
Matka Boska z Dzieciątkiem i ikoną. Pokłon Trzech Króli
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie
„Storia (historia) wtedy będzie poruszać serca oglądających, kiedy namalowane postacie będą w najwyższym stopniu przedstawiać poruszenia własnego ducha […] smucimy się ze smutnymi, uśmiechamy do śmiejących i współczujemy cierpiącym” – pisał w 1435 roku Leon Battista Alberti.
Storia, jako temat malarski podejmowany przez licznych twórców epoki nowożytnej, cieszył się najwyższym uznaniem odbiorców. Artysta wybierał temat mitologiczny, alegoryczny lub biblijny na tyle ciekawy, by stanowił impuls do dworskiej konwersacji. Często jego celem było ożywianie intensywności przeżyć religijnych. Flamandzkie malarstwo XVII-wieczne obfitowało zarówno w obrazy monumentalne, jak i kameralne, małoformatowe. W epoce baroku kolekcjonerzy kupowali małe kompozycje malarskie, przeznaczone do niezwykle wówczas modnych kunstkamer, czyli gabinetów sztuki. Często niewielkie obrazy o tematyce religijnej umieszczano w prywatnych kaplicach.
Franz Francken Młodszy specjalizował się w niewielkich obrazach malowanych najczęściej na blasze miedzianej lub desce. Posiadał duży warsztat, a zatem wielu uczniów i naśladowców.Obraz ze zbiorów lubelskich powstał w Antwerpii, w kręgu tego cenionego artysty, namalowany przez jego naśladowcę. Kompozycja jest sztywna, niemal graficzna, brakuje konsekwentnego stosowania perspektywy i światłocienia. Postacie na obrazie Uczta u Heroda są ubrane w kostiumy historyzująco-orientalne. Jedynie Salome nosi suknię uszytą według aktualnej XVII-wiecznej mody. To ją wyróżnia jako główną bohaterkę intrygi, która doprowadziła do męczeńskiej śmierci proroka Jana Chrzciciela. Piętnując niemoralny związek Heroda z Herodiadą, Jan ściągnął na siebie gniew króla, co doprowadziło do jego uwięzienia. Salome, córka Herodiady, tak zauroczyła władcę swym tańcem, że zgodził się obdarować ją ściętą głową Jana Chrzciciela.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50 cm, szerokość: 64 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 65.5 mm, szerokość: 88 mm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1620 — 1650
Muzeum Narodowe w Lublinie
Willmann, Michael
1680 — 1685
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.