
Przeprawa samochodu i motocyklu przez górską rzekę Dunajec
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Przystojny, młody jeszcze mężczyzna nieco nieufnie, choć wprost spogląda na malarza. Ściągnięte brwi i władcze spojrzenie cara czynią jego twarz nieprzystępną. Ma on długie, ciemne włosy i krótki wąsik. Reprezentacyjny ubiór składa się ze stalowej zbroi ozdobionej złoconymi, dwugłowymi orłami i umocowanego przy szyi brylantowego guza. Wysunięta nieco przed postać prawa ręka wsparta jest na krótkiej inkrustowanej drogimi kamieniami lasce. Na lewą rękę opada czerwony płaszcz. Z lewej strony na podwyższeniu leży korona władcy. Jest ona dużych rozmiarów, wykonana ze wschodnim przepychem. Portret zakomponowany jest w owalu wpisanym w prostokąt. U góry z lewej białą farbą, kursywą napis: „Pierre le Grand”.
Piotr I Wielki (1672-1725) z dynastii Romanowów, syn cara Aleksego I Romanowa i Natalii Naryszkiny, był ostatnim carem Moskwy i pierwszym carem Wszechrosji. W 1697 r. wmieszał się w polską elekcję, wspierając wybór Augusta II Mocnego na króla Rzeczpospolitej Obojga Narodów. W latach 1697-1698 odbył podróż po Europie Zachodniej, oficjalnie w celu reaktywowania Świętej Ligi, mającą jednak cel edukacyjny w tle. Piotr podpatrywał zachodni styl życia i obyczaje, studiował współczesną myśl techniczną. Na podstawie tych doświadczeń po powrocie do kraju zaczął wprowadzać szereg reform. Na arenie międzynarodowej zaangażował się w trwającą ponad 20 lat wojnę ze Szwecją. W jej trakcie (1712) przeniósł stolicę Rosji z Moskwy do założonego przez siebie Petersburga. Zwycięstwem nad Połtawą (1709) zagwarantował Rosji wpływy nad Bałtykiem, a traktat pokojowy w Nystadt przyznawał jej Ingrię, Karelię, Estonię i Inflanty. Sukcesy te spowodowały, że senat nadał mu przydomek „Wielki”. Ostatnie lata życia spędził, powiększając rosyjskie posiadłości na wschodzie.
Nie udało się odnaleźć bezpośredniego pierwowzoru obrazu. Upozowanie bez wątpienia należy do ulubionych przez cara. Najwięcej analogii zdaje się zdradzać rycina reprodukowana w książce: Portrait of the Russian Emperor Peter I, the Great in the old book The Engraved Portraits, t. 3, D. Rovinskiy, St. Petersburg 1886, ślady podobnych inspiracji nosi też np. portret z Ermitażu (Andrey Matveyev, Rosja, po 1717, nr inw. ЭРЖ-3298).
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 78,0 cm, szerokość: 60,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek, 1. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.