zastosowaniu wieloplanowej kompozycji artysta oddał głębię i rozległość pejzażu. Ozdobne, „arkadowe” passe-partout nawiązuje być może do architektonicznych podziałów miejsca, dla którego został przeznaczony widok.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 24.3 cm, szerokość: 100 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
akwarela
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Gröll, Karol Michał
1788
Muzeum Narodowe w Lublinie
Tepplar
1836
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kietlicz-Rayski, Konstanty
1901 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.