treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Obiekty

0
witen - awers; moneta srebrna; 
Na awersie grot strzały. W perełkowym otoku napis: MONETA SVNDENSIS (moneta sundzka).

Witen

mennica miejska, Stralsund (1325-1763)

1367 — 1380

Muzeum Narodowe w Szczecinie

1/24 talara (grosz) - awers; Na awersie w ozdobnej tarczy herbowej strzała z datą 16-66. W perełkowej otoku napis: STRALSVNDISCH·STAT·GELT·HIH

1/24 talara (grosz)

Hille, Heinrich Johann

1666

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Witen - rewers; Moneta z gryfem i gotycką literą B. Na awersie gryf w lewo. Na rewersie tarcza herbowa z gotycką literą B na długim krzyżu. W otoku MONE-NOVA-STET-IN 1504 (moneta nowa Szczecina).

Witen

mennica Szczecin (około 1176-1754)

1504

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Srebrna moneta pomorska gruby fenig - Ujęcie awersu. Cienka moneta, okrągła, o nieregularnych kształtach. W polu krzyż równoramienny o ramionach sięgających krawędzi monety. W centrum krzyża herbowa tarcza trójpolowa z poziomym pasem przez środek. Pole górne i dolne pokryte skośną kratką. Napis na brzegu.

Moneta - gruby fenig

1405 — 1449

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Srebrna moneta pomorska witen - Ujęcie awersu. Cienka moneta okrągła, o nieregularnych kształtach. W polu otoczonym perełkowym łańcuszkiem brama miejska trójwieżowa z prostym krzyżem równoramiennym nad wejściem. Na brzegu napis MONETA HAMBURG.

Moneta witen

1370

Muzeum Narodowe w Szczecinie

szeląg (gruby fenig) - awers; srebrna moneta; 
Na awersie grot strzały, po bokach i na środkowej części pierścienie. W perełkowym otoku napis: MONETA SVNDEN (moneta sundzka).

Szeląg (gruby fenig)

mennica miejska, Stralsund (1325-1763)

1429 — 1440

Muzeum Narodowe w Szczecinie

50 fenigów - rewers; Moneta okrągła o gładkim rancie. Na rewersie, w polu nominał 50. Wzdłuż perełkowego otoku napis: KLEINGELDERSATZMARKE, kompozycyjnie uzupełniony sześcioramienną gwiazdką.

50 fenigów

Jörgum & Trefz

1901 — 1925

Muzeum Narodowe w Szczecinie

skarb monet - Ujęcie z boku. Fragment glinianego naczynia z wysypującymi się z niego monetami. Skarb 2588 monet, głównie denarów pomorskich, ukryty w naczyniu glinianym po 1405-1410 roku.

Skarb monet

Magnus Eriksson, król Szwecji

1290 — 1410

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Scena w izbie wiejskiego domu. Widoczne cztery postacie - po lewej siedząca kobieta, w środku mężczyzna stojący i trzymający na rękach małe dziecko, a na prawo od niego idąca dziewczynka. Nieco w tle, po prawej stronie starzec siedzący na ławie przy piecu.

Chłopska rodzina w izbie

scena rodzajowa

Most Carl August Ludwig

1845

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tłok pieczętny - Ujęcie pieczęci; Tłok pieczęci cechu stelmachów i kołodziejów ze Świdwina. W centrum umieszczono wizerunek karety, poniżej położono topór ciesielski. Tłok osadzono w toczonej drewnianej rękojeści, dodatkowo wzmocnionej pierścieniem z poroża.

Tłok pieczętny

Cech stelmachów i kołodziejów ze Świdwina

1773

Muzeum Narodowe w Szczecinie

1/48 talara (szeląg) - awers; Na awersie ukoronowany gryf w lewo, trzymający w łapie miecz uniesiony do góry. Sylwetka gryfa w dużej mierze spłaszczona przez kontrasygnaturę postawioną na rewersie. W liniowym otoku napis: CAROLUS·XI·D·G·REX·SUEC·D·S·P (Karol XI z łaski Bożej król Szwecji, książę szczecińsko-pomorski)

1/48 talara (szeląg)

Arensburg, Johann Leonhardt

1691

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerz - Ujęcie z przodu. Talerz wykonany na kole garncarskim z gliny o jasnej barwie ( z małą zawartością tlenków żelaza). Dno niewyodrębnione przechodzi w lekko odchylony na zewnątrz korpus z wyraźnym kołnierzem. Szkliwiony tylko po wewnętrznej stronie i dekorowany odręcznie stylizowanym, jednoelementowym motywem roślinnym. W miejscu przejścia dna w korpus przypadkowa kropla farby. Wylew z kołnierzem zdobiony podwójną, miejscami niestaranna linią. Zdobienia w kolorach: dominującym niebieskim oraz zielonym.

Talerz

nieznany

połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pudełko jubilerskie - Ujęcie z przodu; Małe, prostopadłościenne pudełko na biżuterię, z twardej tektury w kolorze amarantowym, delikatnie prążkowane. Pudełeczko otwierane uchylnie. Na wieczku napis czcionką w kolorze złotym: Rud. Kunstmann Juwelier Stettin Paradeplatz 12.

Pudełko jubilerskie

Rudolf Kunstmann, Szczecin

1903 — 1934

Muzeum Narodowe w Szczecinie

1/16 talara - awers; Moneta srebrna ze strzałą i napisem strefowym. Na awersie strzała w ozdobnej tarczy herbowej. Po bokach tarczy rozety. W otoku napis: MONET·NO:CIVITAS·STRALSVN (moneta nowa miasta Stralsund).

1/16 talara

Sievers, Caspar

1647

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grafika - widok Szczecina z lotu ptaka - Ujęcie z przodu w ramce. Podkolorowany akwarelą miedzioryt przedstawiający widok Szczecina z lotu ptaka, będący uproszczoną redakcją grafiki G. Brauna i F. Hogenberga. Oglądana od zachodu panorama ukazuje miasto w obrębie murów z bezpośrednim sąsiedztwem ogrodów i fos, z zabudową przedbramii, wików, kościoła św. Georga (u dołu po prawej), piką strzelecką itd. oraz głęboką perspektywą prawobrzeża z licznymi odnogami rzek, lasami i sylwetami miejscowości wśród wzgórz i lasow po wschodniej stronie Odry. Szeroki nurt rzeki z różnorodnymi statkami i łodziami, zakomponowanej falistą linią wzdłuż całego arkusza, ogranicza dolną strefę miasta opracowaną w konwencji stosunkowo precyzyjnego planu, od górnej zdominowanej zaroślami rozdzielonymi ciekami rzek dalekiej od wierności z topografią. Konwencja widoku z lotu ptaka uzasadnia zastosowanie umownej perspektywy, która umożliwia ukazanie przebiegu wszystkich ulic i placów oraz bloków zabudowy ze schematycznym układem domów i charakterystycznymi budowlami. Widok ujęty w ramkę.

Widok Szczecina z lotu ptaka

Bertius Petrus

1632

Muzeum Narodowe w Szczecinie

odcisk tłoka pieczętnego - Ujęcie z przodu. Lakowy odcisk pieczęci sekretnej z wizerunkiem herbu Koszalina.

Odcisk tłoka pieczętnego

1801 — 1850

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pieczątka firmowa - Ujęcie z przodu; Pieczątka z napisem do odbijania, wykonanym minuskułą typu gotyckiego. Napis wycięty w wąskim prostokątnym kawałku tworzywa sztucznego (prawdopodobnie linoleum) i przyklejony do drewnianego uchwytu zakończonego okrągłą główką, na której przymocowano za pomocą nitu metalowy znak firmowy okrągły z napisem czarnymi literami dookoła: GEBRUDER FOBKE PARADEPL. 31 STETTIN. Od główki odchodzi wąska szyjka, do której przytwierdzony jest element o przekroju w kształcie trapezu. Drewniana część tłocząca zabarwiona czarnym lakierem.

