
Widok akwenu portowego z żaglówkami z zabudową wyspy Gryfia w Szczecinie
1930 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina 1900-1945
W latach dwudziestych XX wieku artyści działający w Szczecinie chętnie ukazywali widoki ze wzgórzem zamkowym, okolice dzisiejszych Wałów Chrobrego, a także tereny przy ujściu Duńczycy, która jako stare ramię Odry stanowiła wewnętrzną część powierzchni wodnej portu. W XVI wieku na jej prawym brzegu funkcjonowała stocznia. Z czasem na tym odcinku Odry zaczęto cumować żaglowce i mniejsze jednostki. W 1878 roku oddano do użytku nabrzeże przeładunkowe Dunzig z własną bocznicą kolejową – odtąd towary ze statków transportowano bezpośrednio na wagony. Usypano także groblę w poprzek nurtu Duńczycy łączącą Łasztownię z nabrzeżami, zaś na północnym krańcu zbudowano Kanał Grodzki, jako wejście do portu wolnocłowego. Przed 1945 rokiem na wodach Duńczycy istniało prywatne kąpielisko Waldowshof i działał pływacki klub Waspo Stettin. W 1922 roku nieznany artysta wykonał nawiązujący do impresjonizmu obraz z fragmentem portu, prawdopodobnie przy ujściu Duńczycy do Odry, z różnymi jednostkami pływającymi, obserwowanymi z lądu oraz z fragmentu pomostu (być może na cyplu Łasztowni między Kanałem Grodzkim i Dębickim). Nabrzeże ukazano bez dużego ruchu na wodzie, na co wskazują zacumowane barki i żaglowce, które w charakterystyczny sposób były kotwicowane burtami równolegle do siebie, a nie wzdłuż brzegu. Ukrytą w drzewach i widzianą z oddali fabryczną zabudowę potraktowano schematycznie, bez architektonicznych elementów, dzięki którym widz mógłby rozpoznać konkretny fragment miasta. Dymiące kominy oraz oszałamiający rozmiarami parowiec miały świadczyć o dokonujących się zmianach. Obraz sygnowany jest nieczytelnym podpisem, jednak niektórzy dopatrują się w płótnie ręki Wilhelma Hoffmanna (1897–1986), malarza północnoniemieckiego, podejmującego w swych pracach przede wszystkim tematykę marynistyczną.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 61 cm, szerokość: 77 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1930 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Hartig, Hans
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Moritz-Lübben Marie Elisabeth
1905
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.