Brzeg morski w Kergroës
pejzaż morski
1909
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Miedziane czworoboczne naczynie z wciętymi narożami, o lekko wyprofilowanych ściankach, z niską, cylindryczną szyjką, z nakrywą. Brzusiec naczynia zdobią cztery rozległe rezerwy, czyli pola wyodrębnione krawędzią, wypełnione dekoracją. Wszystkie rezerwy przedstawiają mocno stylizowaną wić roślinną z kwiatami lotosa. Pozostała powierzchnia została pokryta gęstą, mocno stylizowaną wicią roślinną. Cylindryczna, płaska pokrywka została ozdobiona od góry rozetą nawiązującą do kwiatu peonii.
Kształt naczynia jest charakterystyczny dla pojemników do przechowywania herbaty. Również takie zapisy opisujące to naczynie widnieją w dokumentach archiwalnych.
Pośród chińskiej emalii wyróżnia się trzy główne rodzaje: komórkową (cloisonné), żłobkową (champlevé) i malowaną. Emalie malowane w przeważającej mierze powstawały w Kantonie w prowincji Guangdong z przeznaczeniem na eksport. Ten typ emalii wykształcił się najpóźniej – w okresie panowania Kangxi (1662-1722) - najprawdopodobniej dzięki poznaniu techniki francuskiej malowanej emalii z Limoges. Emalie malowane powstawały poprzez pokrycie metalowej powierzchni, najczęściej miedzianej, cienką warstwą białej, nieprzeświecającej malatury i wypalenie jej. Na tak przygotowane tło nakładano pędzlem właściwą kolorową dekorację i naczynie powtórnie wypalano.
W kolekcji wilanowskiej zachował się zbiór różnorodnych przedmiotów z emalii kantońskiej. Trafiały do pałacu najpewniej w na przestrzeni XIX w. kupowane przez kolejnych właścicieli, ale również jako dar – o czym dowiadujemy się z zachowanych dokumentów archiwalnych. Niektóre przedmioty zdobiły dawne Pokoje Chińskie zaaranżowane przez Stanisława Kostkę Potockiego, których wyposażenie było uzupełniane przez kolejnych spadkobierców.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 9,7 cm, szerokość: 9,0 cm
Technika
emalia
Tworzywo / materiał
miedź
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1909
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1912
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 2400 p.n.e. — 1500 p.n.e.
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna