
Przeprawa samochodu i motocyklu przez górską rzekę Dunajec
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Oktagonalny pastel przedstawia młodego mężczyznę z odznaczeniami na piersi: Orderem Orła Białego (nadany 1769) i rosyjskim Orderem Św. Andrzeja Apostoła (nadany 1776), pewnie spogląda w stronę widza. Stosownie do okazji ubrany jest w reprezentacyjny frak z owalnymi guzikami i małym kołnierzem z obszyciem złocisto-żółtawym. Spod niego widoczna brązowa kamizelka i zawiązana wokół szyi biała chusta. Portret Józefa Potockiego w sposób jednoznaczny określa zalety i mankamenty jego urody przez co zdaje się być wiarygodny. Całości dopełnia wyszukana francuska fryzura. Technika kruszącej się kredki pastelowej niewątpliwie współgra wrażeniowo z pudrowaną peruką i licem modela.
Józef Potocki był synem Stanisława, wojewody smoleńskiego i Heleny Zamoyskiej, ojcem Jana, pisarza i podróżnika, oraz Seweryna. Otrzymał tytuł hrabiego od cesarzowej Marii Teresy. Należały do niego dobra ziemskie: Tarnopol, Wołoczysko, Jazłowiec (1777-1783) i Siedliszcze na Podolu oraz Krotoszyn. W latach 1767–1780 był krajczym koronnym, następnie starostą leżajskim i rotmistrzem chorągwi usarskiej. Jako poseł z województwa podolskiego na sejm konowkacyjny 7 maja 1764 roku podpisał manifest, w którym uznano nielegalność sejmu odbywającego się w obecności wojsk rosyjskich. Był marszałkiem województwa ruskiego w konfederacji radomskiej 1767 roku, asesorem Kompanii Manufaktur Uprzywilejowanej w 1769 roku. Na Sejmie Rozbiorowym 1773-1775 został wybrany przez króla Stanisława Augusta do Rady Nieustającej.
Autor portretu, Louis Marteau, był przede wszystkim twórcą pasteli i miniatur. Najczęściej uwieczniał artystów i osoby z najbliższego otoczenia swego królewskiego mecenasa. Jego świetliste, utrzymane w jasnym kolorycie i pogodnym tonie obrazy cenione były ze względu na czystość barw i wdzięk przedstawianych postaci. Zdaniem Stefana Kozakiewicza obrazy te „malowane są biegle, z realistycznym zacięciem, z powściągliwym akcentowaniem tła, szat i akcesoriów”, o czym zaświadcza także obraz wilanowski. Powodzenie Marteau wpisuje się w ogólną tendencję w ówczesnej Polsce, w której faworyzowano francuski styl portretowania.
Hasła kontekstowe: portret, pastel, mężczyzna, Order Orła Białego, Order Świętego Andrzeja Apostoła, kolekcja Aleksandry i Augusta Potockich, oktagon
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30,0 cm, szerokość: 25,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
pastel
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek, 1. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.