
Przeprawa samochodu i motocyklu przez górską rzekę Dunajec
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Na pierwszy rzut oka mamy do czynienia z pejzażem, jednak po wnikliwszym wejrzeniu dostrzegamy, że obraz niesie przesłanie religijne. Brodzący po kolana w wodzie Jezus, w obecności dwóch aniołów i unoszącej się tuż nad Nim gołębicy – symbolu Ducha Świętego – przyjmuje „chrzest janowy”. W pobliżu są jeszcze inni, zajęci sobą ludzie, którzy w zdarzeniu nie uczestniczą. Obraz ten prezentuje rozpowszechniony wówczas w malarstwie ogólny trend, by postać ludzka stanowiła jedynie dopełnienie pejzażu, którym artysta posługiwał się do budowania nastroju sceny. I tak kamienisty brzeg rzeki czy monumentalny, skalny prześwit, porośnięty zielenią odsłaniający błękitne góry w tle, tworzy intymną przestrzeń dla zilustrowanego obrzędu.
Urodzony w Bolonii Grimaldi kształcił się początkowo w tamtejszej Akademii Carraccich, potem u Francesca Albaniego. W Rzymie, gdzie się przeniósł, zyskał uznanie i intratne zlecenia – został protegowanym (jako architekt) Pawła V, a następnie kolejnych papieży. Około 1648 roku został zaproszony do Francji przez kardynała Julesa Mazarina (następcy kardynała de Richelieu), ministra stanu, gdzie przez około dwóch lat wykonywał zlecenia jego i króla Ludwika XIV; m.in. malował freski w Luwrze. Po powrocie do Rzymu został dyrektorem Accademia di San Luca. Zmarł w Rzymie otoczony sławą artysty i podziwiany ze względu na swą działalność charytatywną.
Grimaldi podejmował różne tematy, w tym historyczne i portrety, lecz talent jego w pełni rozbłysnął w pejzażach. Malowane w charakterystyczny sposób, drobnymi i lekkimi pociągnięciami pędzla, mocnym kolorem z przemożną dominacją zieleni, cieszyły się dużym powodzeniem (seria jego krajobrazów zdobi np. Palazzo Colonna w Rzymie).
Idąc tym śladem Stanisław Kostka Potocki również zakupił serię obrazów mistrza, które dziś nadają charakter wnętrzom pałacu, m.in. służąc jako supraporty w Antykamerze Króla. Zakup ten udokumentowany jest w „Pamiętniku Interesów „(4 obrazy, niektóre przypisane pierwotnie innym autorom, przed 1798).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 115,0 cm, szerokość: 172,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek, 1. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.