treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: kult świętych

Obiekty

51
Obraz z przedstawieniem Matki Bożej z Dzieciątkiem w typie częstochowskim. Całość obrazu utrzymana w kolorystyce brązu z ciemniejszymi partiami twarzy i dłoni postaci. Szaty postaci i aureole wokół twarzy zaznaczone żłobieniami, tworzą zarysy sukni, płaszczy, ich fałdowania zdobienia oraz zarysy ramion, rąk i nóg Jezusa. Madonna w bogatej, tłoczonej szacie z welonem na głowie. Na przetartej na złoto aureoli 5 małych złotych gwiazdek. Szata na piersi oraz welon tłoczone we wzory w kwiaty i linie łamane. Twarz i prawa dłoń Madonny namalowana słabo widocznie. Dzieciątko siedzi na lewym ręce Madonny, ubrane w długą suknie tłoczona w motywy kwiatowe. Prawą ręką wykonuje gest błogosławieństwa, w lewej trzyma księgę (?). Twarz i dłonie namalowane także słabo widocznie. 
Tło wokół postaci wykonane zdobieniem żłobienia grzebykowego,  promieniście rozchodzi się wokół postaci. Na nim 12 małych złotych gwiazdek.
U dołu obrazu, pod wizerunkiem, napis: POD TWOJĄ OBRONĘ UCIEKAMY SIĘ.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

Sobór Świętych

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Święty Mikołaj

ikona

1600 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Ikona

Sobór Archanioła Michała

Ikona

nieznany

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Deesis

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Ikona

Sobór Świętych

Ikona

Nieznane/ nieznane

2. połowa XIX wieku

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Sobór Ikon Bogurodzicy

ikona wielopolowa

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Ikona

Święty Mikołaj [Święty Mikołaj Cudotwórca]

Ikona

nieznany

początek XX w.

Muzeum – Zamek w Łańcucie

awers grafiki

Św.Jan Kanty

Fajans Maksymilian, Kuntze-Konicz Tadeusz mal.

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

E/16802/ML - Św. Michał Archanioł ukazany jest jako uskrzydlony wojownik, w ujęciu całopostaciowym, frontalnie. Głowę ma lekko zwróconą w prawo, spogląda wprost. Twarz podłużna, okolona jasnymi długimi włosami. Na głowie ma hełm z pióropuszem. Ubrany jest w błękitną tunikę i srebrny pancerz ze złotymi naramiennikami, paskiem i pteryges (fartuchem z pasów) oraz czerwony płaszcz. Na nogach ma wysokie buty o metalicznym odcieniu. W prawej, wzniesionej dłoni trzyma skierowany ku górze miecz, w lewej tarczę, którą się osłania. Na pancerzu, na wysokości piersi widnieje hostia otoczona promienistą glorią, a na niej łaciński monogram Chrystusa z trzema gwoździami – narzędziami Męki Pańskiej: IHS. Na tarczy dewiza Archanioła: KTÓŻ JAK BÓG, napisana cyrylicą ??? ??O ???
Poniżej tarczy, po prawej znajduje się inskrypcja określająca świętego: ??? ??????.
Tło ciemnobłękitne.
Przedstawienie pochodzi z prowincjonalnego warsztatu, o czym świadczą liczne błędy w ukazaniu anatomii (zwłaszcza rąk i nóg). Farba kładziona była dość grubo, zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Zastosowanie liter cyrylickich i łacińskich wskazuje na malarza tworzącego zarówno dla potrzeb Kościoła, jak i Cerkwi lub na przeznaczenie do świątyni unickiej.

Konserwacja: 2007 r.

Święty Michał Archanioł

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16692/ML - Obraz na desce, dwupłaszczyznowy, oprawiony w profilowaną ramę, lakierowaną na czarno, z wewnętrznym obrzeżem pociągniętym złocistą farbą. Odwrocie obrazu z litej sosnowej. Na niej naklejonych jest 20 trójgraniastych (o boku 17 mm) listewek dł. 47 cm, które stanowią lico obrazu. Dwie płaszczyzny listewek stanowią tło dla obrazów, oglądanych pod kątem 45°. 
Z jednej strony widoczny jest wizerunek Św. Magdaleny. Na ciemnym zatartym tle widoczna jest pochylona w prawo twarz, wsparta na ręce. Wokół jasnej twarzy, ciemne włosy, odsłonięty jasny dekolt i krawędzie sukni wokół dekoltu, z białym roślinnym ornamentem. Ten sam ornament powtarza się przy ręce. Poniżej ornamentu widoczne są ciemnozielone linie. Pozostałe partie obrazu słabo czytelne, ciemnobrązowe.
Z drugiej strony wizerunek Św. Piotra. Rozbielona twarz, wyraźne ciemne oczy, zarys brody, ślad czerwieni ust. Gdzieniegdzie pozostały ślady ciemnozielonej farby szat. W lewym dolnym rogu, czarną farbą namalowany jest klucz. W pozostałej części obraz wytarty, brązowy z czarnymi resztkami farby we wgłębieniach między listewkami.

Święta Magdalena i Święty Piotr

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16816/ML - Rzeźba drewniana, pełna, polichromowana, przedstawiająca św. Jana Nepomucena. Kompozycja frontalna. Postać stojąca w kontrapoście – prawa noga zgięta i wysunięta do przodu. Sylwetka przechylona na prawo. Lewa ręka zgięta w łokciu i wysunięta do przodu. Prawa zgięta, uniesiona do góry. Brak atrybutów (krzyża i palmy) w dłoniach.
Postać ubrana w sutannę, komżę drapowaną w fałdy i zakończoną koronką, płaszcz z kapturem. Ślady złoceń na partii ubrania. Głowa skierowana na prawo. Twarz podłużna (kolor kremowy), usta proste, oczy z zaznaczonymi na ciemno tęczówkami, nos prosty, lekko zaznaczone kości policzkowe. Wolutowe pukle brody i włosów, symetryczne. Na głowie ciemnobrązowy biret. Stopy wystające spod sutanny.

Konserwacja: 2001 r.

Święty Jan Nepomucen

nieznany

1790 — 1810

Muzeum Narodowe w Lublinie

Piękna Madonna - Ujęcie z przodu skosem w lewo; Rzeźba pełnoplastyczna wykonana z dwóch bloków alabastru. Przedstawia stojącą Marię z Dzieciątkiem. Niska sylwetka Marii upozowana jest na kształt litery „S”, w lekkim kontrapoście. Postać ubrana jest w długą białą suknię i obszerny złocony płaszcz, którego fragment przerzucony przodem układa się w dwie wydatne festonowe fałdy. Gęsto udrapowane szaty modelowane są miękko. Maforium, tylko częściowo zasłaniające falujące włosy Marii, opada na ramiona. Długie, szczupłe palce uniesionych dłoni Marii podtrzymują leżące przy Jej piersi nagie Dzieciątko trzymające oburącz jabłko. Charakterystyczne łagodne rysy postaci: okrągłe głowy, płaskie szerokie twarze o pełnych policzkach, wypukłych oczach, wąskim nosie i drobnych ustach w lekkim uśmiechu, a także włosy Dzieciątka ułożone w stożkowe loczki przylegające do głowy. Tylna część figury opracowana schematycznie. Szczyt głowy Marii ścięty ku tyłowi, gładko opracowany, z centralnym otworem. Części figury łączą się za pomocą szerokiego drewnianego trzpienia.

Piękna Madonna

warsztat wirtemberski

około 1440

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico

św. Mikołaj

ikona z brązu

1750 — 1850

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Chrystus Pantokrator

ikona z brązu

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Chrystus Pantokrator

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Bogurodzica

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

św. Mikołaj

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Deesis

ikona

1850 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Ikona

Sobór Świętych

Ikona

Nieznane/ nieznane

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

E/16797/ML - Ikona ma formę zamkniętej kasety, wewnątrz której znajduje się deska lipowa i przymocowane do niej gwoździkami namalowane na blasze cynkowej wizerunki świętych. Mosiężna kaseta ma formę prostokąta o falistych bokach. Jej dolna część osadzona jest na metalowej kuli, wewnątrz której znajduje się kula drewniana z otworem do zamocowania drzewca. Kaseta ozdobiona jest trzema półkolistymi „skrzydłami”, zamykającymi całość w formę trójliścia. Jest to symboliczne nawiązanie do formy krzyża, można by więc uznać, że obiekt jest rodzajem krzyża procesyjnego. Kaseta złożona jest z dwóch części, z których każdą można potraktować oddzielnie jako pojedynczy okład ikony. Na jednej stronie przedstawiony został wizerunek MB Kazańskiej, drugą zdobi wyobrażenie Św. Mikołaja, a nad nim znajdują się dwie maleńkie postacie po lewej stronie Chrystus po prawej Matka Boża. Malowidła wykonane na blasze cynkowej są dość schematyczne. Malarsko opracowane zostały tylko twarze i dłonie świętych. W ten sposób przygotowywano wizerunki przeznaczone pod okład, czyli podokładnice. Rysem charakterystycznym dla podokładnic jest całkowicie sprzeczne z tradycją sztuki prawosławnej pominięcie napisów identyfikujących.1 Jasnobrązowe karnacje z zaróżowionymi policzkami, miękki, światłocieniowy modelunek przydają wizerunkom nieco sentymentalnego charakteru. Dopełnieniem wyobrażeń jest grawerunek na okładach, opracowanych znacznie dokładniej. Kaseta (okłady) i skrzydła są grawerowane, brzegi skrzydeł i nimbu Matki Bożej wykończone ażurem. Grawerunek wykonany jest dość precyzyjnie, a ornament zróżnicowany, tworzący niezwykle piękny rysunek postaci i zdobiący tło przedstawień. W dolnej części obu okładów umieszczono napisy jednoznacznie identyfikujące postaci świętych: „??????KI?. ?” (Kazańska Putiewodnica – Przewodniczka, Wskazująca Drogę) i „??. ???????” (Św. Mikołaj). Drzewce, na kt.

Matka Boża Kazańska. Święty Mikołaj

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/9247/ML - Rzeźba drewniana, pełna, polichromowana, przedstawiająca św. Jana Nepomucena. Zakomponowana frontalnie. Twarz owalna, płaska, lekko zwrócona w prawą stronę. Karnacja podkreślona białą farbą. Policzki czerwone. Oczy obwiedzione czarnym konturem. Brwi  czarne, proste, nieregularne. Spod czarnego biretu widoczne brązowe włosy, ułożone w fantazyjne pukle. Wąsy sumiaste oraz mała bródka, czarne. Sutanna i komża ułożone w głębokie fałdy. Peleryna ciemnozielona podkreślona nieregularnymi  żłobieniami. W zgiętej prawej ręce krucyfiks. Prawa noga lekko wysunięta do przodu, zgięta w kolanie. Stopy niewidoczne. 

Konserwacja: 1985 r.

Święty Jan Nepomucen

Szkodziński, Tadeusz

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 51 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd