treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: weduta

Obiekty

51
weduta - Zimowy miejski pejzaż ujęty z podwyższonego punktu widzenia. Na pierwszym planie plac pokryty szaro-białym śniegiem, przez który chłopiec ciągnie drewniane sanki. Sylwetka chłopca mała, nakreślona kilkoma pociągnięciami pędzla. Plan przecięty jest ukośnie linią ciemnej, odśnieżonej uliczki, po obu jej stronach rosną niewysokie drzewa z bezlistnymi koronami. Wzdłuż drogi stoją trzy wysokie uliczne latarnie. Ulicą jedzie zielone auto, wzdłuż jezdni idą ludzie – 3 sylwetki ujęte w całej postaci, pośrodku postać kobiety z dziecięcym wózkiem. Około ¼ wysokości obrazu ponad drzewami i ulicą widać szaro-żółto-zielonkawy płot za którym widoczna jest kępa bezlistnych drzew i gęsta zabudowa miasta. Widać mury kamienic i ich ośnieżone dachy. Za kępą drzew widać dwa wysokie budynki. Ponad dachami szeroki pas zamglonego, szarego, pochmurnego nieba. Kompozycja malowana swobodnie, z widocznymi pociągnięciami pędzla, miejscami fakturowo. Dominuje biel i jej odcienie przełamane czernią, szarością, odcieniami żółci, czerwieni.

Miejska uliczka

Pejzaż miejski zimą, weduta

Seidenbeutel, Efraim

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Portret Johanna Gebharda Rabenera - ujęcie z przodu; Owalny obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku, w ujęciu en trois quarts, w wystudiowanej, choć pozornie swobodnej pozie. Prawą rękę grzbietem dłoni wspiera na biodrze, lewą podtrzymuje połę malowniczo udrapowanego płaszcza w kolorze ciemnego ugru w delikatne złociste wzory, z szaro-niebieskim podbiciem. Dopełnienie stroju stanowi zawiązana pod szyją chusta z modnej w 2. połowie XVII w. weneckiej koronki igłowej w wypukłe floralne wzory typu Point de Venise. Drapowany płaszcz, kosztowne koronki, a także długa, ciemna peruka allonge są oznaką dostojeństwa i godności. Miękki modelunek idealizuje rysy niemłodej już twarzy, łagodząc zmarszczki na czole i wokół ust. W przedstawieniu twarzy zwraca uwagę podjęta przez artystę próba psychologicznej charakterystyki portretowanego. Mężczyzna kieruje w stronę widza uważne, lekko zdystansowane spojrzenie. Mężczyzna ukazany został na ciemnym tle, z połyskującą po lewej stronie podwieszoną kotarą w oliwkowym kolorze i zarysem monumentalnej kolumny przy prawej krawędzi pola obrazowego.

Scena w porcie

weduta portowa ze sztafarzem

nieznany malarz flamandzki

1680 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Vedvta della Scuola di S. Marco - ujęcie z przodu; Ilustracja z albumu Le fabriche, e vedute di Venetia. W konturowej, podwójnej ramce w formie poziomego prostokąta widok zabudowy fragmentu Wenecji - placu Santi Giovanni e Paolo w stronę renesansowej siedziby Bractwa św. Marka. Na pierwszym planie pomnik konny kondotiera Bartolomea Colleoniego.

Vedvta della Scuola di S. Marco | Widok na Scuola di S. Marco

weduta

Carlevarijs, Luca

1768

Muzeum Narodowe w Szczecinie

weduta - Ujęcie z przodu; Przedstawienie stalowej konstrukcji wysadzonego Dworca Głównego przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Tonacje bieli i szarości.

Koło dworca | U nàdraži

weduta

Paur Jaroslav

1948

Muzeum Narodowe w Szczecinie

weduta - ujęcie z przodu; Dziedziniec wewnątrz kamienicy. Na środku biały posąg otoczony murami, za którymi widać kolejne kamienice. Nad kamienicami widać błękitne niebo z białymi chmurami. Całość utrzymana w tonacji pastelowej.

Zaułek

weduta

Diemel Mar

około 1942

Muzeum Narodowe w Szczecinie

awers grafiki

Widok katedry w Pizie

Alliat A.

1820

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ujęcie 3/4

Pulpit stołowy

nieznany

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

MC/M/38/45/ML - Fotografia w pozycji pionowej. Na zdjęciu uwieczniono widok na la Porte du Roy od wewnętrznej strony miasta. Nad bramą wjazdową, zamkniętą lekko wyostrzonym łukiem znajduje się aedicula z maswerkiem, w której umieszczono figurę. Obok rzeźby, po prawej stronie znajduje się prostokątne okno. Na dachu lukarna z dwuspadowym daszkiem. Po prawej stronie bramy widoczne dwa sklepy z pamiątkami, po lewej stronie kamienne schody i baszta przykryta stożkowym dachem.
Na odwrocie w prawym górnym rogu napis ołówkiem:

Mont Saint-Michel. La Porte du Roy.

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia czarno biała, w kadrze poziomym, przedstawia grafikę obwiedzioną cienką czarną ramką i otoczoną jasnym marginesem. Grafika przedstawia panoramę Kwidzyna od strony Wisły. Na pierwszym planie szeroka połać łąki i pól uprawnych. Bliżej lewej krawędzi pasące się stado siedmiu krów. Za nimi niskie ogrodzenie i kilkanaście drzew rosnących w rzędzie. Nieco wyżej zwarty kompleks kilku budynków. Dominującym elementem jest czworoboczna, wysoka wieża przykryta spadzistym dachem, z dekoracyjnym, schodkowym szczytem od frontu. Połączona jest długim, murowanym gankiem, wspartym na wysokich podporach, z położoną nieco dalej bryłą zamku i katedry. Po prawej stronie katedry wysoka, czteroboczna, zadaszona wieża zwieńczona krenelażem, czyli wymurowaniem w kształcie ząbkowania. Na prawo od zamku i katedry zabudowa miasta z widoczną w tle smukłą wieżą. U dołu pośrodku marginesu podpis Marienwerder. Z lewej strony: Gez.u.lith.v.C.A. Mann. Z prawej: Lith.Inst. v. C.G. Kanter in Marienwerder.

Marienwerder | Kwidzyn

Grafika

Mann, C. A.

1855

Muzeum Zamkowe w Malborku

Fotografia kolorowa, w kadrze poziomym, przedstawia widok zespołu katedralno zamkowego od strony Wisły. Na pierwszym planie kilka pochylonych w różne strony wierzb z ulistwionymi koronami. Obok leżą ścięte, niektóre częściowo okorowane pnie. Nieco dalej na wprost cztery osoby pracujące przy białych płótnach. Głównym elementem jest ukazana na całej szerokości bryła kompleksu katedralno zamkowego z wysuniętym na pierwszy plan charakterystycznym, długim, wspartym na podporach gankiem, prowadzącym do wieży sanitarnej. Uzupełnieniem widoku jest zabudowa miejska. W górnej części tłem jest jasne niebo z białymi obłokami, a na nim w prawym górnym narożniku, tuż przy dachu wieży, stado lecących ptaków.

Ordensburg Marienwerder, Wpr. | Zamek zakonny Kwidzyn, Pr. Zach.

Grafika

Bendrat, Arthur

1906

Muzeum Zamkowe w Malborku

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie Chrystus na krzyżu w formie litery T, odziany w białe perizonium rozwiane przy lewym biodrze. Głowę i spojrzenie kieruje ku górze. Na głowie korona cierniowa w świetlistym nimbie. Nad głową przygwożdżona kartka z napisami w trzech językach. Po bokach, sięgając do wysokości bioder Chrystusa, przedstawione postacie: po lewej postać mężczyzny w czarnym płaszczu i odznaczającym się białym żabotem u szyi; po prawej sześć postaci kobiecych, dwie dorosłe i czwórka dzieci. Jedna z kobiet w białym czepcu z czarnymi kokardkami, trzyma w rękach kwiat oraz owoc cytryny. Na dalszym planie po lewej stronie stok wzgórza, dalej na horyzoncie przedstawiono sztafaż miejski za murem. Niebo zachmurzone, rozświetlone nad postacią Chrystusa pojedynczą smugą światła.

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania

nieznany

około 1650 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Bez tytułu (Congress) - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym w jaskrawej kolorystyce zdominowanej czerwienią i żółcią. W dolnej części obrazu trzy trzypiętrowe bloki mieszkalne, przed nimi droga dojazdowa i latarnie miejskie. Kolorystyka wszystkich tych elementów zdominowana intensywnym odcieniem żółci. Wzdłuż drogi plamy czerwieni markujące miejskie nasadzenia. Górną część kompozycji zdominowaną odcieniami czerwieni wypełnia lustrzane odbicie pisanego majuskułą słowa CONGRESS.

Bez tytułu (Congress)

Lipski, Roman

2010

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja wykonana na papierze kremowym.

Kazimierz Dolny

Trachter, Symcha Binem

1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Teka Lwów: Plac Maryacki

Dobrowolski, Odo

1915

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pejzaż miejski ze sztafażem. Widok na Krakowskie Przedmieście w Lublinie. Perspektywa ptasia. Na pierwszym planie widoczna z ukosa ulica. Na niej liczne postacie przechodniów, duży, czerwony samochód, pojazd zaprzężony w dwa konie (brązowego i białego). Po lewej stronie ulicy trzy drzewa, elewacje kamienic sąsiadujących z ulicą – piętrowe budynki, jeden z nich z różowo-beżowym szyldem sklepowym na parterze („A. KOTRER”). Dalej sylwetka kościoła św. Ducha, obok dawny kościół (obecnie ratusz). W oddali, po prawej stronie, kamienice i stojąca wśród nich Brama Krakowska. Niebo błękitne z obłokami. Drzewa w jesiennych barwach (żółcienie, pomarańcze, czerwienie). Tonacja barwna obrazu  błękitno-szaro-beżowa. Obraz malowany gładko, z widocznym duktem pędzla.

Krakowskie Przedmieście

Kurzątkowski, Juliusz

około 1926–1939

Muzeum Narodowe w Lublinie

Akwaforta - Nabrzeże w Szczecinie - ujęcie z przodu; Widok na nabrzeże portu szczecińskiego z mostem Hanzy (Długim) w tle. Na Odrze liczne statki żaglowe i motorowe z okazałą jednostką parową w centrum. Na nabrzeżu marynarze. Nieboskłon zaokrąglony w górnych rogach. Podpisana odręcznie pod ilustracją po lewej: Stettin Bollwerk, po prawej podpis autora: Pallmann. Interesująca kreska świadcząca o dobrym wyczuciu ekspresji.

Stettin Bollwerk | Nabrzeże w Szczecinie

Pallmann, Kurt

1920 — 1935

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pejzaż miejski ze sztafażem - ujęcie z przodu; Obraz Port zimą przedstawia widok nabrzeża portu rybackiego na pokrytej krą rzece z umieszczoną na pierwszym planie niewielką barką i przycumowaną obok łódką. W tle pośród zwartej miejskiej zabudowy dwie wieże. Są to prawdopodobnie okrągła Baszta Prochowa oraz wieloboczna Baszta Mennicza w Goleniowie nad Iną.

Port zimą

pejzaż miejski ze sztafażem

Hartig, Hans

między 1930 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

S/G/806/ML - Widok ul. Jezuickiej od strony ul. Bramowej. Po lewej perspektywiczny ciąg kamienic, dolne partie elewacji ucięte przy krawędzi. U dołu mały fragnment skręcającej 
w lewo ulicy ograniczonej po prawej parkanem. Za nim budynek dawnego kolegium jezuickiego. W głębi, zarysowana na białym tle nieba, górująca nad zabudowaniami sylwetka neogotyckiej Wieży Trynitarskiej. Na lewo fragment frontonu katedry i hełm południowej wieży. Przedstawienie o charakterze swobodnego szkicu, prowadzone miękką, urywaną kreską.
Światłocień wydobyty nielicznymi, przetartymi smugami.

Ulica Jezuicka w Lublinie

Wyczółkowski, Leon

1918 — 1919

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 51 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd