treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Obiekty

0
Barograf okrętowy - ujęcie z przodu; Barometr w czarnej, ebonitowej obudowie, oszklonej. Osłona przymocowana do obudowy dwoma zawiasami, zamykana na zamek zatrzaskowy. Na górnej powierzchni osłony łukowaty uchwyt do zawieszenia na haku w kabinie. W środku obudowy na metalowej podstawie, przykręconej do obudowy 4 wkrętami, znajduje się system 5 puszek Vidiego oraz system dźwigni (przekładni) przenoszących deformację elementu pomiarowego na wskazówkę zakończoną pisakiem. Pisak przylega do bębna napędzanego mechanizmem zegarowym, który obraca się ruchem jednostajnym. Na bębnie znajduje się pas papieru, barogram z nadrukiem skali czasowej (fragmenty łuku w cyklu 24godz./na dzień -linia co 2 godz.) i ciśnienia (linie poziome co 10 hPa). Barogram jest wyskalowany w zakresie od 950 do 1050 hPa.

Barograf ŁM-1M

ZMDGP, Ryga (około 1960-1977)

1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zegar okrętowy - ujęcie z przodu; Mechaniczny zegar sprężynowy w okrągłej, bordowej obudowie z ebonitu z przeszkloną, okrągłą pokrywą, zamontowaną na zawiasie i zamykaną zamkiem na klucz kwadratowy. Ebonitową tarczę pomalowaną na jasnokremowy kolor przytwierdzona do płyty zegara. Powyżej cyfry z godziną 6. znajduje się okrągły otwór z kwadratowym zakończeniem wałka napędowego – zegar nakręcany jest za pomocą klucza kwadratowego. Tarcza wyskalowana na 12 godzin i 60 minut. Godziny oznaczone pełnymi cyframi arabskimi w kolorze czarnym umieszczone po wewnętrznej stronie tarczy. Pełne minuty zaznaczone prostokątem, wypełnionym czarnym kolorem. Wewnątrz tarczy barwą czarną obwiedzione koło o mniejszym promieniu, po środku umieszczono walcowy czop, na którym znajdują się wskazówki, z blachy barwionej na czarno – wskazówki godzinowa i minutowa i na bordowo – sekundowa. Najkrótsza wskazówka godzinowa sięga do podziałki godzinowej, a minutowa do podziałki minutowej, Na wierzchu czopu umieszczona jest wskazówka sekundowa – cienka i prosta strzałka z przeciw ciężarem. W górnej części wewnętrznej strony tarczy umieszczony napis GUB Glashutte/SA.

Zegar okrętowy

Glashütter Uhrenbetrieb GmbH (1845- )

1955 — 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Barograf 207R - ujęcie z przodu; Barograf typu 207R z puszką Vidiego i barogramem umieszczonym na owalnej, metalowej podstawie, w obudowie z toczonej blachy, płaskowników i pleksi na ściankach bocznych. Na zewnętrznej części obudowy uchwyt do przenoszenia barografu. Puszka Vidiego składa się z 7 cylindrów umocowanych w ramie za pomocą elementu śrubowego z blokadą w postaci śrubki. Cylindryczny bęben, na którym umieszczany jest barogram, wyposażony jest od wewnątrz w zegar sprężynowy, którego napęd steruje obrotami bębna w równych odstępach czasu. W części wewnętrznej podstawy znajduje się tablica znamionowa. Do urządzenia dołączony jest kluczyk od zegara.

Barograf 207R

Feingerätebau K. Fischer GmbH, Drebach (1945- )

1960 — 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zegar okrętowy - ujęcie z przodu; Zegar okrętowy w metalowej, okrągłej obudowie z sygnaturą J. Auricoste a Paris od wewnętrznej strony, w owalnej obwódce. Tarcza w kolorze kremowym o średnicy 14,5 cm. Podziałka godzinowo-minutowa, na której cyframi arabskimi od 1 do 12 oznaczono jedynie godziny. Wskazówki godzinowa i minutowa umieszczone centralnie, kształt prosty, bez ozdób. Tarcza sekundowa ponad osią, pomiędzy centrum tarczy a liczbą 12, z podziałką wyskalowaną od 0 do 60 sekund, na której podpisano wartość co dziesiątej sekundy. Wskazówka sekundowa czarna prosta. Pod osią trzpień do nakręcania o kwadratowym przekroju. Pomiędzy trzpieniem a osią godzinową znajduje się sygnatura J. Auricoste - horloger de la Marine de l'Elat - Paris. Średnica obudowy zegara wynosi 18 cm, wysokość 8,5 cm. Pokrywa szklana w obudowie pierścieniowej, profilowanej, z uszczelką gumową o zawiasowym zaczepie, zamykana na trzpień i ozdobną śrubę. Na obudowie od spodu trzy uchwyty do mocowania zegara do podłoża.

