
Zamek w Kazimierzu
1853
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie
Widok stworzony w wyobraźni malarza nie przedstawia realnego miejsca, jednak zawiera elementy rzeczywiste. Jest tu zachowany fragment rzymskiej świątyni Wenus i Romy z Forum Romanum, którą artysta mógł oglądać w Rzymie. Widoczna przed nim rzeźba Jowisza Kapitolińskiego – choć niezachowana w oryginale – mogła być znana artyście z istniejących kopii. Co ciekawe, jedna z nich wystawiana jest od lat w Muzeum Narodowym w Warszawie jako depozyt paryskiego Luwru. Starożytna architektura – nawet w ruinie – jest monumentalna i dostojna, świadcząca o potędze Imperium Rzymskiego. Małe postacie ludzi obok kolumnady na pierwszym planie wydają się przytłoczone jej ogromem. Jakby karły zasiedliły miejsce po cywilizacji gigantów. Są tu jedynie dodatkiem, który wprowadza element ruchu i ożywia statyczną kompozycję. Młodzieniec siedzący w prawym, dolnym rogu gestem dłoni wskazuje mało czytelny napis na cokole kolumny – podpis autora.
Jest nim Jan Baptist Weenix, malarz holenderski żyjący w latach 1621–1663. Jako syn architekta z Amsterdamu wcześnie ujawnił talent plastyczny i rozpoczął naukę malarstwa, najpierw w rodzinnym mieście, a w 1642 roku wyjechał do Italii, gdzie został członkiem stowarzyszenia malarzy pochodzenia niderlandzkiego działających w Rzymie. Po chorobie przebytej w dzieciństwie cierpiał na wadę wymowy, dlatego obrał przydomek Grzechotka. Pracował jako malarz dworu kardynała Giovanniego Battisty Pamfili, który w roku 1644 został papieżem (Innocenty X). Po powrocie do Holandii artysta w 1646 roku na krótko zamieszkał w Amsterdamie, po czym osiadł w Utrechcie, gdzie w 1649 roku został mistrzem Gildii Świętego Łukasza. Pracował między innymi dla barona Willema Vincenta von Wyttenhorst, jednego z największych kolekcjonerów holenderskich italianistów tamtych czasów. Malował nadal włoskie pejzaże, ale też z powodzeniem próbował różnorodnej tematyki, od scen rodzajowych, poprzez portret i martwą naturę, do obrazów o tematyce religijnej.
Barbara Czajkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 97 cm, szerokość: 85 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Gerson, Wojciech
1853
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
Muzeum Narodowe w Lublinie
Masłowski, Stanisław
1924
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.