treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: malarstwo religijne

Obiekty

46
malarstwo religijne - ujęcie z przodu; Kompozycja w kształcie leżącego prostokąta. W płaskim pejzażu zalanym światłem księżyca wśród krzewów zieleni dziewięć postaci kobiecych siedzi w kręgu odwrócone plecami do widza. Wewnątrz kręgu z prawej strony kompozycji siedzi na podwyższeniu postać grająca na trzymanej na kolanach lirze. Na drugim planie w lewym górnym rogu przedstawione dwie postacie męskie w habitach z aureolami nad głowami z rękami wyciągniętymi przed sobą w geście deklamacji lub błogosławieństwa. Postać mężczyzny stojąca na przedzie lewą ręką wspiera się na mieczu. Nastrój obrazu jest podniosły, postacie zasłuchane. Dominują barwy czarne, szare i przełamane biele.

Żyj pieśni

malarstwo religijne

Stachiewicz Piotr

około 1899

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo religijne - ujęcie z przodu; Na jasnej płaszczyźnie wzgórza przedstawiony tłum ludzkich postaci wokół przygotowanego krzyża. Widać męską postać ubraną na biało, stojąca w padającym z góry świetle wśród zgromadzonego tłumu. W tle fioletowe niebo.

Golgota

malarstwo religijne

Styka Jan

około 1896

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico obrazu

Mężczyzna - portret

szkoła włoska

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Kobieta - portret

szkoła włoska

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Św. Piotr

szkoła włoska kopia

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

R/4369/ML - Postać księdza. Usytuowany na osi, 3/4 w lewo. Sylwetka krępa, twarz okrągła, krótkie włosy, okulary (?). Ubrany w uroczysty strój złożony z kilkuwarstwowej kapy, pod nią nałożona na sutannę komża z ozdobnie wykończonym dołem. Przy zapięciu kapy przewleczony długi sznur zwisający swobodnie z przodu. Na nim zawieszone cztery kadzielnice (?), chwosty (?). Ręce  zgięte w łokciach, dłonie podtrzymują sznur. Rysunek prowadzony miękką, swobodną kreską.
sygn. i dat. p.d.: Józef Mehoffer Fribourg S. Nicolas 1918

Ksiądz

Mehoffer, Józef

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

Kuszenie Chrystusa - ujęcie z przodu; Pejzaż ze sceną biblijną przedstawiającą Szatana kuszącego Chrystusa na leśnej ścieżce. Szatan w czarno-białym habicie, kapeluszu kardynalskim i w masce na twarzy wyciąga pełne kamieni ręce ku Jezusowi. Spod habitu widoczne są diabelskie szpony. Chrystus boso w czerwonej sukni i brązowym płaszczu gestem odmawia propozycji z lewą dłonią otwartą na wysokości łokcia, a prawą nieco niżej z charakterystycznie uniesionym do góry jednym palcem. W tle, po lewej stronie przedstawienia wysokie, strome skały, na szczycie których ukazano symultanicznie niewielkie postacie Chrystusa i Szatana, spoglądające na leżące w dole miasto. Kolejne, jeszcze drobniejsze sylwetki Chrystusa i Szatana zaznaczone są na dachu świątyni, znajdującej się w mieście. Leśna ścieżka z głównymi postaciami w linii prostej prowadzi do miasta. Główne sylwetki otoczone z prawej i lewej przez roślinność o charakterze śródziemnomorskim.

Kuszenie Chrystusa

Nether, Thomas

około 1577

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico obrazu

Madonna z Dzieciątkiem i Św. Janem

Romano Giulio wg

2. poł. XVI

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Po zwycięstwie Dawida

szkoła neapolitańska

XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Barwicki, Władysław (1865-1933) (malarz) Stachiewicz, Piotr (1858-1938) wg (malarz)

Scena z trylogii Henryka Sienkiewicza

Stachiewicz, Piotr

1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa związana z obrzędami Hucułów. Fragment jednej z licznych wersji Święta Jordanu. W zimowym pejzażu - na tle pola przykrytego śniegiem i zamarkowanego pejzażu- górą. Kroczące postaci kilkunastoleniej dziewczyny i starca - ukazane w zwrocie 3/4 lewą stroną do widza. Z lewej- dziewczyna w brązowym, ciemnym korzuchu i w zielonej chusteczce zawiązanej z tyłu głowy, trzymająca w prawej, wyciągniętej nieco do przodu ręce- zapalona dużą świecę. Za nią po prawej - idzie starzec w ugrowym korzuchu z czarnym, futrzanym kołnierzem, trzyma w lewej ręce kapelusz. Włosy - w nieładzie, wąsy i zamarkowany zarost twarzy. W lewym g.r. - zamarkowana postać.

