
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Kompozycja Maxa Klingera przedstawia wczesnowiosenny pejzaż podmiejski z grupami figuralnymi. Na pierwszym planie, na murawie nad strumykiem, siedzi para zakochanych. Harmonię panującą między nimi Klinger przedstawił, odwołując się do tradycyjnego schematu wspólnego muzykowania. Mężczyzna gra na gitarze. Zwrócona w jego stronę kobieta słucha go lub śpiewa. Po lewej stronie, na stoku, na którym wznosi się willa otoczona drzewami, dwoje dzieci pod okiem matki zrywa wiosenne kwiaty. Po prawej stronie, za pniem jednej z szeregu topoli, stoi starszy mężczyzna, wpatrujący się melancholijnie w dal. Grupy postaci określają symboliczne znaczenie dzieła. Uosabiają trzy etapy ludzkiego życia: dzieciństwo, młodość i starość. Ich zajęcia mówią o szybkim przemijaniu, nietrwałości, marności ludzkiego żywota.
Grafika została wykonana około 1890 roku techniką akwaforty i akwatinty i odbita na papierze sztycharskim naklejonym na karton.
Max Klinger urodził się w 1857 roku w Lipsku, zmarł w 1920 roku w Großjena. Studiował od 1874 roku, krótko w Großgerzoglich-Badische Kunstschule (Wielkoksiążęcej Badeńskiej Szkole Sztuki) w Karlsruhe, a następnie na berlińskiej akademii sztuki. W latach 1879–1916 stworzył czternaście cykli graficznych. Wiele czasu spędzał, podejmując podróże studyjne po Belgii, Francji, Włoszech, do Grecji, w Pireneje. Pracował jako malarz, grafik i rzeźbiarz. Jego symbolistyczne dzieła, w których widoczne są też rysy ekspresjonistyczne, wywarły duży wpływ na innych artystów, między innymi Ottona Greinera, a szczególnie Alfreda Kubina. Za najważniejsze dzieło rzeźbiarskie Klingera jest uważany pomnik Ludwiga van Beethovena ukończony w 1902 roku. Twórca udzielał się w życiu środowiska artystycznego. Zainicjował nabycie i przebudowę florenckiej Villa Romana na dom pracy twórczej, służący licznym niemieckim stypendystom.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 765 mm, szerokość: 933 mm
odcisk: wysokość: 610 mm, szerokość: 775 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
akwatinta, akwaforta
Tworzywo / materiał
karton, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Hegenbarth, Josef
1922
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Vinkeles, Reinier
1775
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.