Pobocznica wędzidła końskiego (krępulec kolczasy)
około 1600 p.n.e. — 1500 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika angielska
Ukazane fryzowo humorystyczne scenki rodzajowe opowiadają o przygotowaniach do wyjazdu na polowanie angielskiego ziemianina, któremu asystują służący. Począwszy od lewej strony przedstawiono zakładanie butów do jazdy konnej, ubieranie rajtroka i fularu, dosiadanie konia. Na drugim planie inni jeźdźcy szykujący się na polowanie przyglądają się niezbyt zręcznemu myśliwemu. W tle pozostali jeźdźcy gromadzą się przed rozpoczęciem łowów.
Rycina ma nr 9 i pochodzi z cyklu czternastu kompozycji poświęconych wyprawie na polowanie: A Hunting Trip to Melton Mowbray, autorstwa Johna Deana Paula, 1. baroneta Rodborough (1775–1852). Był on właścicielem ziemskim, bankierem, malarzem i okazjonalnie zajmował się pisarstwem. Malował głównie pejzaże i konie. Opublikował swoje dzienniki z podróży do Paryża w 1802 roku dając czytelnikowi obraz zarówno tamtejszych uciech jak i wydatków, czy ilustrowany podręcznik polowania na lisy z 26 kolorowymi ilustracjami. Temat polowania należał do typowych tematów podejmowanych przez artystów angielskich. Odzwierciedlał zamiłowanie do zajęcia, będącego główną aktywnością angielskich gentlemanów. Zaliczając się do jednych jak i drugich Paul podszedł do tematu z angielskim humorem.
Publikację rysunków powierzył londyńskiemu wydawnictwu S. & J. Fuller w 1822 roku. Pierwsza edycja wykonana była w technice akwatinty ręcznie kolorowanej akwarelą. Niniejsze, drugie wydanie, wyszło w technice barwnej litografii między 1822 a 1832 rokiem. Autorem rycin do obu wydań był Henry Thomas Alken (1785–1851) – londyński malarz, rysownik, rytownik, ilustrator, karykaturzysta. Pochodził z rodziny artystów podejmującej tematykę sportową, sam specjalizując się w przedstawianiu koni, scen z polowań i zawodów sportowych. Jego kompozycje często mają charakter satyryczny.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
odcisk: wysokość: 80 mm, szerokość: 563 mm
arkusz: wysokość: 92 mm, szerokość: 565 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia barwna
Tworzywo / materiał
papier gładki
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945- )
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
krąg kultur mogiłowych
około 1600 p.n.e. — 1500 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Bernhardt, Friedrich
1931
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Brandt, Józef
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.