Dziewczyna ze starcem

Axentowicz, Teodor

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rozległy pagórkowaty pejzaż nadrzeczny oświetlony promieniami zachodzącego słońca. Na pierwszym planie zakola rzeki ze

Pejzaż z wodą

Breslauer, Chrystian

1862

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

Martwa natura

Szpigel, Natan

ante 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

W centralnej części obrazu wiatrak z długimi skrzydłami. Po jego prawej stronie dom z gankiem oraz płot. Na pierwszym planie rozległa łąka. Na horyzoncie szpaler wysokich, smukłych drzew. Przy prawej krawędzi płótna jedno wyższe, rozłożyste drzewo. Na niebie skłębione chmury. W tonacji barwnej dominują brązy i zielenie, w partii nieba błękit i biel. Nieregularne, drobne pociągnięcia pędzla, wywołujące efekt fakturowy.

Pejzaż z wiatrakiem

Czyżewski, Tytus

1931 — 1941

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1157/ML - Widok Kamionki nad Bugiem (Ukraina, obwód lwowski). Pejzaż nadrzeczny z fragmentem pól i skarpą na pierwszym planie. Z lewej strony topola i rozłożyste drzewo za nią. Rozlewisko rzeki poprzecinane pasami trawy. W tle, wśród drzew, zabudowania wiejskie z trójkopułową, bieloną cerkwią. Jasne niebo pokryte białymi chmurami z domieszką bladego różu. Na obrazie przewaga zieleni w różnych odcieniach oraz bladych błękitów nieba i rzeki.

Pejzaż (widok Kamionki nad Bugiem)

Dębicki, Stanisław

1908

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz malowana na odwrociu szkła, prostokątny w układzie pionowym, oprawiony w drewniana ramkę z deseczek sosnowych (szer. 4 cm), łączonych na wpust i kołeczki. Tło obrazu jasne, rozbielone popielate. Po środku namalowana 3 postaci św. Apolonii, z czarnym okonturowaniem wszystkich elementów szat i rysów. Twarz zwrócona w prawą stronę, otoczona żółtą aureolą. Rysunek oczu, brwi, nosa, ucha wykonany czarną kreską, jasne plamy na policzkach i w kącikach oczu, usta nie są widoczne. Włosy ciemne, półdługie opadające na lewe ramię. Suknia fałdowana koloru czerwonego z głębokim wycięciem V, sięgającym do pasa, pomalowanym na żółto z kwiatem pośrodku, wokół szyi szara obwódka. W talii ciemny, szeroki pas ze śladami złocenia. Rękawy do łokci, przy lewym żółta falbanka. W prawej dłoni ciemnozielona palma męczeństwa, w lewej – szczypce beżoworóżowe. Dolna partia sukni, poniżej talii, otoczona od tyłu szatą opadającą w dół, w kolorze ultramaryny, przewieszona przez zgięcie prawej ręki. Tło u góry obrazu, po obu stronach postaci, ozdobione jest symetrycznymi kwiatonami, złożonymi z kulistych kwiatów (po 3) czerwono-żółtych, rozdzielonych ciemnozielonymi owalnymi listkami.

Święta Apolonia

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz na szkle przedstawiający Chrystusa Ukrzyżowanego. Tło szafirowe z czerwonymi kwiatami.

Chrystus Ukrzyżowany

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Płaskorzeźba w drewnie lipowym, polichromowana, przedstawiająca wnętrze kuchni, wykonana w jednym kawału drewna. Wnętrze kuchni zaznaczone z lewej strony występem szer. 6,7 cm i gł. 4,5 cm. U góry podkreślony „sufit” wys. 3 cm i gł. 5 cm. Na postumencie wys. 3,5 cm i gł. 4,5 cm. Z lewej strony zakomponowana postać kobiety (z profilu). Kobieta stoi lekko pochylona nad stołem, na którym wałkuje ciasto. Ubrana jest w długą czerwoną suknię w czarne kropki, z długim rękawem.  Na głowie ma zawiązaną, pod brodą, popielatą chustkę, spod której wystają czarne włosy. Twarz płaska, oczy lekko wypukłe, brwi czarne łukowate, nos długi prosty. 
Pod stołem stoi dzbanek, którego brzusiec ozdobiony jest czteropłatkowym kwiatem. Płatki w kolorze czerwony, środek zielony. Wylew podkreślony zielonym paskiem. Z prawej strony przy niskim brązowym stołku, po obu stronach stoją dzieci, które z jednej miski jedzą obiad. Z lewej strony stołka postać chłopca (wys. 12,5 cm) w szarych spodniach, sięgających za kolana i w zielonej koszuli wypuszczonej na spodnie. Twarz chłopca płaska, włosy czarne sięgające do ramion. W prawej ręce chłopiec trzyma łyżkę.  Z prawej – dziewczynka (wys. 13,6 cm), w długiej czerwonej sukience w żółto-czarne ciapki. Włosy czarne, sięgające ramion, twarz płaska. W prawej ręce trzyma łyżkę zanurzoną w misce, lewa opuszczona swobodnie. 
Na wys. 15,5 cm, z prawej strony, okno z kwiatami na parapecie i zasłonkami po bokach, do połowy okna. Wym. okna: wys. 14,5 cm, szer. 11,6 cm.

Rodzina przy obiedzie

Łubianka, Marian

1976

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz na szkle. Tło czarne. W górnych rogach stylizowane tulipany, czerwone  cieniowane białą i brązową farbą. Kontury płatków czarne. Liście i gałązki białe. Na obrazie św. Józef trzymający w lewej ręce gałązkę kwiatów czerwonych z czarnymi listkami, na prawej ręce – siedząca postać Dzieciątka. Twarz i ręce świętego oraz ciało dziecka białe, kontury zaznaczone brązową farbą, brwi i oczy czarne, włosy brązowe, linia włosów zaznaczona czarnymi kreskami. Wokół głów złote aureole, kontury obwiedzione na biało. Dzieciątko w różowej przepasce biodrowej. Św. Józef w czerwonym płaszczu, o fałdach i draperiach zaznaczonych białą i jasnobrązową farbą. Suknia świętego ciemnobrązowa, draperie podkreślone na biało i czarno. Ramki obrazu z listewek ciemnobrązowych.

Święty Józef z Dzieciątkiem

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz wykonany temperą na papierze, lakierowany, przedstawiający Matkę Boską Ostrobramską. Oprawiony w drewniane ramki za szkłem.

Konserwacja: 1984 r.

Matka Boska Ostrobramska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena figuralna we wnętrzu. W centrum stół przykryty białym obrusem na czerwonej wzorzystej serwecie. Na nim metalowe naczynia, pośród nich talerz z odciętą głową (Jana Chrzciciela). Wokól stołu siedzą cztery osoby - trzech mężczyzn i jedna kobieta (Herodiada), dwie następne stoją w głębi. Z prawej strony pod zielonym baldachimem zasiada król (Herod) w białym turbanie z koroną. Po lewej odchodząca młoda kobieta (Salome) ubrana współcześnie w żółtą suknię na krynolinie, z baskiną i bufiastymi rękawami, białą koszulę z wysokim koronkowym kołnierzem; spogląda w stronę okna przez które widać scenę egzekucji.

Uczta Heroda

Francken, krąg

między 1640 — 1660

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena alegoryczna - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie, pośrodku, postać młodego mężczyzny wypełniająca prawie wysokość obrazu. Ubrany w niebieskawą koszulę, szare spodnie, boso. Przewiązana przez prawe ramię płachta siewna podtrzymywana lewą ręką. Od wyciągniętej w bok prawej ręki łukowate smugi ziarna spadają na skiby ziemi. Prawy dolny narożnik wypełnia duży, dekoracyjnie potraktowany kwiat (sasanka), w stronę kwiatu skierowany wzrok siewcy. Dalszy plan zamykają strome, stylizowane stożki górskich szczytów. Pod górną krawędzią łukowate obłoki, spod nich rozchodzą się promieniście smugi światła słonecznego. W prawo, od głowy siewcy mały ptaszek. Koloryt obrazu jasny, przewaga tonów niebieskawych, przełamana żółć i fiolety ziemi na pierwszym planie.

Siewca

scena alegoryczna

Bartel Bronisław

1923

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz olejny na płótnie, w ramach bejcowanych, przedstawia Św. Barbarę. Postać zakomponowana centralnie, w partii pasa tułów lekko skręcony. Twarz pucułowata o karnacji bladoróżowej, wyraźnych migdałowych oczach z brązowymi źrenicami. Cienkie łuki brwiowe łączą się z wąskim nosem rozszerzającym się ku dołowi. Czerwone małe usta. Brązowe falujące włosy, rozdzielone po środku, spływają ku dołowi na ramiona, odsłaniając lewe ucho z małym kolczykiem. Włosy zdobi 8 drobnych sznurków perełek zebranych po dwa, po obu stronach głowy; powyżej uszy i poniżej korony koloru żółtego ozdobionej 4 brązowymi paskami, zakończonej 5 równobocznymi trójkątami. Postać odziana jest w jasnogranatową suknię z bufiastymi rękawami, wykończonymi wąskimi mankietami, a w partii dekoltu przewiązaną środkiem. Na suknię nałożona granatowa tunika. Na prawym ramieniu zielona pelerynka, spod której  spływa czerwony płaszcz z brązowym podbiciem, zdobiony graficznym motywem żółtych kwiatów i spiralnych linii. Płaszcz spowija całą postać. Przerzucony przez lewe ramię, spływa ku dołowi. Prawa ręka ugięta w łokciu, uniesiona ku górze. W dłoni kielich koloru żółtego, z napisem IHS. Lewa dłoń oparta o rękojeść miecza. W tle, z prawej strony, okrągła dwuczęściowa budowla, przykryta cylindrycznym, czerwonym dachem. Tło obrazu czerwone, z lewem górnym fragmentem koloru żółtego. 

Konserwacja: 1985 r.

Święta Barbara (z feretronu)

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/797/ML - Święta przedstawiona jest jako młoda kobieta. Siedzi przy stole, zwrócona w 3/4 prawą stroną do widza. Ukazana jest w ujęciu do pasa, pochyloną głowę opiera na lewej ręcę, wspartej łokciem na stole. Prawą dłonią obejmuje czaszkę, ułożoną na otwartej księdze (położonej na stole). Wzrok ma spuszczony, spogląda na czaszkę. Twarz delikatna, prosty nos, pełne usta. Włosy długie, opadające na plecy. Karnacja twarzy i ciała - ciepła, jasna. Maria ubrana jest w białą koszulę, odsłaniającą prawą pierś i ramię oraz niebieski szal. Tło ciemne.

Święta Maria Magdalena

Bacciarelli, Marcello

1790 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz malowana na szkle, przedstawiający św. Barbarę. Prostokątny, w układzie pionowym, w ramie z deseczek (szer. 3,5 cm), bejcowanej na ciemno. Tło obrazu jasno szare. Wszystkie elementy posiadają czarny kontur. Postać umieszczona centralnie, w ujęciu 3. Święta w prawym ręku trzyma kielich z Hostią, w lewej – pióro. Twarz zwrócona w prawą stronę. Rysunek twarzy wykonany czarną kreską, jasne plamy na policzkach, czerwone usta. Włosy czarne, splecione w warkocz – opadają do tyłu (widoczne nad lewym ramieniem). Na głowie korona 7-mio listna (żółto-niebieska) z czarnym szczytem o kształcie kulistym. Suknia fałdowana, koloru pomarańczowo-czerwonego (fałdy zaznaczone na czerwono, z dekoltem w kształcie „V”, ozdobionym żółtą falbaną; przy rękawach – sięgających łokci- falbany czerwone. Suknia przepasana jasnobrązowym pasem. Wokół szyi małe czerwone korale. Na suknię narzucony płaszcz; na zewnątrz niebieski z ornamentem koloru ultramaryny i brązu, od wewnątrz żółty z podobnym ornamentem koloru czarnego. Tło u góry obrazu, po obu stronach postaci, ozdobione symetrycznymi kwiatami: 3 kuliste kwiaty czerwono-żółte, rozdzielone ciemnozielonymi listkami. Pod postacią szlak: falista żółta linia i owalne zielone listki.

Święta Barbara

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 46 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd