
Przeprawa samochodu i motocyklu przez górską rzekę Dunajec
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Iluzjonistyczny charakter tej pracy nawiązuje do źródła inspiracji, którą dla malarza stał się fresk Wniebowzięcie Dziewicy pędzla Antonia Allegriego Correggia (datowany 1522-1530) znajdujący się w ośmiobocznej kopule katedry w Parmie (a ściślej jego fragment zatytułowany Apostołowie i aniołowie). U podstawy kopuły artysta namalował fikcyjny parapet przebity prawdziwymi okrągłymi oknami. Przed nim ukazani są Apostołowie w rozmaitych, dość dramatycznych pozach, obrazujących gwałtowność ich reakcji na dokonujący się cud. Połączenie technicznej wirtuozerii, dynamicznego ruchu i pewnej żartobliwości przedstawienia przesądziło o znaczeniu dzieł Correggia dla kolejnych pokoleń artystów. Powierzchnia architektoniczna jest traktowana jest jako jednolite podobrazie o ogromnych proporcjach i otwierana za pomocą iluzji malarskiej zapośredniczonej w śmiałych skrótach malarskich w taki sposób, że kopuła kościoła staje się sklepieniem nieba. Dekoracja kopuły katedry oraz kopuły kościoła San Giovanni w Parmie nalezą do najsłynniejszych zespołów fresków Correggia – były częstokroć kopiowane (np. XIX-wieczne kopie temperowe w V&A Museum). Wniebowzięcie Correggio ostatecznie posłużyło jako katalizator i inspiracja dla dramatycznie iluzjonistycznych malowideł sufitowych di sotto in su XVII-wiecznego baroku.
Na obrazie wilanowskim, będącym kopią wycinka dekoracji kopuły, w myśl barokowej zasady „horror vacui” ramy kompozycji bez reszty wypełniają sylwetki ludzi w rozwianych szatach, niekiedy półnagich. Dwaj brodaci starcy na przedzie, odziani w antykizowane czerwone i szare powłóczyste szaty to apostołowie. Pomiędzy nimi widnieje płonie znicz, od którego próbuje zapalić gałązkę jeden z pięciu aniołków tłoczących się na balustradzie.
Twórca tego obrazu dużą wagę przyłożył do perfekcji rysunku, który wypełnił plamą barwną. Tym samym światłocień budujący przestrzeń sceny spłaszczony został poprzez dominację wszechobecnego konturu.
Obraz pochodzi z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, został nabyty przed 1798 r.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 60,0 cm, szerokość: 69,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek, 1. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.