treść serwisu

Kobieta z mufką - portret

Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie

Nota popularyzatorska

Twarz przedstawionej kobiety tajemniczo skrywa mufka z błękitnego aksamitu. Widzimy tylko jej fragment, oddany z dużą starannością: różowane policzki, długi prosty nos i ciemną oprawę ciemnych oczu. Szlachetne rysy pozwalają sądzić, że mamy przed sobą wysoko urodzoną osobę. Potwierdza to obramowana ciemnym futrem czapka à la kozacka, której szkarłatne denko zakończone chwostem zwisa aż do ramienia. Obraz ten jest rodzajem żartu graficznego. Pomysł mógł wyjść ze strony modelki, bo któż czyniąc portret decydowałby się na zasłonięcie uwiecznianej twarzy, szczególnie gdy jej resztę przedstawił w sposób tak przekonujący? Może to aktorka, a może chłód jest rozwiązaniem zagadki.

Pastel jest wzorowany na niemal identycznym przedstawieniu olejnym (płótno; 45 × 34,7 cm) kobiety trzymającej przy twarzy mufkę, autorstwa Pietra Antonia Rotariego (aukcja Christie’s, Nowy Jork, 2003 r., nr 68). Na podobnym koncepcie oparty jest także inny portret, na którym młoda, zalotna panienka ukrywa roześmianą twarz za trzymaną w ręku otwartą książką. Istnieje także wiele portretów tak samo upozowanych dziewcząt, które choć z odsłoniętym obliczem, jednak spoglądają na widza w podobny, charakterystyczny sposób, np. dziewczynka zajęta szyciem.

Artysta znany jest z tego, iż malowane przez siebie obrazy olejne częstokroć powtarzał w pastelu. Zaczynał naukę w pracowni Antonia Balestry w Weronie, następnie w latach 1725–1727 oraz ok. 1728 roku przebywał w Rzymie, gdzie uczył się u Francesca Trevisaniego. W latach 1731–1734 studiował w Neapolu u Francesca Solimeny. Po powrocie do Werony wykonał tam ołtarz Czterej męczennicy (1745, kościół przy szpitalu S. Giacomo). Ok. 1751 r. wyruszył do Wiednia, gdzie zaznajomił się z twórczością pastelisty Étienne’a Liotarda, która wywarła na nim przemożne wrażenie i skłoniła go do zainteresowania się tą techniką. Później bawił w Dreźnie, gdzie oprócz wizerunków rodziny królewskiej tworzył fantazyjne portrety urodziwych dziewcząt i dam demonstrujących rozmaite uczucia i  trudniące się przeróżnymi zajęciami. Wreszcie udał się do Petersburga, gdzie wykonał serię fantazyjnych wizerunków do dekoracji „Gabinetu Muz” w pałacu Peterhof.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

szkoła francuska

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 41,0 cm, szerokość: 30,5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

pastel

Tworzywo / materiał

papier; płótno

Czas powstania / datowanie

przed 1762

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Francja

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1470

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd