Figura przodka (mężczyzna)
1951 — 1995
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Papui-Nowej Gwinei
W wierzeniach Papuasów bardzo ważną rolę przypisuje się przodkom, którzy obdarzani są dużym szacunkiem i czcią. Kult przodków wywodzi się z przekonania, że zmarli nie odchodzą do innego świata. Pozostają na ziemi i nadal są częścią swojej społeczności, której służą wiedzą i wsparciem. Według Papuasów śmierć uwalnia siłę, która za życia gromadzi się w głowie. Wierzenia te dały początek kultowi czaszek, które m.in. wieszano na hakach kultowych w Domach Duchów, nowogwinejskich świątyniach. Głowy były własnością całej społeczności, a uwalniana z nich moc miała zapewnić dobrobyt i powodzenie całej wiosce. Władze kolonialne i misyjne doprowadziły do likwidacji nowogwinejskiego kultu czaszek, w związki z czym swoje przeznaczenie zmieniły także haki kultowe. W domach mieszkalnych wieszano na nich torby bilum z przedmiotami codziennego użytku oraz żywnością, chroniąc ją w ten sposób przed szczurami, psami i dziećmi. Domowe haki mogły być własnością prywatną, natomiast te wieszane w Domach Duchów należały do całej społeczności. Prezentowany obiekt wykonano w Sepiku Środkowym w Papui-Nowej Gwinei. Obszar ten obejmuje dorzecza Sepiku, na odcinku od miejscowości Ambunti aż po ujście rzeki Yuat. Wśród rzeźbionych obiektów kultowych Środkowego Sepiku dominują przedstawienia antropomorficzne. Rzeźby przodków z tego regionu zazwyczaj mają wydłużony korpus, płaską twarz, prosty nos i wąskie usta. Omawiany hak składa się z rzeźby przodka (najprawdopodobniej żeńskiego) i kotwicowego zaczepu z wyrzeźbioną głową w dolnej części. Kontury twarzy zaznaczono rzędami kontrastowych kropek, które symbolizują oczy mitycznych przodków. Oznacza to, że obiekt mógł być potężnym przedmiotem magicznym. Świadczyć o tym może również głowa umieszczona w dolnej partii haka. Obiekty kultowe obdarzone są potężną mocą zwaną mana. Nie powinny ich dotykać, a nawet przebywać wśród nich, osoby niewtajemniczone, do których należą kobiety i dzieci. Ich wykonaniem zajmują się wyłącznie wtajemniczeni mężczyźni – strażnicy kultu, którzy są w stanie opanować ich siłę. Wierzono, że hak jest „mieszkaniem” przodka, którego zadaniem była ochrona konkretnego domostwa i wioski.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 105.4 cm, szerokość: 19 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot kultowy, hak, rzeźba, figura
Technika
wyplatanie, malowanie, rzeźbienie
Tworzywo / materiał
włókno roślinne, barwnik naturalny, drewno, muszla kauri (porcelanki)
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1951 — 1995
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1980 — 1985
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1951 — 1995
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.