treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: Stare Miasto

Obiekty

57
Na pierwszym planie widoczne zabudowania mieszkalne – drewniane domy i niewielkie kamienice (Podzamcze). Wyżej porośnięte drzewami wzgórze lubelskiego Starego Miasta z usytuowanym centralnie kompleksem klasztoru Dominikanów. Obraz malowany impastowo, szerokimi pociągnięciami pędzla. Dominują chłodne barwy – szarość ścian domów i murów klasztornych, głęboka zieleń drzew, błękit nieba, brąz dachów. Wyraźne akcenty kolorystyczne stanowi czerwona okiennica w kamienicy na pierwszym planie (przy lewej krawędzi obrazu), fioletowe formy w centrum (suszące się pranie?).

Lublin, Stare Miasto

Trachter, Symcha Binem

1927 — 1942

Muzeum Narodowe w Lublinie

	Fotografia zbombardowanego Starego Miasta w Lublinie	nieznany (autor)	zdjęcie czarno-białe, papier błyszczący, w rogach zdjęcia charakterystyczne ślady po rożkach foto,  Fotografia zbombardowanego Starego Miasta w Lublinie, ul. Podwale,

Zbombardowane Stare Miasto w Lublinie

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

talar - Ujęcie awersu. Na awersie monety dwugłowy orzeł cesarski, napis w otoku i znak mincerski.

Talar

Anton v. Stiten

1559

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Lamu przyszłości - ujęcie z przodu; Kolorowa, dynamiczna kompozycja w poziomie, przedstawiające ruchliwe rondo i skrzyżowanie wielopasmowych ulic z gąszczem pojazdów oraz tłumem ludzi poruszających się pośród lokali usługowo-handlowych, na chodnikach, na schodach na kładkę i z kładki dla pieszych nad ulicami.

Ulice przedzielone są pasami zieleni z kwiatami, na jednym z nich w centrum obrazu, pomiędzy dwoma latarniami ulicznymi rośnie palma. Nad nią zielone znaki drogowe, wszędzie pełno szyldów sklepowych. Po lewej stronie obrazu stacja benzynowa Shell, niedaleko budka z coca-colą i przystanek autobusowy. Z lewej strony jakby duże, ruchliwe centrum handlowe Safari Point Haus. Na ulicach tłoczą się samochody osobowe, busy, ciężarówki i motocykle. Obraz pełen drobnych detali, wibrujący barwami i życiem miasta.

Lamu of the Future | Lamu przyszłości

Onyango, Richard

2009 — 2023

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico

Lublin

fotografia

Rolke, Tadeusz

2000

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Widok Wzgórza Zamkowego i dzielnicy żydowskiej od strony południowo-zachodniej przed 1895 r. Ujęcie ze skarpy Wzgórza Staromiejskiego. Z lewej strony widoczne ogrodzone drewnianym płotem zabudowania dawnego kościoła i klasztoru św. Wojciecha przy ul. Podwale. Na utwardzonym placu przed budynkami stoją ludzie. Za osobnym ogrodzeniem skład desek. Po prawej stronie rozległy zielony teren ze stogiem siana. Na drugim planie gęsta zabudowa dzielnicy żydowskiej, więzienie na zamku z widocznym szczytem kaplicy Św. Trójcy i otynkowaną basztą (donżonem). Przy północnej ścianie zamku widoczny fragment synagogi Maharszala. Na lewo, na Wzgórzu Czwartek kościół Św. Mikołaja. 

Fotografia sepiowana, naklejona na tekturę, otoczona ramką w kolorze złotym w formie przecinających się na rogach listew. W l. d. rogu nazwisko autora fotografii, w p. d. nazwa miasta. Na rewersie odbitki pieczęci tuszowych Muzeum Nałęczowskiego (okrągła, w kolorze fioletowym) oraz Biblioteki Nałęczowskiej (podłużna, w kolorze fioletowym). Przy górnej krawędzi napis informacyjny czarnym tuszem z odręcznym dopiskiem ołówkiem.

Zamek Lubelski

Stepanow

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/239/ML - Widok na Bramę Krakowską w Lublinie od strony Krakowskiego Przedmieścia. Z lewej strony fragment gmachu kościoła św. Ducha oraz ruiny kościoła Franciszkanów, z prawej fragmenty kamienic przy Krakowskim Przedmieściu. Widok uzupełnia sztafaż drobnych rozmiarów - grupka ludzi, bryczka z koniem.

Widok Krakowskiego Przedmieścia w Lublinie

Zaleski, Marcin

1820 — 1877

Muzeum Narodowe w Lublinie

sztuka sakralna, kwatera ołtarza, płaskorzeźba - Ujęcie z przodu; Płaskorzeźba przedstawiająca Chrystusa pochylonego pod ciężarem krzyża oraz pomagającego mu na rozkaz żołnierzy Szymona Cyrenejczyka. Scena na tle pejzażu górskiego przed murami miasta. Kwatera środkowa późnogotyckiego ołtarza pasyjnego z Wkryujścia (Ueckermünde).

Niesienie krzyża

warsztat zachodniopomorski

około 1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Widok ogólny Lublina ukazujący panoramę miasta od strony Starych Bronowic. Na pierwszym planie pole (łąka ?), pośrodku niskie zabudowania. Na odległym wzgórzu widoczne Stare Miasto z charakterystycznymi budowlami. Od lewej: kościół bernardyński (św. Pawła), Magistrat, Brama Krakowska, zabudowania pojezuickie (katedra i Wieża Trynitarska), kościół i klasztor dominikanów, zamek. 
Fotografia sepiowana, naklejona na tekturę, otoczona ozdobną ramką w kolorze złotym w formie przecinających się na rogach listew. W l. d. rogu nazwisko autora fotografii, w p. d. nazwa miasta. Na rewersie odbitki pieczęci tuszowych Muzeum Nałęczowskiego (okrągła, w kolorze fioletowym) oraz Biblioteki Nałęczowskiej (podłużna, w kolorze fioletowym), a także odręczny napis czarnym tuszem z opisem fotografii.

Widok ogólny Lublina

Stepanow

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

plan umocnień Szczecina z Fortem Prusy - ujęcie z przodu; Kopia planu umocnień północno-zachodniej części miasta przedstawiony na arkuszu papieru czerpanego ze znakiem wodnym w postaci herbu z lilijką. Obejmuje fortyfikacje północnej i zachodniej strony Starego Miasta na styku Placów Parad, izolowany Fort Prusy, zasięgi ostrzału z Fortu Wilhelma, Vogelstange. W poszczególnych partiach planu występują odręczne objaśnienia tekstowe w postaci zapisków wykonanych czarnym atramentem i cienkim piórem. W obrębie Fortu Wilhelma odręczny napis w 2 wierszach: sehr wohl sehrwohl Wilhelm; u dołu ponad linią podziałki w obrębie miasta: de Walrave Magdeburg den 7 Martij 1734. W rejonie piki strzeleckiej (Vogel Stange) dopisana uwaga o planowanym nowym elemencie fortyfikacji: (die) woselbst das Neue Werk Leopold hinkomt. Zasięgi ostrzału poszczególnych stanowisk ogniowych przedstawiono w formie prostych linii łączących zarysy bastionów: od północno-zachodnich ścian Fortu Prusy do południowo-zachodnich ścian Fortu Wilhelm oraz od północnych ścian Fortu Wilhelm do południowo zachodnich wzniesień obszaru Vogel Stange. Ponad ramką w centrum napis Copia, a w prawym dolnym rogu, pod ramką d. Sers.

Plan umocnień Szczecina z Fortem Prusy

Walrave, Gerhard Cornelius de

1734-03-07

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Odręczny list na pojedynczej karcie złożonej na pół. U góry pierwszej strony, po lewej, nadruk: „ZDZISŁAW BRATMAN | INŻYNIER ARCHITEKT”. Główna część listu powstała 24.01.1939 r. w Grudziądzu. U dołu ostatniej strony dopisek dodany w Stanisławowie w dniu: 1.03.1939 r.
Z treści: Pisze Joanna pod dyktando Zdzisława: | Kochana żelazna główko! | Nie pisałem do Ciebie tak długo, ponieważ czekałem na rozwój wypadków, żeby Ci wykazać Twą bezdenną głupotę. Zawsze Ci mówiłem, żebyś nie brał się do polityki, otwórz sobie lepiej solidny interes ze szprotkami i makagigami i zarabiaj w sposób, uświęcony 4000 – letnią tradycją. […]

List do Tadeusza Perla

[...], Mira

1939-01-24

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

pośrodku białej karty zdjęcie ruin Złotej Bramy w Kijowie. Dookoła fotografii drukowana ramka, zdobiona w narożnikach geometrycznym wzorem

Złota Brama w Kijowie

Franciszek de Mezer

ok. 1890

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Owalny tłok pieczęci z wyobrażeniem drewnianej wieży strażniczej ze spiczastym dachem, dwiema krzyżackimi tarczami po bokach i trzema gwiazdkami. W otoku napis.

Tłok pieczęci Nowego Miasta Torunia

Tłok pieczęci

nieznany

kon. XIII w.

Muzeum Okręgowe w Toruniu

Widok z góry na ulicę Królewską z Nowym Ratuszem w głębi. Po obu stronach łagodnie skręcającej, brukowanej „kocim łbem”, ulicy pierzeje kamienic. Lewa strona w cieniu. Prawa oświetlona. Centralna kamienica z boniowaniem od frontu i balkonami z metalową balustradą. W tle, ponad dachami hełm Bramy Krakowskiej. Chodniki obsadzone drzewami. Widoczne sylwetki przechodniów. Na ulicy wozy i bryczki jadące w kierunku Śródmieścia. W głębi budynek Nowego Ratusza (Magistratu) zamykającego perspektywę ulicy. Front częściowo przysłonięty drzewami. Po lewej wieża Kościoła pw. Św. Ducha.

Fotografia sepiowana, naklejona na tekturę, otoczona ozdobną ramką w kolorze złotym w formie przecinających się na rogach listew. W l. d. rogu nazwisko autora fotografii, w p. d. nazwa miasta. Na rewersie odbitki pieczęci tuszowych Muzeum Nałęczowskiego (okrągła, w kolorze fioletowym) oraz Biblioteki Nałęczowskiej (podłużna, w kolorze fioletowym). U góry odręczny napis informacyjny czarnym tuszem.

Ulica Królewska z widokiem na Nowy Ratusz

Stepanow

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Klasztor dominikanów od strony ulicy Podwale. Po lewej stronie fotografii widoczna bryła świątyni na stromej skarpie. Ujęcie od strony ulicy Podwale na północno-wschodni narożnik Kaplicy Firlejów oraz dachy prezbiterium i nawy głównej z sygnaturką. Po prawej drewniane budynki gospodarcze ogrodzone płotami i osłonięte drzewami. Na dole porośniętej bujną zielenią skarpy grupa ludzi (dorośli i dzieci). 

Fotografia sepiowana, naklejona na tekturę, otoczona ozdobną ramką w kolorze złotym o geometryczno-roślinnych motywach. W p. d. rogu nazwisko autora fotografii w języku rosyjskim. Na rewersie odręczny napis ołówkiem.

Dominikanie

Dagajew, T. M.

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/553/ML - Widok Bramy Krakowskiej w Lublinie. Brama ukazana w głębi przedstawienia. Po lewej fragment monumentalnego portyku Nowego Ratusza, po prawej ciąg pierwszych kamienic Krakowskiego Przedmieścia. Na pierwszym planie sylwetki spacerujących mieszczan.
Przedstawienie szczegółowe, w odcieniach szarości.
sygn. pod ryc.: Rys z natury A. Lerue Odbito w Lit. A. Pecq & Co. w Warsz. 482 Lit. J. Cegliński, nizej: BRAMA KRAKOWSKA / ZABYTEK Z CZASÓW KAZIMIERZA WIELKIEGO; u góry napis: ALBUM LUBELSKIE No 4.
pod ryc.: BRAMA KRAKOWSKA  ZABYTEK Z CZASÓW KAZIMIERZA WIELKIEGO

Brama Krakowska w Lublinie

Zakład Litograficzny Adolfa Pecq & Co.

1857

Muzeum Narodowe w Lublinie

Portret sarmacki przedstawiający szlachcica, starszego mężczyznę w ujęciu do bioder, zwróconego 3/4 w prawo.Kontrast pomiędzy żywą barwą postaci a ciemnym tłem. Portretowany lewą ręką ujmuje kościaną rękojeść karabeli, prawą ma uniesiona na tę samą wysokość. Twarz charakterystyczna, o zdecydowanych rysach, ze zmarszczkami, łysiną, z wianuszkiem blond włosów wokół głowy. Brązowe oczy, o przenikliwym spojrzeniu, skierowane na widza, wydatny, orli nos, sumiaste, obfite, jasne wąsy. Mężczyzna ubrany w karmazynowy kontusz, podbity ciemnobrązowym futrem, z rzędem złotych guzów. Pod kontuszem bladoniebieski żupan z rzędem koralowych guzików, pod szyją z widocznym białym stojącym kołnierzykiem koszuli, spiętym złotą ozdobą. Żupan w pasie  przewiązany złotolitym, orientalnym, barwnym pasem kontuszowym. Na małym palcu lewej dłoni duży pierścień z błękitnym oszlifowanym kamieniem. Tło ciemne,neutralne. W lewym, górnym rogu tarcza herbowa z herbem Junosza i 4 złote litery:

Portret Adama Szaniawskiego herbu Junosza

nieznany

1710 — 1740

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok 1 Lico

Lot z córkami

Obraz

nieznany

XVII wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

głowa - Ujęcie ze skosu z lewej; Niewielka, jajowata, gliniana głowa postaci ludzkiej o ciemnobeżowym kolorze i podłużnej twarzy. Postaci zaznaczono następujące rysy twarzy: charakterystyczne, okrągłe, wypukłe oczy w postaci dwóch kulek gliny, które nacięto centralnie, trójkątny nos oraz ślad po ustach w postaci spiczastego zgrubienia. Uszy wymodelowano na wysokości nosa i oczu, są małe i zaokrąglone, w obu zaznaczono okrągłe otwory. Na powierzchni widoczne są rysy, mikropęknięcia, pęknięcia oraz przetarcia.

Głowa

nieznany

około 1201 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z przodu; Gliniana i owalna głowa postaci ludzkiej w kolorze beżowo-ceglastym. Na czubku głowy znajduje się charakterystyczne zgrubienie, od którego odchodzi wzór w kształcie zygzaka. Rzeźbie zaznaczono następujące rysy twarzy: szerokie, wąskie, owalne oczy, które ozdobiono licznymi ukośnymi nacięciami; mały, wąski nos oraz uszy w kształcie półkoli. Przy obu uszach postaci wykonano charakterystyczne zdobienia w formie wypukłego ornamentu kostkowego. Głowa uszkodzona, twarz poniżej wysokości nosa nie zachowała się. Na powierzchni widoczne są rysy, mikropęknięcia oraz przetarcia.

Głowa

nieznany

około 1201 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Józef Czechowicz w bramie kamienicy Starego Miasta w Lublinie		Fotografia

Józef Czechowicz

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia Bramy Grodzkiej w Lublinie	nieznany (autor)	zdjęcie czarno-białe, papier błyszczący, widoczna ulica Grodzka oraz Brama Grodzka w Lublinie, w bramie widoczni ludzie

Brama Grodzka w Lublinie

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 57 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd