treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Obiekty

0
S/G/1514/ML - Widok Janowca - zamku i rozlokowanych wzdłuż nabrzeża Wisły zabudowań.

Chateau et ville de Janowiec

Imprime par Auguste Bry

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena rodzajowa; Dwoje dzieci ciągnących wózek - ujęcie z przodu; Na prostokątnej karcie papieru naklejonego na papierowy montaż barwy sepii, zakomponowana pionowo scena rodzajowa rozgrywająca się na rozległej równinie, na której w dali stoją wiatraki i widać zabudowania wsi. Na pierwszym planie stoi dwoje małych dzieci, które po wyjściu ze wsi zatrzymały się przed starą kładką z desek, na wąskim pasie terenu między dwoma akwenami wodnymi. Chłopiec ciągnący wózek z naczyniami i kawałkiem tkaniny niepewnie spogląda przed siebie. Dziewczynka niesie kosz na ramieniu, a w ręku trzyma witkę i patrzy z obawą na brata. Ich ubrania są proste i luźne – chłopiec ubrany jest w kaftan o trapezowatym kroju, a dziewczynka na klatce piersiowej ma chustkę typu fishu przewiązaną na krzyż. Na stopach oboje mają saboty.

Dwoje dzieci ciągnących wózek

scena rodzajowa

Duncan, Andrew

1834 — 1845

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Letni pejzaż. Na pierwszym planie płaskie pole, z niewielkimi plamami zielonej murawy z czterema kępkami drobnych, delikatnych ostów. Na drugim planie wysoka, pozioma bruzda ziemi, porośnięta roślinami z żółtymi kwiatami (słonecznikami?). Z prawej strony grupa drzew wyrastających z jednego miejsca, z rozłożystymi koronami. W głębi stóg siana oraz białe chaty kryte strzechą. Nad horyzontem szaro-niebieskie niebo.

Pejzaż

Stanisławski, Jan

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/CS/90/ML - Żardiniera owalna, na czterech konsolkowych nóżkach połączonych falistymi spływami, wylew z lekko rozchylonym brzegiem, po bokach dwa uchwyty w formie uskrzydlonych smoków, pionowo osadzone. Powierzchni malowana wielobarwnie:  po obu stronach bogate kartusze wolutowo-liściaste z pejzażami  -  jeden z zamkiem obronnym, drugi z wierzbą, po bokach kartuszy festony owoców na ciemno granatowym tle. Wylew obwiedziony błękitnym pasem, wnętrze białobłękitne.

Żardiniera

Manufaktura Majoliki w Nieborowie

1882 — 1884

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz przedstawia letni pejzaż wiejski, nizinny. Na pierwszym planie żółto-zielony, szeroki pas pola z niewielkimi drzewami po lewej stronie. W oddali - ciemnogranatowa linia lasu. Część obrazu pokrywa wysoki pas nieba z obłokami. Pejzaż malowany rozbielonym beżem, ugrem i szarościami.

Pejzaż

Stanisławski, Jan

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centralnej części obrazu, na pierwszym planie grupa złożona z trzech osób. Po prawej stronie dziewczyna siedząca na ziemi, zwrócona w lewo karmi dziecko. Ubrana w białą koszulę i ugrowe okrycie przerzucone przez plecy. Na głowie czerwono-brunatna chustka. Z lewej strony mały chłopiec w podołku białej koszuli trzyma kłosy. Między nimi dziewczynka w pozycji stojącej. Ubrana jest w niebieski fartuszek i gorsecik spod którego wychodzą rękawy koszuli. Za grupą wóz załadowany sianem zaprzężony w parę wołów. Na wozie chłopiec, przyjmujący zboże podawane na widłach przez stojącego na prawo od wozu chłopa. W głębi po lewej stronie drzewa. Niebo pogodne pokryte częściowo białymi obłokami.

Zwózka siana

Kotsis, Aleksander

1870 — 1877

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie trzyosobowa grupa rozmawiających: mężczyzna w sutannie z założonymi do tyłu rękami oraz w kapeluszu na głowie, obok mężczyzna w jarmułce na głowie z zawiniątkiem i kijem w ręku. Po prawej stronie mężczyzny przytulone do niego dziecko. Z prawej strony obrazu załadowany wóz dojeżdżający do przydrożnego krzyża. Z lewej strony kobieta niosąca chrust na ramionach. W głębi obrazu chaty i drzewa.

Rozmowa plebana z Żydem

Kostrzewski, Franciszek

1857

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Scena zjazdu ukazana na wzgórzu; od lewej budynek karczmy z siedzącymi przed nią postaciami; po prawej szereg pojazdów konnych, jeździec oraz kilka postaci odwróconych tyłem do widza.
Koloryt szary, monochromatyczny, z lekką domieszką brązu oraz żółci światełek okiennych i przypojazdowych.

Zjazd przed karczmą

scena rodzajowa

Chełmoński, Józef

1877

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Chaty

Podhorska, Wanda

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rozległe zaorane pole z podłużnym wzniesieniem na linii horyzontu. Po prawej  i lewej stronie trawiaste, niezaorane pasy pola. W centrum kompozycji, na pierwszym planie idący po drodze zaprzęg sześciu wołów: z przodu dwie pary brązowych, ostatnia czarna. Za nimi ledwie widoczna sylwetka poganiacza. Po obu stronach drogi unoszą się czarne ptaki. Nad polem niebo pokryte ciemnymi chmurami z prześwitem błękitu i złota.

Orka

Lasocki, Kazimierz

1911

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pejzaż - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie drzewa pochylone w prawo pod naporem silnego wiatru. Po prawej stronie przedstawiono fragment pola, a po lewej rzekę i płynącą w oddali łódź. Na horyzoncie widać wał wzdłuż rzeki. Po prawej stronie, na drugim planie, ukazano orzącego mężczyznę, do pługu zaprzężone są dwa konie. W tle znajduje się dom z dachem krytym strzechą. Kompozycję dynamizują linie diagonalne utworzone przez roślinność szarganą wiatrem, czyli gałęzie drzew, trzcinę, zboże oraz żagle łodzi. Kolorystyka obrazu jest ciepła i intensywna. W kompozycji dominują ciemne drzewa na pierwszym planie. Pozostałe obiekty zostały namalowane ciepłymi, jasnymi odcieniami ugru i zieleni, a jasnobłękitne niebo dodatkowo rozjaśnia kompozycję. Sygnatura w prawym dolnym rogu.

Krajobraz znad Dziwny w okolicach Kamienia Pomorskiego

pejzaż

Hartig, Hans

1903

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zimowy pejzaż wiejski z fragmentem łąki i niewielką rzeczką. Po prawej stronie nierówny wysoki brzeg porośnięty zielono-brązową trawą, ze sterczącymi tu i ówdzie drążkami, kijami i pojedynczymi kupkami śniegu. Po przeciwnej stronie łąka pokryta śniegiem z suchymi chwastami, gałązkami krzewów. Na drugim planie drobne, gęsto rosnące na brzegach drzewka i krzewy. W dali chałupy z ośnieżonymi dachami i duża połać szarego nieba z beżowymi obłokami. Chłodna kolorystyka obrazu ograniczona do szarości, czerni, brązu i zieleni.

Pejzaż zimowy

Kochanowski, Roman (1857-1945) (malarz)

około 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena przedstawia huculskiego pasterza pilnującego owiec. Młody chłopak stoi prawym bokiem do widza i spogląda na stado. Ubrany jest w huculski strój: kraszanyci - spodnie z czerwonego sukna, zdobione na nogawkach na wysokości łydek pasem haftu, brązowy serdak na plecach, spod którego wystaje keptar - kożuchowy bezrękawnik. Twarz chłopca ledwie widoczna spod futrzanego nakrycia głowy. Opiera się na kiju. Biało-brązowe owce wypoczywają na brunatnej, zrytej kopytami ziemi. Pastwisko wygrodzone jest woryniami - charakterystycznymi dla Hucułów ogrodzeniami z długich, układanych poziomo żerdzi, na łączeniach wspieranych pionowymi słupkami. W tle widoczne są wysokie stogi siana, zarys drzew. Obraz utrzymany w brązach i ugrach z akcentami intensywnej czerwieni.

Hucuł z owcami

Sichulski, Kazimierz (1879-1942) (malarz)

1906

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz wykonany na papierze, temperą. Skomponowany w dwóch wydzielonych strefach. W centralnej części górnego pasa, niebiańskiego, jest wieniec złożony z 6 stylizowanych kwiatów, przewleczonych przez zieloną liściastą gałąź, okalający postać Matki Bożej z Dzieciątkiem na prawym ręku.  MB ubrana jest w niebiesko-czerwoną szatę, Dzieciątko w długiej czerwonej sukience. Obie postaci mają na głowach żółte korony. Postać MB jest adorowana przez św. Jacka i św. Dominika, zwróconych w jej stronę, stojących na biało-szarych obłokach, po obu stronach. Święci wyglądają niemalże identycznie, mają jasnoniebieskie szaty w pionowe i skośne granatowe linie, na ramionach zarzucone czarne płaszcze. Wokół ich głów rozchodzą się krótkie czerwone promienie. Nad świętymi szara odsłonięta kotara zwieńczona żółto-czerwoną koroną. Na zewnątrz kotary jednolite tło niebieskie, a w jej wnętrzu tło żółte. 
Dolna część obrazu, ziemska, wyobraża cudowne znalezienie posążka na roli przez chłopa. Na pierwszym planie chłop ubrany w: czerwoną koszulę, żółte spodnie, czarne buty, niebiesko-granatowy płaszcz, czarny kapelusz. Chłop przyklęka w geście zdziwienia, na białej kopule, w którą wpisany jest tekst: „MB Gidelska”. Za nim przyglądające się zdarzeniu dwa woły zaprzęgnięte do pługa, z łbami stylizowanymi na ludzkie twarze. W prawym dolnym rogu obrazu biegnie brązowo-czarny pas zaoranej ziemi, a na nim czarny posążek, który na owalnym żółtym tle okalają czerwone promienie. W oddali pas 6 symetrycznych drzew (zielone korony, brązowe pnie) oraz po obu stronach obrazu kościoły z wieżami i czerwonymi dachami.

Matka Boska Gidelska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rozległy pejzaż z bryłą kościoła w centrum. W głębi, na linii horyzontu małe sylwetki trzech budynków. Przy lewej krawędzi chata nakryta wysokim, spadzistym dachem. Na osi kościół na planie krzyża, z kopułą, po prawej wiatrak oraz rachityczne drzewko.  Przed chatą pasąca się krowa. Górną część kompozycji stanowi gładki pas nieba. Malowane swobodnymi plamami kolorów. Płaszczyznę podłoża na pierwszym planie tworzą smugi w odcieniach brązu i rozmytej szmaragdowej zieleni. Ściany kościoła blado - żółte, szary dach z czerwonym akcentem hełmu latarni. Drzewa wokół w odcieniach ciepłej, przeżółconej zieleni.  Niebo nad horyzontem zabarwione delikatnie przełamanym szarością brązem. W dolnej partii przedstawienia ślady 
ołówkowego szkicu.

Pejzaż z kościołem i wiatrakiem

Gerson, Wojciech

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rozległy pejzaż z pasami pól na pierwszym planie. Linię horyzontu wyznacza pas drzew  i zarośli z ukrytymi wśród nich domami i zabudowaniami gospodarczymi. Górną partię kompozycji stanowi malowniczo zachmurzone niebo. Przedstawienie operuje  drobnymi plamami kolorów. Brązy i ciepłe zielenie w partii pól. Ciemny pas drzew w tonacji brązów i zieleni, z zaznaczonym granatem i fioletem cieniami. Chmury wydobyte błękitem i szarością.

Starogród

Gerson, Wojciech

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1505/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca rozmowę wieśniaka z protektorem na tle pejzażu.

Le protecteur

Imprime par Auguste Bry

1855 — 1860

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pejzaż górski. Na pierwszym planie obszar zielonej łąki. W głębi, ponad pasem zielono - fioletowo - brązowych koron drzew, dwa niemal symetrycznie zakomponowane, łagodne stoki górskie w kolorze ultramaryny. Między nimi plama kobaltu oddzielona rozciągającym się w poziomie biało - różowym pasem snującej się mgły od płaszczyzny nieba pokrytej jasnymi, błękitnymi smugami. Kompozycję ożywiają sztafażowo potraktowane, małe, kolorowe sylwetki zajętych pracami polowymi ludzi i zwierząt. Przedstawienie utrzymane w chłodnej tonacji barw, 
z przewagą błękitów. Operuje szerokimi plamami pastelowych kolorów.

Krajobraz górski z Bystrej

Fałat, Julian

1912

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/44/ML - Pejzaż ze sztafażem. Na pierwszym planie droga, na której zaprzężony w jednego konia dwukołowy wóz, na nim trzymający w rękach lejce mężczyzna w pozycji siedzącej. Ubrany w futrzaną czapę i długie palto. W oddali równinny, płaski teren, po lewej zarysy wiejskich chat.

Wojna 1915 r. Kałmuki w Polsce

Tański, Czesław

1915

Muzeum Narodowe w Lublinie

Postać kobiety na tle drzew, zwrócona bokiem. Stoi w lekkim rozkroku, z rękami na biodrach. Bosa, ubrana w długą, białą spódnicę, ciemny kubrak oraz opadającą na plecy czerwoną chustę. Na głowie ma chustka. W tle drzewa pośród zarośli, za nimi zarys domów.

Studium chłopki

Malczewski, Jacek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Portret chłopca siedzącego na koniu na tle górskiego pejzażu. Głowa chłopca zwrócona jest w lewo. Włosy prosto przycięcie na wysokości ucha. W prawej ręce, opuszczonej wdłuż ciała, trzyma szpicrutę. W lewej, zgiętej, trzyma lejce. Chłopiec ubrany jest w białą koszulę, krótkie brązowe spodenki, na nogach ma brązowe półbuty i wysokie skarpety. 
Po prawej stronie, na wysokości głowy konia, w tle, widoczne dwie grabiące chłopki. Z lewej strony, na tle drzew, scena układania zboża na wozie przez kobietę i mężczyznę.

Chłopiec na koniu

Kossak, Wojciech

1923

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie łąka z krzewami. W centralnej części pas zieleni z dominującym, rozłożystym drzewem. W tle niebo pokryte chmurami. Obraz potraktowany szkicowo, utrzymany w chłodnej tonacji z bogatą gamą zieleni i błękitów.

Krajobraz z drzewami

Stanisławski, Jan

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Letni pejzaż wiejski. Z lewej strony obrazu mostek nad niewielką rzeką, na nim stojąca postać. Nad brzegiem rzeki postać kobieca, robiąca pranie. W centralnej części obrazu rozłożyste drzewo, obok postać na koniu, z prawej strony chata ukazana bokiem, kryta strzechą. W głębi niewielki kościółek z dwiema wieżami.

Pejzaż z kościółkiem

Malinowski, Adam Wiktor

1879

Muzeum Narodowe w Lublinie

Przedstawienie uroczystości religijnej. Wiejski kościół pośród drzew na tle rozległego letniego pejzażu. Przed drewnianym kościółkiem z wysokim gontowym dachem z wieżyczką, usytuowanym pośrodku kompozycji kolorowa odpustowa procesja z chorągwiami. Po lewej stronie, za dużym drzewem  malutki bielony na biało budynek z czterospadowym dachem. Nieco przed drewniany wóz z puszczonym wolno koniem. Po przeciwnej stronie, w cieniu wysokich drzew, wkępie bujnej trawy odpoczywająca chłopka z małą dziewczynką. Kobieta w długiej, różowej spódnicy, brązowej chuście na ramionach, białej chusteczce na głowie; dziewczynka w białej bluzce i różowej spódniczce. Pierwszy plan wypełnia ocieniona przez drzewa jasnobrązowa łąka z żółtymi kwiatami i kępkami zielonej trawy. W tle ciemnobłękitne niebo z jednym białym obłokiem na dachem kościoła.

Odpust świętej Rozalii na Kurpiach

Szczygliński, Henryk

1901 — 1944

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 27 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd