
Portret Józefa Fedorowicza
1930
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Stanisław Ignacy Witkiewicz
W 1925 roku Witkacy poświęcił się sztuce portretowej, realizowanej w ramach jednoosobowej „Firmy Portretowej S.I. Witkiewicz”, która miała się stać źródłem szybkiego zysku i zaradzić kłopotom finansowym. Zasady powstawania wizerunków w technice pastelu, węgla, kredek i ołówka artysta zdefiniował w szczegółowym regulaminie, określając literami A, B, C, D i E charakter pięciu podstawowych typów oraz ich kombinacji. Często tworzył je pod wpływem kontrolowanych eksperymentów z użyciem substancji psychoaktywnych – narkotyków, leków odurzających czy alkoholu, które miały na celu odkrycie nowych środków formalnych. Swój stan dokumentował znakowymi skrótami umieszczanymi obok sygnatury. Wizerunki te, skodyfikowane jako typ C, powstawały podczas spotkań towarzyskich i służyły malowaniu przyjaciół. W odróżnieniu od innych portretów artysta wykonywał je bezpłatnie. Typ C odznaczał się subiektywnym podejściem do modela, charakterystyką psychologiczną, a także wprowadzeniem deformacji karykaturalnej. Witkacy zakładał także dojście do kompozycji abstrakcyjnej – Czystej Formy. Typ C reprezentuje portret wielokrotnie malowanego przez Witkiewicza Józefa Jana Głogowskiego, poznanego w Zakopanem u Augusta Zamoyskiego i jego żony tancerki Rity Sacchetto. Głogowski należał do bliskich przyjaciół artysty, był towarzyszem górskich wędrówek i fotografem dokumentującym performatywne działania Witkacego, w tym serię słynnych min. Pierwsze portrety rodziny Głogowskich zostały wykonane w 1931 roku w zamian za zamówione u Głogowskiego wizerunki fotograficzne. Omawiany portret powstał pod wpływem kokainy (Co) stymulującej intensyfikację rzeczywistości. Pozbawione wyraźnej deformacji studium o precyzyjnie oddanych rysach ma dość konwencjonalny charakter. Realizm ujęcia przełamuje sposób osadzenia głowy w płaszczyźnie tła – twarz modela wyłania się z bliżej nieokreślonej przestrzeni zarysowanej szerokimi pasmami jasnego pastelu, który podkreśla lekko wydłużony zarys głowy portretowanego.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 70 cm, szerokość: 49 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
pastel
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1930
Muzeum Narodowe w Lublinie
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1929
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wyczółkowski, Leon
1913
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.