Stanisław Sierakowski
Fotografia
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Portret przedstawiający w ujęciu 3/4 w prawo popiersie zakonnika (kapucyna) o ciemnych włosach i brodzie. Ubrany w brązowy habit i takąż krótką pelerynkę okrywającą ramiona i górną część piersi, stroju dopełnia biret. Twarz o rysach regularnych, czoło przeorane pionową bruzdą, przenikliwe spojrzenie bystrych oczu spod lekko zmarszczonych brwi skierowane wprost na widza. Postać sprawia wrażenie jakby wyłaniała się z ciemnego tła, nieco tylko rozświetlonego wokół twarzy, monochromatyzm przydaje wizerunkowi powagi, tworzy nastrój skupienia, wyciszenia.
Obraz najprawdopodobniej zakupił Stanisław Kostka Potocki w Rzymie w 1796 r., określając portretowanego jako „Fra Paolo”, jak wnioskować można z wiązanego z nim zapisu z Pamiętnika Interesów. Autor obrazu nie jest znany, jednak tradycyjnie łączono go z założoną w 1585 r. Akademią Bolońską (Accademia degli Incamminati) Carraccich, która była wzorem dla wszystkich europejskich akademii artystycznych w XVII w. Miałoby to swe uzasadnienie w zainteresowaniach kolekcjonerskich Potockiego, który posiadał w swej kolekcji dzieła z kręgu wychowanków tejże akademii, m.in. Francesca Albaniego, Domenichina, Guida Reniego czy Guercina.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 72,5 cm, szerokość: 52,5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
1936
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1950 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna