
Komunard
głowa
1958
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Ernesto de Fiori pochodził z austriackiej rodziny o piemonckich korzeniach. Studiował krótko pod kierunkiem Gabriela von Hackla w akademii monachijskiej, lecz artystycznie ukształtowały go międzynarodowe środowiska w Rzymie i Paryżu. Po pierwszowojennej tułaczce i zuryskim azylu zamieszkał na krótko w Monachium, a w 1921 roku przeniósł się do Berlina. W tętniącej życiem stolicy salon Fritza Gurlitta błyskawicznie zorganizował mu wystawę monograficzną, krótko potem wyłączność na reprezentowanie twórcy uzyskał Alfred Flechtheim. W swojej galerii oferował stałą prezentację najnowszych prac, zaś w organie prasowym „Querschnitt” zamieszczał rysunki artysty i doniesienia o zakupach jego dzieł do zbiorów muzealnych. Od 1922 roku zaczęły powstawać rzeźbiarskie portrety de Fioriego, który – trzykrotnie żonaty, o wdzięku osobistym porównywanym do urody bohaterów Sandra Botticellego – stał się ulubieńcem berlińskiej socjety. Wśród uwiecznianych przez niego gwiazd znalazły się szwedzka tancerka Carina Ari, niemiecka aktorka Elizabeth Bergner, pierwsza dama teatru izraelskiego Chana Rovina, a przede wszystkim Marlene Dietrich, której seans w atelier de Fioriego rozgłośniły w 1931 roku najważniejsze media krajowe. Sam artysta opublikował z kolei relację z dwóch sesji portretowych z prezydentem Rzeszy Paulem von Hindenburgiem (1928). Ich efekt, znany z kilku odlewów stiukowych oraz dziesięciu brązowych, ozdobił wiele publicznych kolekcji, w tym Muzeum Miejskiego w Szczecinie. Gładka powierzchnia wczesnych kompozycji ustępowała impresjonistycznemu traktowaniu wolumenu, wywodzącemu się z propozycji Auguste’a Rodina i podchwyconemu w tym czasie także przez innych twórców niemieckich, między innymi Georga Kolbego i Renée Sintenis. Rozchodzenie się twórczości de Fioriego, paradoksalnie ewoluującej w przeciwnym kierunku do klasycyzmu oficjalnej rzeźby, z poglądami estetycznymi teoretyków III Rzeszy, jak również utrata wsparcia Flechtheima, stającego się dla nazistów symbolem żydowsko-bolszewickiej „sztuki zwyrodniałej”, przyczyniły się do osłabienia pozycji artysty. Gdy z muzeów wycofano niektóre jego prace, de Fiori zdecydował się na emigrację w Brazylii.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 37 cm, szerokość: 23.5 cm
cokół: wysokość: 13 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
odlewanie
Tworzywo / materiał
marmur, brąz
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Lewiński, Sławomir
1958
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Matthäus, David Heinrich
1687
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Memmies, Johann
1706
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.