
One Week at Demarco Gallery | Jeden Tydzień w Galerii Demarco
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
W sztuce konceptualnej idee miały o wiele większe znaczenie niż materialne formy ich wyrażania, a sztuka była często postrzegana jako przestrzeń społecznej komunikacji. Redefinicji podlegało także samo dzieło wizualne, którego częścią, a niekiedy formą samą w sobie stawał się również tekst. Stąd, elementem towarzyszącym efemerycznym działaniom konceptualnym były opisy, instrukcje lub odautorskie komentarze. Te różnorodne materiały tekstowe miały za zadanie przybliżyć odbiorcy intencje artysty, przebieg i cel podejmowanych działań.
Akcja One Week at Demarco Gallery Marii Michałowskiej także została opatrzona przez artystkę podsumowującym komentarzem opisującym szczegółowo miejsce i czas działania, jego scenariusz oraz założenia ekspozycji końcowej, która finalnie składała się z siedmiu plakatów, będących kartami poszczególnych dni sierpniowego tygodnia 1972 r., jak również z 28 zdjęć dokumentujących przebieg akcji. Opisując edynburskie działanie artystka podkreśliła jeszcze jeden istotny kontekst jego realizacji.
Jeden Tydzień w Galerii Demarco mający miejsce w Edynburgu był nawiązaniem do podobnej akcji, Jeden Tydzień – Osieki 70, przeprowadzonej dwa lata wcześniej w Polsce w trakcie Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach. Spotkania nazywane potocznie plenerami osieckimi były od lat 60. do początku lat 80. ubiegłego wieku najważniejszymi w Polsce wydarzeniami artystycznymi organizowanymi w konwencji działań plenerowych. Obudowane były ambitnym programem teoretycznym, w którym dominowały nowe idee oraz konceptualny i neoawangardowy język sztuki. Podobnie progresywny charakter miał program realizowany przez Richarda Demarco w Edynburgu. Akcja Michałowskiej, która koncepcyjnie połączyła dwa odległe geograficznie miejsca, leżące wówczas po obu stronach żelaznej kurtyny, zyskiwała dzięki temu dodatkowy, polityczny aspekt.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29.7 cm, szerokość: 21.2 cm
Rodzaj obiektu
dzieło wizualne
Technika
wydruk
Tworzywo / materiał
cienki papier maszynowy, tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Michałowska, Maria
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Michałowska, Maria
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Dąbrowska Wojciechowska, Danuta
2010
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.