treść serwisu

Meister von Deutschland | Mistrz Niemiec

scena rodzajowa

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Grafika Heinricha Ehmsena została wykonana w 1924 roku techniką suchej igły i akwaforty i odbita na grubym papierze welinowym. Należy do cyklu So ist der Mensch (Taki jest człowiek). Zmienioną, akwarelową wersję tej kompozycji Ehmsen namalował między 1932 i 1941 rokiem. Uprościł na niej tło.

Kompozycja w satyryczny sposób przedstawia tęgiego boksera prężącego mięśnie na ringu po zdobyciu tytułu bokserskiego mistrza Niemiec. Ujęcie z lotu ptaka pozwoliło artyście pokazać całą scenę zza górnych rzędów widowni. Na pierwszym planie znalazły się karykaturalnie zdeformowane głowy kilku widzów. Poniżej, na przedzie ringu stoi pewny siebie, ponadnaturalnych rozmiarów zwalisty bokser i rozgląda się oczekując aplauzu. Za nim widoczny jest sędzia ringowy i przegrani przeciwnicy ukazani w pomniejszonej skali. Pochyleni w ukłonie wyglądają na nieporadnych, przytłoczonych porażką. W porównaniu z mistrzem przypominają liliputów. W tle, na ławkach amfiteatralnie zbudowanej sali, jest ukazana publiczność reagująca w rozmaity sposób – jedni przyglądają się z grymasami wykrzywiającymi ich twarze, inni wykonują gwałtowne gesty podekscytowani wydarzeniem. W głębi gra orkiestra jazzowa, świętując zwycięstwo. Liczne schody i podesty prowadzące w wielu kierunkach nawiązują do szeroko znanych rycin G. B. Piranesiego Carceri (Więzienia). Być może symbolizują uwięzienie człowieka we współczesnej kulturze masowej.

Heinrich Ehmsen urodził się w 1886 roku w Kilonii, zmarł w Berlinie w 1964 roku. Odebrał szerokie wykształcenie artystyczne, najpierw w Kilonii jako dekorator, następnie w Szkole Rzemiosł Artystycznych w Düsseldorfie, na końcu w Paryżu. Utrzymywał kontakty z najwybitniejszymi przedstawicielami awangardy początków XX wieku, m.in. kubistami Pablem Picassem i Georgesem Braque’m, a także rzeźbiarzem Ernesto de Fiori i malarzem Maurice’m de Vlaminckiem. Tworzył w Monachium oraz w Berlinie, obracając się w środowisku ekspresjonistów. Portretował życie mieszczaństwa toczące się po pierwszej wojnie światowej w nowych warunkach społecznych. W grafikach i rysunkach chętnie podejmował motyw bokserów zarówno ze względu na popularność tej dziedziny sportu, jak i możliwość poruszania problemów egzystencjalnych. Inspiracji do tych przedstawiań dostarczała mu postać Maksa Schmelinga (1905–2005), bokserskiego mistrza Europy.

Ewa Gwiazdowska




Sygnatury i napisy:

  1. Sygnatura;napis: na recto u dołu po prawej; ołówkiem: Ehmsen
  2. Napis: na recto u dołu po lewej; ołówkiem: Meister von Deutschland/13/9
  3. Napis: na verso u dołu po prawej; ołówkiem: Hochster Abdruck E.
  4. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć okrągła sepią z datą i numerem ołówkiem: Museum Stettin 1927.231
  5. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć prostokątna różowa z dwoma dawnymi, przekreślonymi numerami inwemtarzowymi ołówkiem: M.P.Z. Szczecin XIV 62 | Graf 4278

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

rytownik: Ehmsen, Heinrich (Kiel 1886-Berlin 1964)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 400 mm, szerokość: 300 mm
odcisk: wysokość: 320 mm, szerokość: 245 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

akwaforta, sucha igła

Tworzywo / materiał

papier welinowy gruby

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1924

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Monachium (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/978

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd