
Wazon w typie imari
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Orient
Para wazek porcelanowych z przykrywkami, na podstawie z brązu. Dno okrągłe, brzusiec rozszerzający się ku górze, uwypuklający się, przechodzi w krótką szyjkę. Na szyjkę nałożono kopulastą przykrywkę z uchwytem w kształcie „psa Fo”/”lwa Buddy”. Według wierzeń chińskich on był symbolem dostojeństwa i potęgi, ochraniał przed złymi mocami i duchami a także uznawany był za obrońcę prawa. Umieszczany był przed budynkami państwowymi, bramami świątynnymi oraz grobowcami. Para statuetek przedstawiająca psa Fo była także uznawana za doskonały prezent dla cesarza, wyrażający szacunek dla władcy. Pojawienie się psa Fo w kulturze chińskiej nastąpiło pod wpływem buddyzmu, w którym lew był symbolem świętości, jednak w tym czasie Chińczycy nie znali takiego zwierzęcia (lwy nie występowały w Chinach), zatem pierwsze jego rzeźby powstały na wzór psa - którego nazwano później "psem Buddy" (słowo Fo oznacza w języku chińskim Buddę). Dekoracja malowana kobaltem, czerwienią i złotem na białym tle w motywy kwiatowe. Podstawa z brązu jest zdobiona motywami esownic nazywanych wolimi oczami oraz stylizowanymi liśćmi, produkcji europejskiej. Powstał jako wyrób eksportowy do Europy, dekorowany w stylu Imari. Nazwa ta pochodzi od portu w Japonii, gdzie wytwarzano porcelanę, położonego o około 6 kilometrów na południowy schód od Arity, w prowincji Hizen, na wyspie Kyushu. Z portu transportowano wyroby do Europy. Historię porcelany japońskiej datuję się na początek XVII wieku. Naczynia wyrabiano od XVII w. z miejscowych materiałów – glinki kaolinowej, początkowo wzorując się na ceramice chińskiej. Z czasem wielobarwna dekoracja naszkliwna, łączona z podszkliwnie umiejscowionym błękitem stała się charakterystycznym wyróżnikiem stylu. Wzory te zwane były imari. Sprowadzane przez holenderskich kupców cieszyły się w końcu XVII w. wielkim powodzeniem w Europie, wpisując się na stałe do wyposażenia modnych rokokowych i klasycystycznych salonów. W latach 30. XVIII w. rozpoczęto produkcję imitacji imari w Miśni, Delft i innych manufakturach. Japonia, Arita, XVIII.
Dorota Rajchert
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
waza, orient
Technika
kobalt, cyzelowanie, farby podszkliwne, ceramiczne, odlew
Tworzywo / materiał
brąz, porcelana
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Manufaktura Arita
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
manufaktura porcelany w Miśni
1740 — 1745
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.