Zegar okrętowy

Auricoste, Paryż (1854- )

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zegar wieżyczkowy. Zegar złocony w kształcie małej wieży zegarowej zwieńczony galeryjką arkadową z czterema sterczynkami na narożach oraz kopulastym bębnem ze sterczyną. Pod arkadką duża tarcza zegarowa.

Zegar wieżyczkowy

XVII wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

S/Mt/428/ML - Mechanizm o szkielecie płytowym, kwadratowym, łączonym balaskami. Wychwyt szpindlowy regulowany balansem włosowym; napęd sprężynowy chodu ze slimakiem wyrównawczym z funkcją bicia godzin i minut. Umieszczony w szkatule kwadratowej o falistych brzegach, na 4 nóżkach wolutowych; ścianki boczne oszklone w ozdobnie profilowanych ramkach, w narożach ornamenty muszlowo-wolutowe. W tarczy otwory naciągów przysłaniane, w narożniku wyłącznik biciawyłącznik bicia. Pierścień godzinowy srebrzony z rzymskimi oznaczeniemi godzin, arabskimi minut oraz kreskowa skala minutowa. Dwie proste wskazówki: godzinowa i minutowa. Na płycie dolnej mechanizmu obok koka, kółko regulacji chodu zegara: Avance Retard. Dwa młotki w formie muszli, dwie czasze zdwonków koncentrycznie umieszczone w klapie podstawy. 
Pośrodku tarczy dwie plakietki z dzieloną sygnaturą:

Zegar stołowy tzw. kaflowy

Mayr, Marcus

1745 — 1755

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/409/ML - Obudowa szafkowa, czworoboczna ze schodkowym zwieńczeniem, pokryta czarną politurą, oszklona z czterech stron, na czterech ażurowych nóżkach z mosiądzu; mosiężny uchwyt, ozdobny, składany a w górnych narożnikach sterczyny w formie płonących wazonów. Mechanizm chodu i bicia o napędzie sprężynowym, z wahadłem i dwoma dzwonkami; bicie godzin i kwadransów, budzik i repetier. Tarcza biało emaliowana z czarnymi cyframi arabskimi godzin i oznaczeniem minut, w niej trzy otwory na osie sprężyn; dwie ozdobne wskazówki. Powyżej tarczy wycięcie z widocznym wahadełkiem kontrolnym i trzy mniejsze emaliowane tarcze: środkowa z sygnaturą: Gottfried / Krohz / Cracovie, boczne z wyłączeniem chodu i bicia.

Zegar kominkowy

Krosz, Jan Gotfryd

1780 — 1790

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/404/ML - Obudowa drewniana, prostokątna, pokryta politurowanym ciemno mahoniowym fornirem; na  cokole z czterema nóżkami ze złoconego brązu w formie łap ze skrzydełkami, u góry niskie zwieńczenie. Wewnętrzne krawędzie obwiedzione złoconą listwą z motywem perełek, w narożnikach ścianki frontowej złocone rozetki. W ściance frontowej okrągła tarcza miedziana osłonięta wypukłą szybka na zawiasie, pośrodku niej pierścień godzinowy emaliowany na biało z cyframi arabskimi i oznaczeniem minut. Wewnątrz pierścienia ażurowy ornament i dwie wskazówki - godzinowa i minutowa, poniżej grawerowana sygnatura: Anton Retich in Vienn. Na tarczy 4 złocone nakładki: u góry dwa dzwonki, po bokach dwie postacie w antycznych strojach z młoteczkami w uniesionych rękach, na dole przewieszona draperia; trzy otwory na osie sprężyn i kilka innych, niepotrzebnych – niektóre zanitowane. Z tyłu szafki zamkniecie w postaci wciskanej płytki z owalnym otworem wypełnionym cienką tkaniną.
Mechanizm zegarowy (niesprawny) wahadłowy z wychwytem hakowym, mechanizm grzebieniowy bicia z repetierem, bicie czterokwadransowe (grand de sonnerie), gong spiralny i dwa młoteczki, trzy sprężyny naciągane oddzielnie, koła zębate wykonane ręcznie.

Zegar gabinetowy

Rettich, Anton

1810 — 1833

Muzeum Narodowe w Lublinie

zegar - widok przodu z tarczą

Zegar szafkowy w stylu empire

zegar

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Sekstant Kelvin & Hughes - ujęcie z przodu; Sekstant z lunetką o długości od 7,2 do 10,5 cm. Sekstant zbudowany z czarnej, metalowej, odlewanej ramy w kształcie wycinka koła, łączonej wewnętrznie kratownicą w obrysie trójkąta o wymiarach : wysokość 10 centymetrów, długość umieszczonej osiowo ruchomej alidady 22,5 centymetra, promień limbusa 21,5 centymetrów, Alidada porusza się po wyskalowanym boku trójkąta – limbusie, wykonanym ze stali. Na limbusie znajdują się oznaczenia: przy początku skali SER.No.67674 przy końcu skali Made In Great Britain. Na rozszerzonym końcu ramienia znajduje się okienko z kreską indeksową, przez które widać podziałki limbusa. Kreska indeksowa wskazuje ustawienie alidady z dokładnością do 1 stopnia. Przy zakończeniu rozszerzenia znajduje się śruba zakończona bębenkiem z podziałką minutową z białego plastiku. Do bębenka przylega podziałka noniusza dająca możliwość odczytu kąta. Śruba ślimakowa zazębia się zębatką naciętą na krawędzi mosiężnej ramy. Na końcu obudowy znajduje się uchwyt zaciskowy wyłączający śrubę, która dociskana jest płaską stalową sprężyna. W połowie długości ramy zamocowane jest małe prostokątne lusterko w metalowej oprawie o wymiarach 3x4,2, którego górną część stanowi szybka. Za lusterkiem trzy przesłony o różnym stopniu przyciemniania. Przed kolejnym, dużym, prostokątnym lustrem o wymiarach 4,8x3 cm, w metalowej ramie w kolorze obudowy cztery przesłony o różnych stopniach przyciemniania. Naprzeciw małego lustra gwintowany uchwyt do mocowania lunetki, umożliwiający stabilne wkręcenie lunetki. Skala na ramie posiada oznaczenia od -5 stopni do +125 stopni.

Sekstant Kelvin & Hughes

Hensoldt UK, Enfield (1947- )

1951 — 1975

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek utrzymany w tonacji czarno-biało-szarej, wszystkie elementy rysowane są w sposób uproszczony. Kompozycja przedstawia wnętrze mieszkalne – w centralnej części ukośne, symetryczne kreskowanie sugeruje układ klepki podłogowej, powyżej, na całej szerokości pracy widoczne są regały z książkami, które załamując się pod kątem, na środku, tworzą perspektywę pomieszczenia. Na podłodze stoi prostokątny stół – pod nim i na nim leżą po dwie książki. Przy stole siedzi mężczyzna z pejsami i brodą, na głowie ma jarmułkę. Postać ta prawą rękę trzyma na otwartej książce, lewą podpiera brodę. Jego wzrok skierowany jest w stronę dużego, szafkowego zegara, którego konstrukcja wraz z meblem na którym stoi zajmuje cały lewy narożnik rysunku. Cyferblat zegara jest bokiem, z prawej strony do siedzącego. Z zegara wydobywa się dym, który rozciąga się nad wszystkimi elementami kompozycji, w nim przedstawiona została naga kobieta, w pozycji, która wskazuje na mający się wykonać skok/ nurkowanie w stronę urządzenia. Cały rysunek jest bardzo ciemny, jedynymi jasnymi elementami, które przez to są mocno skontrastowane, są: postać mężczyzny, cyferblat i wahadło zegara oraz chmura wraz z postacią kobiety. Postaci zarysowane są konturowo, czarnym cienkopisem, z charakterystycznymi dla artystki zniekształceniami.

To mogło zdarzyć się także i teraz

rysunek

Wójcik, Jaśmina

2009

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Zegarek w otwartym etui.

Zegarek Patka

Patek Philippe & Co

1860 — 1870

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Szukaliśmy w popiołach

Zegarek, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Zegarek, film

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico

Pan to narysował?

plansza wielokadrowa

Powalisz, Monika

2016

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Zegar kominkowy

Zegar kominkowy "Wiedeński"

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Bok zegara w formie drewnianej chatki.

Zegar

XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Przód zegara w formie drewnianej skrzynki z tarczą pomiędzy dwoma białymi kolumnami

Zegar

XIX/XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

ujęcie 3/4

Zegar kominkowy

Krantz Michał

przed 1816

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

zbliżenie na dekoracyjną tarczę stanowiącą korpus zegara

Zegar ścienny

Zoll Beniamin

ok. 1730

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ujęcie 3/4

Zegar kominkowy

Raingo Freres

kon. XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ujęcie 3/4

Zegar kominkowy

Chibout firma mechanizm

pocz. XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ujęcie 3/4

Zegar kominkowy

Bled firma

po 1820

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Znaleziono 67 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd