Talerz płytki
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Przybory kominkowe
Dekoracyjny wilk kominkowy mosiężny, złocony, w formie pełnoplastycznej figury uskrzydlonego amorka siedzącego na skruszonym fragmencie kanelowanego trzonu kolumny, w uniesionymi rękami podtrzymującego dwa gęsto ukwiecone pędy lilii. Całość wsparta jest na płaskiej cylindrycznej podstawie ujętej parą spłaszczonych wolut o formie przywodzącej na myśl antyczny meander.
Wilki kominkowe to podpory pod opał drewniany, złożone na ogół z poziomej części tylnej i stanowiącej dla niej oparcie i przeciwwagę części przedniej. Na ogół jest ona wyższa niż część tylna stanowiąc zabezpieczenie przed staczaniem się głowni w przód. W prostych wariantach bywa ona opatrzona sterczyną, czy to odlewaną, wytłaczaną lub kutą, a w wersjach bardziej ozdobnych może posiadać pełnoplastyczną dekorację figuralną lub ornamentalną, wykonaną często z innego materiału niż żelazna a później żeliwna listwa, takiego jak brąz, często złocony.
Wilki służą zapewnieniu przepływu powietrza od spodu opału, co pomaga utrzymać płomień. Znane są już od starożytności, kiedy były wykonywane z kamienia lub ceramiki. W średniowieczu w użyciu były wilki kute z żelaza, wysokie, zaopatrzone w zaczepy dla rożen. W renesansie zaczęły pełnić dodatkowo funkcje dekoracyjne, które w pomieszczeniach reprezentacyjnych z czasem całkowicie wyparły przeznaczenie związane z przygotowaniem strawy. Jednocześnie ich przednia część aż do XVIII wieku ulegała stopniowej redukcji wysokości. Od XVIII wieku wraz z rozpowszechnieniem się palenisk z kratą i popielnikiem wilki w dużej mierze straciły swoje przeznaczenie, chociaż często pozostawiano je jako dodatkowy element wystroju paleniska w celu czysto dekoracyjnym, albo do opierania przyborów kominkowych takich jak pogrzebacz czy szczypce.
Omawiany wilk stanowi parę z wilkiem o numerze Wil.464 oraz listwą o numerze Wil.6193.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 46,0 cm, szerokość: 33,5 cm
Rodzaj obiektu
sprzęt do kominka
Technika
odlew, złocenie galwaniczne
Tworzywo / materiał
mosiądz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna