treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: biskupi

Obiekty

51
Widok z góry na ulicę Królewską z Nowym Ratuszem w głębi. Po obu stronach łagodnie skręcającej, brukowanej „kocim łbem”, ulicy pierzeje kamienic. Lewa strona w cieniu. Prawa oświetlona. Centralna kamienica z boniowaniem od frontu i balkonami z metalową balustradą. W tle, ponad dachami hełm Bramy Krakowskiej. Chodniki obsadzone drzewami. Widoczne sylwetki przechodniów. Na ulicy wozy i bryczki jadące w kierunku Śródmieścia. W głębi budynek Nowego Ratusza (Magistratu) zamykającego perspektywę ulicy. Front częściowo przysłonięty drzewami. Po lewej wieża Kościoła pw. Św. Ducha.

Fotografia sepiowana, naklejona na tekturę, otoczona ozdobną ramką w kolorze złotym w formie przecinających się na rogach listew. W l. d. rogu nazwisko autora fotografii, w p. d. nazwa miasta. Na rewersie odbitki pieczęci tuszowych Muzeum Nałęczowskiego (okrągła, w kolorze fioletowym) oraz Biblioteki Nałęczowskiej (podłużna, w kolorze fioletowym). U góry odręczny napis informacyjny czarnym tuszem.

Ulica Królewska z widokiem na Nowy Ratusz

Stepanow

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Ikona

Święty Mikołaj [Święty Mikołaj Cudotwórca]

Ikona

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum – Zamek w Łańcucie

S/CS/1522/1/ML - Filiżanka półkulista na pierścieniowej podstawie, ucho w kształcie litery

Filiżanka

Książęca Fabryka Porcelany Delikatnej

1764 — 1789

Muzeum Narodowe w Lublinie

Figurka z szopki - blacharz. Kadłub drewniany na drucie. Twarz lekko ciosana. Rysy twarzy zaznaczony farbą. Blaszany kapelusz, szaro-czarna bluza, rude spodnie. Przez ramię przewieszona torba skórzana na pasku. Na piersi przymocowane narzędzia kuchenne z blachy. W prawym ręku drewniany kij.

Kukiełka z szopki "Blacharz"

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Denar - Ujęcie awersu. Na awersie półpostać księcia w zbroi na wprost z mieczem w prawej ręce i proporcem w lewej. W otoku napis.

Denar

Bogusław I, książę pomorski

około 1170 — 1176

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico

św. Mikołaj

ikona z brązu

1750 — 1850

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Sobór Świętych

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

talar - Ujęcie rewersu. Na rewersie monety pod koroną na tle skrzyżowanego pastorału i miecza barokowa czteropolowa tarcza herbowa trzymana przez dwa lwy z małą ukoronowaną tarczą w centrum, powyżej napis i znaki mincerskie. Na rancie motyw wieńca laurowego.

Talar

Franciszek Hermann Prange, czynny 1762-1790

1771

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Prasłowianka I - ujęcie przodu ze skosu z lewej; Owalna bryła naturalnego kamienia polnego osadzona na kostce kamiennej. Skała tworząca głowę przekształcona w niewielkim stopniu. Rysy twarzy płytko cięte i przedstawione schematycznie. Wyraźna linia grzbietu nosa, rozwidlająca się na szczycie w łuki brwiowe powstała przez zachowanie cienkich pasów naturalnej warstwy zewnętrznej kamienia o ciemniejszym zabarwieniu. Podobnie wydobyto cechy fryzury - punktowym rytowaniem zaznaczony został przedziałek po środku głowy oraz linie wyznaczające szerokie pasma prostych, ciemnych włosów, biegnące od przedziałka do tyłu głowy, sugerując związanie w koński ogon.

Prasłowianka I

głowa

Lewiński, Sławomir

między 1957 — 1960

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; głowa - Ujęcie ze skosu z lewej; Szeroka, spłaszczona, bliska owoidalnej głowa dołem lekko wydłużona, osadzona na kostce w kształcie ściętego ostrosłupa. Rysy twarzy: łuki brwiowe, nos, konturowo zaznaczone oczy, drobne usta – ciemniejsze, wydobyte przez delikatny, negatywowy szlif policzków i obszarów wokół oczu. Ryt ornamentalny włosów widoczny tylko na froncie skały, bezpośrednio wokół twarzy.

Prasłowianka II

głowa

Lewiński, Sławomir

między 1957 — 1960

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografia kolorowa. Na szarym tle w kadrze pionowym dachówka w kolorze brunatno ceglastym. Na całej powierzchni wyżłobione odręcznym pismem napis Albrecht Wukowski(?) Anno 1728. U dołu wyryty symbol infuły, czyli wysokiego nakrycia głowy biskupów w kształcie zbliżonym do trójkąta.

Ceramiczna dachówka holenderka (esówka)

nieznany

1728

Muzeum Zamkowe w Malborku

lico obrazu

Waza Jan Albert, kardynał (1612-1634) - portret

malarz dworski

ok. 1633

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu. Dynamiczna, wielopostaciowa scena tortur. Półnagi Erazm wygięty w łuk. Jego lędźwie i uda oparte są o ławę, a ręce związane nad głową. Wnętrzności Erazma nakręcane są na kołowrót. Spod niego na ziemię spływa czerwony ornat. Wokół cisną się gapie i oprawcy. Na tle nieba są pomnik, kolumny i para puttów.

Męczeństwo św. Erazma

Poussin Nicolas wg

kon. XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Czartoryski Teodor Kazimierz (1704-1768) - portret

malarz polski

ok. 1760

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

S/Mal/270/ML - Ikona przedstawia wizerunek Maryi z Dzieciątkiem Jezus w ujęciu do ramion. Głowa Matki jest lekko przechylona. Maryja podtrzymuje lewą dłonią ramię Chrystusa, prawą przytula jego głowę do swego policzka. Ma okrągłą twarz i duże, brązowe oczy o intensywnym, smutnym, wpatrzonym w dal spojrzeniu. Wąski nos i zaciśnięte usta wskazują na wyzbycie się zmysłowości, zaś bruzda na czole i szyi – mądrość i obecność Ducha Świętego. Jej szaty są bardzo ozdobne i precyzyjnie oddane: czerwony maforion (od podbicia zielony), z gwiazdami na czole i ramieniu wykończony jest lamówką ze złotym ornamentem i pasem drogich kamieni. Suknia Maryi zebrana jest przy nadgarstku złotym mankietem, ozdobionym dwoma rzędami pereł i kamieniem. Spod maforionu widoczny jest błękitny kekryfolos (czepiec). Nad lewy ramieniem Maryi widnieje kartusz, naśladujący w uproszczony sposób motyw rocaille, z cyrylickim napisem Umilenije. Jej głowę otacza złoty nimb, u góry, po jego bokach, w podobnych kartuszach z wydzielonymi owalnym polami znajduje się monogram maryjny.
	Chrystus przytula się do Maryi, otaczając jej szyję lewym ramieniem, prawym dotykając maforionu. Podobnie jak Maryja, ma okrągłą twarz o wąskim nosie i ustach oraz szeroko otwartych, wpatrzonych w dal oczach, ma także zmarszczkę na czole i szyi. Włosy ma ułożone w równe pukle. Ubrany jest w błękitny, ozdabiany złotym wzorem chiton z czerwonym stichosem i czerwony himation. Jego głowę otacza nimb, obok widnieje jego monogram IC XC.
	Postacie Maryi i Dzieciątka oddane są niezwykle precyzyjnie, z użyciem głębokich, intensywnych barw, co daje wrażenie bogactwa i dostojeństwa, nie pozbawionych jednak słodyczy.
	Po bokach, na polu ikony znajduje się po dwóch świętych, opisanych cyrylicą. Po lewej stronie w obramieniu naśladującym kształt cerkiewnej bani, na niebieskim tle ukazano archanioła Rafała. Trzyma on kulę, na której widnieje trzykrotnie powtórzona l

Eleusa

szkoła wietkowska

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/1651/ML - Laska drewniana z jednego kawałka drewna; zachowane naturalne wyżłobienia i pozostałości po konarach, tworzące ozdobne guzy. Główka laski spłaszczona, z wyrzeźbioną antropomorficzną twarzą z zaznaczonymi oczami, nosem i ustami. Koniec laski zwężony, zakończony elementem walcowatym oraz ostro zakończonym wielobokiem. Laska politurowana pierwotnie, następnie malowana na całej powierzchni - pozostałości czarnej farby.

Laska wójtowska

nieznany

1780

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16797/ML - Ikona ma formę zamkniętej kasety, wewnątrz której znajduje się deska lipowa i przymocowane do niej gwoździkami namalowane na blasze cynkowej wizerunki świętych. Mosiężna kaseta ma formę prostokąta o falistych bokach. Jej dolna część osadzona jest na metalowej kuli, wewnątrz której znajduje się kula drewniana z otworem do zamocowania drzewca. Kaseta ozdobiona jest trzema półkolistymi „skrzydłami”, zamykającymi całość w formę trójliścia. Jest to symboliczne nawiązanie do formy krzyża, można by więc uznać, że obiekt jest rodzajem krzyża procesyjnego. Kaseta złożona jest z dwóch części, z których każdą można potraktować oddzielnie jako pojedynczy okład ikony. Na jednej stronie przedstawiony został wizerunek MB Kazańskiej, drugą zdobi wyobrażenie Św. Mikołaja, a nad nim znajdują się dwie maleńkie postacie po lewej stronie Chrystus po prawej Matka Boża. Malowidła wykonane na blasze cynkowej są dość schematyczne. Malarsko opracowane zostały tylko twarze i dłonie świętych. W ten sposób przygotowywano wizerunki przeznaczone pod okład, czyli podokładnice. Rysem charakterystycznym dla podokładnic jest całkowicie sprzeczne z tradycją sztuki prawosławnej pominięcie napisów identyfikujących.1 Jasnobrązowe karnacje z zaróżowionymi policzkami, miękki, światłocieniowy modelunek przydają wizerunkom nieco sentymentalnego charakteru. Dopełnieniem wyobrażeń jest grawerunek na okładach, opracowanych znacznie dokładniej. Kaseta (okłady) i skrzydła są grawerowane, brzegi skrzydeł i nimbu Matki Bożej wykończone ażurem. Grawerunek wykonany jest dość precyzyjnie, a ornament zróżnicowany, tworzący niezwykle piękny rysunek postaci i zdobiący tło przedstawień. W dolnej części obu okładów umieszczono napisy jednoznacznie identyfikujące postaci świętych: „??????KI?. ?” (Kazańska Putiewodnica – Przewodniczka, Wskazująca Drogę) i „??. ???????” (Św. Mikołaj). Drzewce, na kt.

Matka Boża Kazańska. Święty Mikołaj

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16801/ML - Feretron drewniany polichromowany. Z kręgu sztuki prawosławnej. W obramieniu trójlistnym ze stylizowanymi liśćmi akantu, przedstawia Matkę Bożą Chełmską i Św. Mikołaja. 
Madonna z Dzieciątkiem: w niebieskiej szacie ze złotym wykończeniem przy szyi, czerwonym płaszczu, złotej koronie. Na prawym ramieniu trzyma Dzieciątko, w biało-szarej szacie i złotej koronie. Wzrok postaci skierowane ku sobie. Wokół głów – złote nimby. Karnacja cielisto-brązowa. Tło ciemnobrązowe. Po obu stronach głów postaci litery.
Św. Mikołaj: postać stojąca w czerwono-niebieskiej szacie ze złotymi lamowaniami. W lewej, zgiętej w łokciu ręce – księga, brązowa ze złotymi kartami. Prawa ręka zgięta i uniesiona w geście błogosławieństwa; pod nią torba. Na szyi – łańcuch z krzyżem. Na głowie biskupia korona, a wokół niej złoty nimb. Po obu stronach postaci, na wysokości ramion, napisy w j. greckim. W tle pejzaż ze wzniesieniem i roślinnością, a po lewej stronie przedstawienia – cerkiew. 
Kolory obramienia feretronu: ceglasty, czerwony, granatowy, ciemnozielony. 

Konserwacja: 1999-2000

Matka Boża Chełmska i Święty Mikołaj

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/190/ML - Grzechotka o kształcie zbliżonym do stożka zakończona główką ludzką. Malowana w pasy żółte,czerwone i zielone. Służy jako zabawka dziecięca.

Grzechotka

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 51 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd