
Przeprawa samochodu i motocyklu przez górską rzekę Dunajec
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Sztuka starożytna
Naczynie na wysokiej stopce, z cylindryczną nóżką i jajowatym brzuścem oraz dwoma uchwytami. Najprawdopodobniej jest to tzw. lebes gamikos. Tego typu naczynia były używane w Starożytnej Grecji podczas obrzędu zaślubin. Ich nazwa oznacza po grecku „wazę małżeńską”. Istnieje więcej niż jedna odmiana ich kształtu – mają wysoką lub niską stopkę, na której wznosi się brzusiec o różnym kształcie z umieszczonymi pionowo imadłami (uchwytami). Często dekoracja malowana na tego typu naczyniach przedstawiała motywy związane z zaślubinami – procesję ślubną lub zawarcie małżeństwa postaci mitologicznych. Na zabytku wilanowskim widnieją jednak inne przedstawienia - z jednej strony naczynia przedstawiono stojącego, nagiego młodzieńca z płaszczem w ręku i siedzącą naprzeciw niego kobietę ubraną w długi chiton trzymającą na wyciągniętej dłoni płaskie naczynie. Po drugiej stronie widzimy dwóch mężczyzn szczelnie owiniętych długimi płaszczami. Dekorację uzupełniają często spotykane motywy ornamentalne – palmety – umieszczone po bokach, pod uchwytami naczynia, a także meander pod przedstawieniami.
Zabytek wilanowski ozdobiono w technice czerwonofigurowej. Najpierw wytoczono go na kole garncarskim, a uchwyty doklejono. Po lekkim podeschnięciu malarz naszkicował na jego powierzchni zaplanowaną dekorację. Następnie obrysowywał elementy, które miały pozostać w naturalnym kolorze gliny, cienką linią firnisu, czyli delikatnej, oczyszczonej glinki bogatej w żelazo. Później wypełniał nim resztę tła, a także domalowywał detale figur. Tak przygotowane naczynie wkładano do pieca, gdzie podlegało najpierw wypałowi z dostępem tlenu. W pewnym momencie otwory pieca zatykano, w ten sposób blokując dostęp tlenu do środka (być może dokładano także mokrego drewna). Dzięki jego brakowi żelazo zawarte w glinkach zmieniało kolor z czerwonego na czarny. W kolejnej fazie tlen ponownie wpuszczano do środka – wtedy części nieosłonięte firnisem wracały do swojego czerwonawego koloru. Po powolnym wystudzeniu pieca naczynie było gotowe.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
czerwonofigurowa
Tworzywo / materiał
glina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek, 1. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.