Taca zdobiona
około 1985
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło Indian Amazonii
Tace wa'ja tomennato, które pełnią rolę „zastawy stołowej” do serwowania placków casave i są jednocześnie atrybutem szamana, podobnie jak większość wyrobów plecionkarskich w kulturze Indian Ye’kuana wykonują mężczyźni. Wyplatają je z trzciny wana (Guasdua latifolia), której włókna są jasnej barwy. Efekt dwukolorowego wzoru uzyskują dzięki zafarbowaniu części z nich żywicą zmieszaną z węglem drzewnym. Przygotowanie tac wymaga od Indian znajomości cyklu wegetacji roślin, metod cięcia wana oraz uzyskania zgody na ścięcie od ich właściciela – ducha trzciny. Rozmowy z duchem przeprowadzają Achaadi, „specjaliści od rytuałów”. Gdy duch wyrazi zgodę, ścinane są silne i gładkie łodygi, od których zależy wytrzymałość i piękno tac. Mężczyzna przystępujący do wyplatania musi przypomnieć mit o pochodzeniu wa'ja tomennato oraz mit związany ze wzorem, który chce odtworzyć. Wybór motywu nie jest przypadkowy. Młody mężczyzna konsultuje się w tej kwestii z ojcem. Wypleciona przez niego taca będzie bowiem prezentem dla żony, a wybrany wzór stanie się znakiem ich małżeństwa i będzie powtarzany na wszystkich tacach używanych przez nich w przyszłości. Głównym motywem omawianej tacy jest wzór podwójnej Iarakuru – płaczącej kapucynki (Cebus). Jest to postać mitologiczna, która wprowadziła noc i ciemność do świata Ye’kuana. Motyw Iarakuru otoczono kilkoma warstwami kwadratowych ramek zwanych ishacudu oraz przedstawiającym gwiazdy wzorem shidiche, który na rysunku przedstawiono w formie małych krzyżyków wyplecionych na jasnym i ciemnym tle. Na brzegach kompozycji prostymi liniami zaznaczono konohocudu – motyw deszczu, który w mitologii Ye’kuana nazywany jest „nogami nieba”. Postacie mitologiczne występujące na wa'ja tomennato często mają związek z truciznami i śmiercią. Na prezentowanej tacy Iarakuru na plecach i łapkach niesie truciznę. Trucizna, choć niebezpieczna, jest ważnym elementem w życiu Indian. Dzięki niej polują na zwierzęta nadrzewne i ptaki. Daje więc pożywienie i zapewnia przeżycie. Motyw trucizny pojawiający się na tacy przedstawia symboliczne przejęcie kontroli nad siłami, które reprezentuje.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
wa'ja tomennato
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 6.2 cm, średnica: 33.5 cm
Rodzaj obiektu
atrybut szamana, element zastawy stołowej, taca, talerz
Technika
wyplatanie taśmowo-krzyżowe
Tworzywo / materiał
żywica naturalna, pnącze, włókno wana (Guadua latifolia) , węgiel drzewny
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
około 1985
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1990 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1960
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.