
Przeprawa samochodu i motocyklu przez górską rzekę Dunajec
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Grafika
Jest to przykład drukowanej tezy naukowej – a więc dokumentu będącego świadectwem wieńczącym staranie się absolwenta o uzyskanie stopnia naukowego. Takie ryciny były stosunkowo popularne w epoce nowożytnej; znane są, m.in. słynne tezy dedykowane królowi Janowi III, teza Andrzeja Kuropatnickiego oraz teza Marcjana Dominika Wołłowicza. Prezentowany obiekt jest późniejszy, pochodzi z XVIII wieku, a adresatem obrony był Stanisław Szczęsny Potocki, o czym informuje nas obszerna część tekstowa. Od strony kompozycyjnej przedstawienia tez dzielone były na dwie części, z których pierwsza ma charakter ikonograficzny (przedstawienie), druga zawiera tekst uwzględniający same tezy, oraz okoliczności odbycia publicznej obrony stopnia naukowego. Strona graficzna obiektu ukazuje św. Jana z Dukli (1414-1484), franciszkanina i bernardyna, od roku 1733 błogosławionego, a w 1739 ogłoszonego patronem Polski i Litwy. Błogosławiony ukazany jest w pozie klęczącej, adorujący tronującą Matkę Bożą z małym Jezusem, od ust której płyną ku świętemu słowa zaczerpnięte z Apokalipsy św. Jana: „Ecce Faciam illos ut veniant et adorent ante pedes tuos et scient qua Ego dilexi te. (Apocal. 3, 9)” [Oto sprawię, iż przyjdą i padną na twarz przed twymi stopami, a poznają, że Ja cię umiłowałam]. Świętemu towarzyszą liczne motywy o wymowie symbolicznej; personifikacja Rusi, postać pokonanego Turka, przedstawiciele różnych stanów społecznych, szatan. Unosząca się u góry postać Religii koronuje Madonnę tiarą uwieńczoną motywem z herbu Potockich, Pilawą, po drugiej stronie opiekuńczym gestem otacza ją Bóg Ojciec z towarzyszeniem gołębicy Ducha Świętego. Fragment obszernego podpisu objaśnia również okoliczności obrony tez. Była to uroczysta, publiczna obrona Teodora Totomira, doktora nauk medycznych, w lipcu 1776 roku, w klasztorze bazylianów w Humaniu. Adresatem grafiki podsumowującej zdobycie przez Totomira stopnia naukowego był Stanisław Szczęsny Potocki (1751-1805), właściciel Humania, dobrodziej ufundowanego przez jego ojca, Franciszka Salezego Potockiego (1700-1772) klasztoru i kościoła bazylianów. Autorem kunsztownie wykonanego miedziorytu był augsburski rytownik, Gottfried Bernhard Götz (Göz, Goetz) (1708-1774).
teza, obrona, stopień naukowy, Dukla, franciszkanie, bernardyni, adoracja, Matka Boska, Potocki, Pilawa, Stanisław Szczęsny Potocki, Humań, bazylianie
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 165,0 cm, szerokość: 105,0 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek, 1. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.