treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: Pomorze Zachodnie

Obiekty

291
Jasnobrunatne naczynie gliniane o niskiej, przysadzistej formie - Ujęcie z przodu. Jasnobrunatne naczynie gliniane o niskiej, przysadzistej formie.

Naczynie zdobione typu A IV (Machajewski)

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

mebel - Ujęcie z przodu. Krzesło z plecionym siedziskiem, zdobione motywem florystycznym.

Krzesło z motywem florystycznym

nieznany

1853

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rdzeń wielopiętowy - Ujęcie z przodu; Rdzeń wielopiętowy w formie wydłużonego klina z widocznymi kilkoma miejscami, z których odbijano wióry. Strategia redukcji typowa dla rdzeni w ostatnim stadium użytkowania, szczególnie na stanowiskach bez źródeł surowca dobrej jakości w pobliżu. Ślady eksploatacji miękkim tłukiem. Bryła jasnoszarego krzemienia kredowego bardzo dobrej jakości.

Rdzeń wielopiętowy

kultura ahrensburska

10800 p.n.e. — 9600 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Półtylczak - ujęcie ze skosu; Półtylczak wykonany na na niewielkim wiórze. Wiór, z którego wykonano zabytek pochodził z fazy przygotowania rdzenia, na co wskazuje obecność kory na stronie wierzchniej oraz fakt odbicia wióra przy pomocy miękkiego kamienia zamiast typowego w tym okresie nacisku, o czym świadczy obecność płaskich fal odbicia na stronie spodniej.

Półtylczak

kultura Maglemose

7800 p.n.e. — 7000 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

żyrandol - Ujęcie z lewej strony. Żyrandol 12-ramienny, mosiężny z kryształowymi soplami.Trzon w górnej części o przekroju kwadratowym, ozdobiony wypukłą dekoracją o formach geometrycznych i roślinnych, w dolnej części tralkowy z zakończeniem w kształcie szyszki. Ramiona w formie gałązek wygiętych półkoliście, połączonych przy trzonie w 4 wiązki po 3 elementy: dwa dłuższe po bokach i krótsze w środku. Każda trójka przechodzi przy trzonie w jedną spiralnie zwiniętą gałązkę akantu. Środkowe części ramion ozdobione są analogicznymi motywami: łodyżką z listkami rozszczepiającą się na dwa spiralnie skręcone pędy. Profitki ażurowe, zbudowane z ułożonych w rozetkę listków akandu. Przy górnej części trzonu, w połowie wysokości motyw dekoracyjny złożony z dwóch wygiętych, a na końcach spiralnie skręconych gałązek akantu. Górny talerz maskujący pod sufitem zawieszkę - płaski w formie kwiatu akantu. Ramiona i trzon połączone luźno zwieszonymi łańcuszkami, umieszczonymi także przy talerzu podsufitowym i ozdobach górnej części trzonu. Przy profitkach szklane wisiorki: 16 sztuk szlifowanych w kształcie sopelków - podłużne o trójkątnym przekroju z ostrosłupowym zakończeniem oraz 5 sztuk w kształcie pękatych łezek. Świece tulejowe z tworzywa sztucznego, zaopatrzone we wkręty do żarówek świecowych. Wewnętrzna instalacja elektryczna.

Żyrandol

nieznana

1891 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Waza - Ujęcie z przodu skosem w lewą stronę. Waza w kształcie smukłej amfory. Brzusiec ceramiczny, rozszerzający się ku górze, w kolorze kremowym, malowany podszkliwnie (z uzupełnieniami naszkliwnymi) we wzory kwiatowe - bukiety barwnych kwiatów w typie aster w kolorach fioletowo-czerwonym, liliowym, żółtym i białym, z gałązkami i listkami oraz drobnymi kwiatkami przypominającymi bratki o barwie fioletowo-czerwonej i liliowej. Górna część wazy wraz z uchwytami oraz stopą i część podstawy wykonane jako odlewy z mosiądzu. Mosiężna szyja wąska z otokiem perełkowym w środku ozdobiona jest pionowym, rozszerzającym się ku dołowi i ku górze rytmicznym podziałem z ornamentem geometryczno-roślinnym. Na pogrubionym skraju szyi umieszczona jest płytka miseczka w formie kwiatu o wąskich płatkach, stanowiąca wylewkę wazonu. Poniżej dolnej części szyi oprawa wierzchołka brzuśca składająca się z otoku o sercowym wycięciu zwieńczonym profilowaną palmetką oraz dwóch wydłużonych, sięgających 1/3 wysokości brzuśca, pionowych wsporników uchwytów. Te ostatnie składają się z 2 części: zewnętrzna wychodząca ze wsporników opartych na brzuścu, wyniesiona jest po niewielkim skosie do połowy wysokości szyi i na końcu wywinięta do wnętrza wolutowo, a druga - krótsza, skierowana ku dołowi łączy łagodnym łukiem wolutę z górną częścią oprawy brzuśca, kończąc się wywiniętymi na zewnątrz listkami. Uchwyty żłobkowane, zdobione motywem liści. Wazon wsparty jest na mosiężnej podstawie, składającej się z wieńca oplecionego wstęgą, na którym spoczywa zwężająca się ku górze stopa o brzegach ozdobionych perełkowaniem i pierścieniem, wspierającym koszyczek, ujmujący dolną część ceramicznego brzuśca, w formie kwiatu o ostro zakończonych, wąskich płatkach. Całość spoczywa na podstawie z kwadratowej płytki czerwonego marmuru ze ściętymi narożnikami, ujętymi mosiężnymi wspornikami ramy wspierającej płytę od dołu i opartej w narożach na czterech lwich łapach.

Waza

nieznana

1891 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

szafa jednodrzwiowa z motywem kwietnyc bukietów - Ujęcie z przodu. Szafa wykonana z drewna sosnowego, jednodrzwiowa. Konstrukcja stojakowa oparta na czterech lekko profilowanych nóżkach. Gzyms nakładany, prosty. Drzwi wykonane z deski z zamkiem, zamykane na haczyk. Całość pomalowana czarną farbą. Pola zdobnicze brązowe z bardzo wąską białą ramką. Na drzwiach pole wypełniające większą część ich powierzchni, prostokątne, u góry zakończone trójkątnie. Wewnątrz namalowane trzy pionowo ułożone bukiety kwiatów z powtarzającym się w każdym z nich motywem tulipana. Pozostała część ściany licowej zdobiona mniejszymi prostokątnymi polami, umiejscowionymi:  po dwa po bokach i po jednym nad i pod drzwiami. Na ścianach bocznych po dwa prostokąty z przedstawionymi realistycznie tulipanami na długich łodygach z liśćmi. W środku szafy zamontowane dwie półki.

Szafa jednodrzwiowa z motywem kwietnych bukietów

nieznany

XIX wiek

Muzeum Narodowe w Szczecinie

MNS/E/398 - Ujęcie z przodu. Krzesło z plecionym siedziskiem zdobione ornamentem roślinno-geometrycznym.

Krzesło

nieznany

1818

Muzeum Narodowe w Szczecinie

naczynie gliniane - Ujęcie lewej strony. Niewielka gliniana waza o kulistym brzuścu i nieznacznie nachylonej do wnętrza szyjce. Wylew wazy jest zaokrąglony. Waza jest zdobiona ponad załomem brzuśca czterema dookolnymi liniami rytymi. Powierzchnia naczynia jest gładka, a barwa ciemnobrunatna. Typologicznie naczynie reprezentuje wazy grupy A grupy dębczyńskiej.

Waza zdobiona

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerz - Ujęcie z boku. Wykonany na kole garncarskim z gliny o jasnej barwie ( z mała ilością tlenków żelaza). Dno słabo wyodrębnione przechodzi w niewysoki korpus o szerokim wlewie z wyraźnym kołnierzem. Szkliwo w tonacji żółtoszarej tylko na licowej powierzchni naczynia. Temat ornamentu wskazuje z dużym prawdopodobieństwem na to, że talerz był wyrobem jednostkowym wykonanym na zamówienie. Malatura przedstawia scenę rodzajowa: kobieta w niekompletnym stroju stoi pomiędzy dwoma mężczyznami. Jedna z tych postaci (większa) wyciąga ręce ku kobiecie , obok niej pies. Ponad postaciami , na kołnierzu, umieszczono napis:

Talerz

nieznany

początek XVIII wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerz - Ujęcie z przodu. Talerz płaski uformowany na kole garncarskim z gliny o barwie jasnobrązowej , szkliwiony tylko po wewnętrznej stronie. Dno lekko wyodrębnione, korpus niewysoki przechodzi w plaski, szeroki wylew zakończony faliście (

Talerz

nieznany

przełom XVIII i XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Drewniany świecznik w kształcie tulipanu - Ujęcie z przodu; Świecznik drewniany. Podstawa toczona okrągła na dwóch nóżkach wkręconych w podstawę. W górnej części zdobiona kwiatem z pustym środkiem. Podstawa pomalowana na czarno,  nóżki i kwiat na czerwono. Pod kwiatem żółty pasek.

Lichtarz

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

gulden; 2/3 talara - Ujęcie awersu. Na awersie popiersie władcy w zbroi w prawo. W otoku napis.

Gulden; 2/3 talara

Dannies, Sigmund

1689

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dukat - Ujęcie rewersu. Na rewersie dziewięciopolowa pomorska tarcza herbowa, po bokach data 16-41. Nad tarczą popiersie Chrystusa Zbawiciela w geście błogosławieństwa i globem w dłoni. W otoku napis.

Dukat

Bütkow, Ulryk

1641

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talar - Ujęcie awersu. Na awersie ukoronowane popiersie królowej w koronkowej sukni ze sztywnym, wysokim kołnierzem 3/4 w lewo. Na szyi ażurowa kolia, a na sukni broszka w kształcie rozety. W perełkowym otoku legenda.

Talar

Bütkow, Ulryk

1642

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dukat - Ujęcie awersu. Na awersie półpostać księcia w bogatej zbroi z odkrytą głową i rapierem u boku w prawo. W perełkowym otoku tytulatura.

Dukat

Westpfahl, Gregor

1594

Muzeum Narodowe w Szczecinie

zawieszka pierścieniowata - Ujęcie z przodu. Złota zawieszka wykonana z trzech pierścieni złotego drutu perełkowanego. Posiada uszko ze złotej blaszki z pięcioma żeberkami. U nasady uszka znajduje się grupa sześciu asymetrycznie umieszczonych złotych kulek. Wnętrze zawieszki jest puste, pozbawione elementów zdobniczych.

Zawieszka pierścieniowata

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

moneta - Ujęcie rewersu złotej monety.  Powierzchnie są starte, a treść awersu i rewersu jest częściowo nieczytelna.  Na rewersie widnieje zredukowana siedząca przodem na tronie postać Constantinopolis. Po jej lewej stronie o tron opiera się spoczywająca na ziemi okrągła tarcza. W prawej uniesionej ręce postać trzyma jabłko królewskie z krzyżem. W lewej ręce znajduje się schematycznie przedstawione długie berło. Wizerunek otoczony jest napis XXXXXX CCXXXX mający zapewne naśladować oryginalną inskrypcję w otoku. Pod wyobrażeniem postaci znajduje się nieczytelna geometryczna imitacja znaku menniczego CONOB.

Imitacja solida cesarza Teodozjusza II

nieznany

441 — 450

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pucharek szklany barwy jasnozielonej - Ujęcie z przodu. Pucharek szklany barwy jasnozielonej. Naczynie jest grubościenne zdobione czterema rzędami szlifowanych owali obiegających pucharek dookoła oraz dwoma żłobieniami pod krawędzią.

Pucharek zdobiony

nieznany

późny okres wpływów rzymskich

Muzeum Narodowe w Szczecinie

naczynie; Rzymski brązowy rondelek - Ujęcie z dołu z lewego boku. Rzymski brązowy rondelek z płaskim dnem o przewężonym uchwycie z otworem. Rondel jest zdobiony pod wylewem płytkimi dookolnymi liniami rytymi.

Rondel zdobiony

nieznany

wczesny okres wpływów rzymskich

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Naczynie gliniane (waza) - Ujęcie z przodu i z góry. Naczynie gliniane (waza) o przysadzistych proporcjach, barwy jasnobrunatnej. Brzusiec wazy jest w całości zdobiony dookolnie nieregularnymi skośnymi płytkimi bruzdami.

Waza zdobiona

nieznany

późny okres wpływów rzymskich

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kabłąk zapinki z brązu - Ujęcie z góry z tyłu. Zapinka z brązu; zachował się tylko kabłąk jednoczęściowy, przechodzący w odgiętą w górę nóżkę, zachowany jest jeden zwój sprężynki.

Kabłąk zapinki

nieznany

przed naszą erą (p.n.e.) 200 — 1

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie z przodu. Situla (wiadro) z brązu z tzw. ataszami w postaci stylizowanych postaci delfinów.

Situla

nieznany

wczesny okres wpływów rzymskich

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie z tyłu. Naszyjnik z brązu zachowany w dwóch częściach.

Naszyjnik

nieznany

młodszy okres przedrzymski

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 291 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd