
Emerancja Samoczwarć (Święta Anna Samoczwarć)
grupa rzeźbiarska
około 1515 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Dwufigurowa Koronacja Najświętszej Marii Panny reprezentuje wariant przedstawienia już po ceremonii koronacji, na którym Matka Boża zasiada na tronie z koroną na głowie obok błogosławiącego ją Chrystusa. Jej korona symbolizuje otrzymanie życia wiecznego, przyjęcie do Królestwa Niebieskiego oraz tytuł Królowej Niebios. Gesty pochylonej głowy i złożonych w modlitwie dłoni oznaczają pokorę i wstawiennictwo za ludzkością. Łagodny wizerunek Marii o pogodnej, jasnej twarzy i subtelna poza kontrastują z surowym, przepełnionym powagą boskości obliczem Chrystusa. Adekwatnie do pełnionej funkcji Chrystus – siedzący na tronie, majestatycznie wyprostowany Rex regnantum – król wszystkich króli prawą dłonią błogosławi Matkę, lewą rękę zaś trzyma na złotej kuli, symbolizującej jego wszechwładzę nad światem.
Tego rodzaju sceny stanowią w ikonografii chrześcijańskiej jeden z motywów gloryfikacji Marii, popularny w sztuce gotyckiej i znany chociażby z portalowych rzeźb francuskich katedr przełomu XII i XIII wieku, a także licznych przedstawień ołtarzowych.
Grupa rzeźbiarska Koronacji Marii stanowi centralną kwaterę monumentalnego ołtarza z kościoła św. Jana w Stargardzie, zwanego Poliptykiem Stargardzkim. Ta wieloelementowa nastawa ołtarzowa to jeden z najsłynniejszych zabytków sztuki gotyckiej z terenu Pomorza Zachodniego. Obficie złocone retabulum wypełniają różnorodne przedstawienia rzeźbione i malowane, tworząc szeroki pod względem tematyki, lecz precyzyjnie ustalony pod względem koncepcyjnym i strukturalnym program ikonograficzny. Tematyka ołtarza i jego wielkość świadczą o randze i znaczeniu stargardzkiego kościoła, a jednocześnie uhonorowują Marię – patronkę fundatorów, którymi byli stargardzcy joannici.
Stylistyka rzeźb ołtarza wykazuje pokrewieństwo z dziełami z początku XV wieku z obszaru północnych Niemiec, szczególnie Meklemburgii. Tamtejsze wzorce artystyczne, mające swe źródło w sztuce Niderlandów i Westwalii, docierały wówczas na Pomorze dzięki kontaktom ośrodków hanzeatyckich oraz samych zgromadzeń zakonnych, utrzymujących bogate w inspiracje twórcze relacje pomiędzy poszczególnymi komandoriami.
Dzieło prezentowane jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 115 cm, szerokość: 116 cm
Rodzaj obiektu
płaskorzeźba, przedmiot sakralny, element ołtarza
Technika
rzeźbienie, polichromia, złocenie
Tworzywo / materiał
drewno dębowe, farba, złocenia
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany warsztat pod wpływem sztuki Szwabii
około 1515 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
mistrz stralsundski
około 1505 — 1515
Muzeum Narodowe w Szczecinie
warsztat szczeciński
około 1520 — 1530
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.