
Przeprawa samochodu i motocyklu przez górską rzekę Dunajec
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Krajobraz górzysty z wodami rzeki Jordan w głębi. W geometrycznym środku kompozycji widzimy stojącego przodem do widza w klasycznym kontrapoście św. Jana Chrzciciela, który wspierając się na kiju owiniętym białą wstęgą naucza zgromadzonych w trzech grupkach słuchaczy. Prawą dłonią uniesioną do góry wskazuje niebo, nadając swego rodzaju ukierunkowanie ideowe przedstawieniu do złudzenia neutralnemu emocjonalnie. Zarysy postaci giną w brunatnych barwach krajobrazu. Większość słuchaczy siedzi na głazach. Na pierwszym planie bardziej charakterystyczna postać stojącej tyłem kobiety w czerwonej sukni z wyciągniętą w stronę świętego lewą ręką. Z lewej wysokie drzewo i dalej urwisko oraz zabudowania miasta ze średniowiecznymi wieżami i kopułą. W głębi pasmo błękitnych gór. Niebo zasnute chmurami, przez które wydobywa się światło.
Jan Chrzciciel to postać ewangeliczna (ur. ok. 8 r. p.n.e., zm. ok. 28 r. n.e.), prorok i asceta. Był krewnych Jezusa, synem Zachariasza i Elżbiety, a jego cudowne narodziny były zapowiadane przez anioła. Na obrazie wilanowskim przedstawiony jest w czasie swej codziennej aktywności, czyli głoszenia nad rzeką Jordan wezwanie do nawrócenia i udzielania chrztu wodą przybywających doń Żydów. W wodach Jordanu udzielił chrztu także Jezusowi, któremu oddał cześć i nazwał go Barankiem Bożym. Uwięziony i ścięty na rozkaz Heroda Antypasa za krytykę jego związku z Herodiadą; część uczniów Jana Chrzciciela przyłączyła się do Jezusa, inni założyli trwałe wspólnoty, wśród których wczesne chrześcijaństwo szukało wyznawców.
Autor w dziele tym powiela znany schemat uzyskiwania głębi w obrazie sfumato co tłumaczy malowanie pierwszego planu ciepłymi brązami z akcentami czerwieni a tła już z domieszką błękitu. Obraz wykazuje wiele analogii z pejzażami malowanymi przez Domenichina i taka jest robocza (przejęta zresztą za SKP) atrybucja. Podobieństwa znajdziemy też u Claude'a Lorraine’a. Ślad ten zdaje się uprawdopodabniać np. zachowany w zbiorach National Gallery w Ottawie rysunek Lorraina z 1655 r., przedstawiający tożsamy temat.
Obraz zakupiony został prawdopodobnie przez Stanisława Kostkę Potockiego jako dzieło Domenichina.
DWM
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 75,0 cm, szerokość: 98,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek, 1. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.