Pieczątka firmowa

Gebruder Fobke, Szczecin

około 1927 — 1943

Muzeum Narodowe w Szczecinie

1/2 marki (50 fenigów) - rewers; Okrągła moneta o gładkim rancie. Rewers: w polu tarcza herbowa Kamienia (pomiędzy dwoma pastorałami, za łamanym murem, pod którym wyobrażono fale, stojąca postać modlącego się św. Jana Chrzciciela; na frontowym fragmencie muru dwie sześcioramienne gwiazdy; pod tarczą inicjały C.V.), obwódka ząbkowa.

1/2 marki (50 fenigów)

Wilhelm Mayer & Franz Wilhelm

1918

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Półkosek - ujęcie z przodu; Półkosek składający się z żelaznego ostrza i drewnianego uchwytu  kształtem podobny jest do małej kosy. Żelazne, wydłużone ostrze zwężające się ku końcowi tworzy szpiczaste zakończenie, które osadzone jest na żelaznym, wygiętym skośnie kosisku przymocowanym za pomocą dwóch nitów do drewnianej, toczonej rękojeści, zakończonej bolcem.

Półkosek

nieznany

1880 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Czapka męska - ujęcie z przodu; Czapka męska. Wykonana z tkaniny wełnianej, samodziałowej tzn. na krosnach tkackich splotem skośnym, wzór układa się w paski: czerwony, zielony, granatowy, brązowy, przetykany białym). Czapka ma fason biretu (zbliżonego do nakryć głowy duchownych m.in.  luterańskich). Uszyta jest z  czterech kawałków tkaniny usztywnionych od spodu i zszytych w ten sposób, że kształt zbliżony jest do kwadratu. Na czubku czerwono-zielona pasmanteryjna kokarda płasko ułożona w formę gwiazdy. Otok o zbliżonym do koła obwodzie z granatowej, wełnianej tkaniny.

Czapka męska

nieznany

1850 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Płyta szlifierska - ujęcie z boku; Płyta szlifierska wykonana z płaskiego fragmentu czerwono-pomarańczowego piaskowca. Na jednym z końców widoczne są ślady przygotowania prostej powierzchni, co sugeruje, że płyta powstała poprzez podział większej bryły przy wykorzystaniu naturalnego podziału skały osadowej na warstwy. Na stronie wierzchniej płyta ma wyraźne ślady użytkowe w postaci zagładzeń, od spodu nie posiada żadnych śladów.

Płyta szlifierska

kultura ceramiki sznurowej

3100 p.n.e. — 2300 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Mapa drukowana - Ujęcie z przodu; Mapę 768 Caseburg I opracowano i wydano w 1886, skorygowano w 1911, a dodrukowano w 1927 roku. Obejmuje obszar w pobliżu miejscowości Caseburg (Kaseburg), Kreis Usedom-Wollin, Reg. Bez. Stettin, Prov. Pommern, dziś Karsibór, część Świnoujścia, miasta na prawach powiatu, woj. zachodniopomorskie, Polska. Jest jedynym zachowanym egzemplarzem arkusza przedwojennej mapy topograficznej oznaczonego godłem 768, zawierającym dane o lokalizacji obiektów i ich nazw w zasobie archiwalnym Flurnamen Sammlung. Na drukowanej mapie ręcznie naniesiono warstwę z numeracją obiektów fizjograficznych odnoszących się do miejscowości: Garz, Camminke (Kamminke); Friedichsthal, dziś Paprotno (ta i następne – części Świnoujścia); Klüß, dziś Klicz; Werder, dziś Ognica; Caseburg (Kaseburg); Woitzig, dziś Osiecze.

768 Caseburg | 768 Karsibór

Messtischblatt

Holsten, Robert

1933 — 1937

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 84 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd