
Poczty sztandarowe 10 PSK i 24 PU
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Portret polski
Malując portret francuskiego malarza Jean’a Restout’a (1692-1768; zwanego także Jean’em II, dla odróżnienia od ojca, noszącego to samo imię), Tadeusz Kuntze-Konicz (1727-1793) wzorował się na dziele Maurice’a-Quentin’a de La Tour’a (1704-1788), urodzonego w Saint-Quentin we Francji rokokowego portrecisty, posiadającego reputację jednego z najwybitniejszych portrecistów-pastelistów w dziejach sztuki.
Przedstawiony na obrazie Kuntze-Konicza Jean Restout siedzi na fotelu obitym materią w kolorze zgaszonego bordo (w ornamentalny deseń), we wnętrzu z ciemnoniebieską kotarą - z lewej strony oraz stojącym na sztaludze, dużych rozmiarów płóciennym podobraziem - z prawej. Artysta ma na głowie modną ówcześnie pudrowaną perukę. Zwraca głowę 3/4 w lewą stronę, całkowicie omijając wzrokiem widza. Rozchylone na piersiach poły srebrnoszarego atłasowego fraka (zapinanego na duże guziki, z niebieską podszewką) mężczyzny odsłaniają biały żabot fulara. Nadgarstki Restout’a okalają białe, dekoracyjnie przymarszczone mankiety spodniej koszuli. Na kolanach portretowanego leży zawiązywana na sznurek teka, na której Restout opiera obydwie ręce: prawą, trzymającą węgiel artystyczny w geście kreślarskim, lewą – trzymającą tabakierkę.
Obraz niniejszy nie jest wierną imitacją pastelowego portretu ze zbiorów paryskiego Muzeum Luwru, stanowi raczej transpozycję pierwowzoru. W trzeciej ćwierci XIX w. wizerunek Jean’a Restout’a należał do grupy ponad dwudziestu obrazów eksponowanych w pałacu Potockich w Wilanowie „na wschodach z pokoików chińskich prowadzących ku galeryi” (Album Hipolita Skimborowicza i Wojciecha Gersona: Willanów, Warszawa 1877, s. 126). W cytowanym albumie pod tytułem Willanów portret został błędnie zidentyfikowany jako wizerunek „Bernarda Restout (+ 1796)”, właściwie Jean’a Bernard’a Restout’a (1732-1797), syna Jean’a, zdobywcy Grand Prix w 1758 r.
Tadeusz Kuntze-Konicz (1727-1793); Jean Restout (1692-1768); Maurice-Quentin de La Tour (1704-1788); Jean Bernard Restout (1732-1797); rokoko; album Hipolita Skimborowicza i Wojciecha Gersona Willanów (Warszawa 1877).
Agnieszka Woźniak-Wieczorek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 99,0 cm, szerokość: 79,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.